Hoofdmenu

Wat is dit?

Gestart door bruggeman, januari 04, 2008, 22:32:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Citeer
CiteerDag Ida,
Het staat hier zeker niet voor niets.
Ik dacht dat ik bij een door mij gevonden zwam de goede naam had en toen las ik ineens het bericht van Grieta dat de Harslakzwam eenjarig zou zijn. Dat kwam niet overeen met de boeken en de door mij gevonden zwam. Vandaar.

Ida het heeft niets met jouw vondst uit te staan maar slaat op de opmerking van Grieta.
Wel dus blijkbaar want ik heb mijn naam veranderd toen hij meerjarig bleek MAAR OOK omdat de beschrijving van Jahn van de gele harsafscheiding die de porien in dew inter zou afsluiten zo mooi klopte met mijn exemplaar.
Meerjarig zou dus niet kloppen volgens alle beweringen op dit forum, wel volgens de boeken,
als je het tenminste over deze waarneming hebt.
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3406073

Ook de Waslakzwam(G. pfeifferi) sluit de poriƫn af.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

In de GB wordt als meest recente lit, waarin beide soorten voorkomen Ryvarden & Gibertson, 1993, Eur. Polyp. genoemd. Misschien dat dat nog wat nieuws kan opleveren. Als niemand dat heeft kan ik wel eens in de bieb van NMV kijken.  
groet,
Ida

Corryabbink

CiteerIn de GB wordt als meest recente lit, waarin beide soorten voorkomen Ryvarden & Gibertson, 1993, Eur. Polyp. genoemd. Misschien dat dat nog wat nieuws kan opleveren. Als niemand dat heeft kan ik wel eens in de bieb van NMV kijken.
Wie?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

#33
De nieuwste editie van Gerhardt ligt in de boekhandel. Daarin staat:

(Opmerking bij G. pfeifferi): "vergelijk: vlees lichter van kleur (geelbruin) en van ge wicht: harslakzwam. " Van F. pfeifferi zegt hij eerder: vlees donker roodbruin. Eeen soortelijk gewicht geeft hij niet. Dat zou mi wel logisch zijn geweest.  (ongetwijfeld is zo'n verschil in gewicht in de tramastructuuur terug te vinden, maar ook daarover wordt niets gezegd).



Inmiddels ben ik even teruggegaan om een hypothese te toetsten namelijk de hypothese dat G. pfeifferi zwaarder, dus dichter, dus harder en minder veerkrachtig weefsel heeft. Hierbij ga ik er van uit dat alles wat hier in de buurt staat G. pfeifferi is.

Dat gaf al meteen problemen want de zwam is niet homogeen (zie foto) en waar moet je dan duwen. Het oudste deel van de zwam is keihard, het bruine deel zwak indrukbaar en veerkrachtig, Het witte deel  heb ik niet geprobeerd, maar zal wel het zachter zijn.  
groet,
Ida

bruggeman

#34
Citeerin volle glorie
Dit moet G. pfeifferi geweest zijn gezien het rode litteken en de hars die je in de spleten ziet glanzen.  
groet,
Ida