Sneeuwgans of soepgans

Gestart door sije schotanus, november 26, 2017, 12:09:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

sije schotanus

Gisteren en vandaag 4 ganzen gezien, waarvan 3 erg veel op sneeuwganzen lijken. Ik hoop via deze manier op een goede waarneming te komen.

Met vriendelijke groet,

Sije Schotanus
Met vriendelijke groet,

Sije Schotanus

Roy Schroor

Deze vogels doen me aan dit topic denken, het zijn immers erg fraaie "sneeuwganzen" - maar niet heus dus. Ze zien er plomp uit, echte Sneeuwganzen zijn iets slanker. Het grijs in de ondervleugel sluit sneeuwgans al direct uit. Op deze foto´s denk ik nog wel het ontbreken van de "snijrand" aan de zijkant te kunnen uitmaken, een diagnostisch kenmerk tegen Sneeuwgans (alhoewel, ik ken parkganzen die ook wel een aanzet daartoe hebben). Ook de snavels lijken te fel oranje gekleurd. Interessante vogels dus, maar maak er maar prima parkganzen van. Overigens zijn alle hierboven genoemde kenmerken ook goed in het topic besproken waarnaar ik in de eerste zin verwees.

Overigens wordt het op prijs gesteld als je je waarneming eerst invoert, hem bijv. op onzeker of gans onbekend zet en vervolgens in het rechtermenu gebruik maakt van de knop "determineren op het forum". Dan staan de foto`s niet dubbel op de servers van waarneming en zijn veel gegevens, zoals locatie, tijd en aantal al bekend. Zou je dat de volgende keer willen doen?
Met vriendelijke groet,
Roy

sije schotanus

Hartstikke bedankt Roy, voor de snelle reactie, ik had het topic niet gezien. En ik zal in het vervolg eerst op waarneming zetten.

Met vriendelijke groet,

Sije Schotanus

canoorlander

Naast de al genoemde kenmerken hebben Sneeuwganzen ook zwarte handpennen en geen witte.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

sije schotanus

Thx Albert. Neem ik ook nog even mee voor een andere keer.
Met vriendelijke groet,

Sije Schotanus