Visje->Regenboogforel

Gestart door nielsyese, november 21, 2017, 08:50:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Een collega van me ving vorige week deze vis. Wat kan dit zijn?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

grunsven

Als je de waarneming eerst invoert (als vis onbekend) weten we ook meteen waar dit was.

Het lijkt me zeeforel maar het onderscheid met zalm is lastig.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

arjan.kop

Waar ving collega de vis? Hij ziet er niet uit alsof hij nog zal zwemmen omdat hij een pets op zijn kop gekregen heeft. Dat is gebruikelijk als er gevist wordt in van die visvijvers, waar eigenlijk geen inheemse soorten in rondzwemmen. Het is ongebruikelijk (en strafbaar) in buitenwater, waar de kans op inheemse forelsoorten beduidend groter is.

nielsyese

Ik heb hem niet zelf gevangen, vandaar dat ik hem niet heb ingevoerd. Hij komt uit het Schelderijnkanaal bij Rilland. Ik zal hem er op wijzen dat dit niet toegestaan is, ik wist dat zelf eerlijk gezegd ook niet het is al heel lang geleden dat ik gevist heb.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

arjan.kop

Ik zou hem dan zeeforel noemen. De gesloten tijd voor die soort is van 1 januari t/m 31 december, wat neerkomt op direct en onbeschadigd terugzetten.

frankneijts

Ehh .. is dit niet gewoon een (escape) Regenboogforel: kleine zwarte stipjes overal (staart-, anaal-, rug- en vetvin incluis) + lichte voorrand buikvin.. ?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pimlem

Citaat van: frankneijts op november 21, 2017, 15:38:28 PM
Ehh .. is dit niet gewoon een (escape) Regenboogforel: kleine zwarte stipjes overal (staart-, anaal-, rug- en vetvin incluis) + lichte voorrand buikvin.. ?

Ja is zeker weten een regenboogforel, waarschijnlijk afkomstig van een nabije forelvijver en dus niet beschermd.
Groeten Pim
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

tekenaar

regenboogforel klopt als een bus, alleen die lichte voorrand van de buikvin is geen soortkenmerk: die kunnen andere forellen evengoed hebben. Exoot, eetbaar. Als niet in een kweekvijver: waarneming invoeren graag. Er zijn observaties van zich handhavende en zelfs voortplantende regenboogforellen in Nederland, maar dat blijft schaars.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

nielsyese

Bedankt iedereen voor de hulp, ik heb hem maar onder mijn eigen account ingevoerd, als exoot maakt het voor lijstjes toch niet uit.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

pimlem

Citaat van: nielsyese op november 21, 2017, 19:09:57 PM
Bedankt iedereen voor de hulp, ik heb hem maar onder mijn eigen account ingevoerd, als exoot maakt het voor lijstjes toch niet uit.

Als je wil kan ik hem wel even op 'externe bron' zetten?
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

arjan.kop

Citaat van: frankneijts op november 21, 2017, 15:38:28 PM
Ehh .. is dit niet gewoon een (escape) Regenboogforel: kleine zwarte stipjes overal (staart-, anaal-, rug- en vetvin incluis) + lichte voorrand buikvin.. ?
Krek. Niet aan exoten gedacht...

grunsven

#11
Inderdaad, vaak springt de roze band er meer uit maar uiteraard klopt dat.
(maar een vis de hersenen in slaan als je niet weet welke soort het is, is toch bedenkelijk)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)