Beste Paddenstoelvrienden,
In het kader van de samenwerking (waarover op een later moment meer) van de admins van waarneming.nl met de Karteringscommissie van de Nederlandse Mycologische Vereniging (NMV-KC) is besloten dat de procedure van aanmelding van nieuwe soorten op waarneming.nl vanaf nu verandert. Dit geldt voor de “echte” paddenstoelen, maar ook “kleinere” en imperfecte schimmels. De belangrijkste verandering is dat de soort eerst moet worden aangemeld bij de NMV-KC. Daarbij wordt de melding zowel inhoudelijk als taxonomisch gechecked. Pas als de nieuwe soort deze procedures heeft doorlopen kan de soortnaam worden aangemaakt. De NMV-KC doet er alles aan om deze procedure zo zorgvuldig en zo snel mogelijk te laten verlopen, maar reken erop dat dit tot 6 maanden kan oplopen.
Om de procedure zo snel mogelijk en zonder fouten te laten verlopen worden de nieuwe soorten vanuit waarneming.nl in het vervolg door mij (Melchior dus) aangemeld.
Wat te doen als je meent een nieuwe soort hebt gevonden? Hierbij gaan we vanaf heden de volgende procedure volgen:
1. Verzamel de paddenstoel en droog deze zorgvuldig. Bewaar de collectie zorgvuldig en vermeld dit in de waarneming. Zonder een goede collectie kan géén nieuwe soortnaam worden aangemaakt, ook al is de soort op basis van de foto’s te herkennen!
2. De waarnemer voert de waarneming in op waarneming.nl. Gebruik “Paddenstoel onbekend” of bijvoorbeeld een genusnaam zoals “Russula spec.“ als soortnaam. Voeg zoveel mogelijk foto’s toe (indien mogelijk ook microscopische foto’s), vul ook methode, stadium/kleed, gedrag, op/in, biotoop, etc. in. Vermeld in het opmerkingenveld dat het om een nieuwe soort gaat, vermeldt de naam die deze volgens jou moet hebben, de literatuur waarmee je deze hebt gedetermineerd en eventueel de naam van de deskundige die deze collectie heeft gedetermineerd of gecontroleerd. Noem zoveel mogelijk (microscopische én macroscopische) kenmerken waarmee je tot deze determinatie bent gekomen. De waarneming geeft (samen met de gedroogde collectie) op deze manier de belangrijkste informatie die van belang is voor de goedkeuring als nieuwe soort. Alles staat bij elkaar.
3. Zet de pointer op de exacte plek, maar maak geen gebruik van vervaging of embargo. Op die manier kan ook de NMV-KC en eventuele geraadpleegde deskundigen bij alle informatie. Mocht je toch persé de waarneming wilt vervagen of de waarneming minder nauwkeurig willen invoeren, overleg dat dan even met mij (via e-mail of een persoonlijk bericht).
4. Laat de collectie altijd door een deskundige van betreffende soortgroep controleren. Vrijwel altijd zal deze behalve de informatie in de waarneming ook het verzamelde herbariummateriaal willen onderzoeken. Zonder controle kan géén nieuwe soortnaam worden aangemaakt. Als je zelf geen deskundige kent, laat dat dan aan mij weten. Samen kunnen we altijd wel iemand vinden. Uiteindelijk bepaalt de NMV-KC of de deskundige voldoende kennis heeft om deze soort goed te determineren.
5. Vermeldt in dit (!) topic dat je de nieuwe soort wilt aanmelden. Geef altijd een link naar de waarneming.
6. Ik zal vervolgens controleren of alle gegevens compleet zijn en de soort aanmelden bij de NMV-KC. Dit doe ik natuurlijk altijd in overleg met de waarnemer.
7. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen van de NMV-KC, zal ik de soort aanmaken in waarneming.nl. Ik zal dat z.s.m. aan de waarnemer laten weten, zodat die de waarneming kan aanpassen. Ik zal daarna de waarneming goedkeuren.
Als hier nog vragen, aarzel dan niet om deze te stellen. Dat kan hier in dit topic, maar mag ook via persoonlijk bericht of e-mail (zie mijn handtekening).
Groet, Melchior
ps: Het oude topic (
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=20831.0) over het aanmelden voor nieuwe soorten is afgesloten en kan niet meer gebruikt worden.