Hoofdmenu

Wat is dit?

Gestart door bruggeman, januari 04, 2008, 22:32:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Dit lijkt me een van de lakzwammen en niet de gesteelde.
Zo ziet het er uitziet nu iemand hem geoogst heeft.
groet,
Ida

bruggeman

in volle glorie
groet,
Ida

bruggeman

de onderkant
groet,
Ida

gerples

Dit is volgens mij een Roodgerande houtzwam.

met vriendelijke groet,

Chris Geris

bruggeman

#4
Hartelijk dank, Dat is leuk, daar had ik altijd al eens een betrouwbaar gedetermineerd ex van willen zien. Maar geen rode rand en hoe herken ik hem in het vrevolg?
Ida
groet,
Ida

bruggeman

Nog een houtzwam waar ik niet uit kom.
groet,
Ida

bruggeman

Ze zijn keihard en groeien niet meer of heel traag. Hier een evrzicht van de (beuken?)stronk met nog wat kleinere exemplaren. vast dank voor het meedenken, Ida
groet,
Ida

Nico Dam

Ja, nee, ho, wacht,
Exemplaar 1 is geen Fomitopsis maar een Ganoderma, want hij heeft bruine sporen met een dubbele wand. En een witte ipv citroengelige onderkant, vooruit. Waslakzwam misschien? Ook het tweede exemplaar is een Ganoderma.
Groet,
Nico

gerples

Nico, de eerste foto wijst inderdaad op een ganoderma, ik had vooral naar de 2de foto gekeken. En dan blijf ik twijfelen.  
De kleurenvolgorde is zo typisch voor de Roodgerande houtzwam zoals ik die ken : grijsrood-oranjegeel-witte groeirand.
Volgens Gerhardt is de kleur van de porien bij beide soorten wit tot gelig.
Ik weet niet hoeveel tijd er zat tussen het weghalen van de zwam en het maken van de foto, maar kan het weer ook invloed gehad hebben op de kleur van de resten ?
Misschien kan Ida nog even laten weten of de boom op zand of klei staat, omdat de waslakzwam vooral op klei voorkomt. Maar ik weet ook dat de standplaats niet alles zegt....
met vriendelijke groet,

Chris Geris

bruggeman

#9
Dag, Nico,
Oef, ik probeer het even helder te krijgen. Dus toch een Ganoderma. Ik weet niet hoe lang er zat tussen de foto en het oogsten. Kan het mogelijk wel na gaan want ik heb zo'n vermoeden wie de "boosdoener" is.

De eike maakte deel van een oude eikenlaan langs een laantje aan de zuidkant van de Utrechtse heuvelrug met veel kwel.

Overigens vond ik vandaag volgens mij dezelfde soort. OOk met barsten met daarachter donkerrood, zie plaatje deze keer op een beuk.
groet,
Ida

bruggeman

Nico, waar zie je die bruine sporen?

ida
groet,
Ida

Nico Dam

#11
Chris,
Goed punt. Ik baseer me vooral op de witte porien (ik ben het hierin niet met Gerhardt eens), en "algemeen beeld" (een eufemisme voor "ik weet het ook niet precies").

en Ida,
Dat van die bruine sporen was gemene bluf, sorry. Maar ik ben er zeker van dat het klopt. Beschouw het maar als een aansporing, probeer een sporee te pakken te krijgen.
Overigens zag ik bij de waarnemingen van 2008-01-06 ook een Fomitopsis van jou staan, maar ook dat is een Ganoderma!
Groet,
Nico

bruggeman

Dag Nico,
dat klopt, toen had ik deze nieuwe ontwikkelingen nog niet gelezen. Ik had hemk al willen verwijderen. Van de nieuwe kan ik wel proberen wat sporen te vangen. Van deze kan ik wel proberen wat sporen te vangen (de andere is geoogst), maar hij staat erg onhandig (opvallend) en ik wil hem niet slopen want ik wil in de komende maanden nog meer foto's maken en bovendien zijn de sporen misschien nog niet rijp.

En.  ik kan heel kan goed uit de voeten met de determinatie  harslakzwam, Ganoderma resinaceum en heb zelfs de illusie dat ik die nu begin te herkennen,

gr Ida
groet,
Ida

grietaf

Om de verwarring nog wat groter te maken denk ik dat de laatste foto op beuk van de Waslakzwam is en niet van de Harslakzwam.
Grieta.

bruggeman

#14
Hallo Grieta,

die groeide toch op klei? Deze staat vlak bij de andere twee die ik op het forum geplaatst op zandgrond. Enfin, je moet ook niet te strak vast houden aan ecologische criteria. In dit geval vind ik ze al helemaal verassend. De Ganoderma groeit toch parasitair en niet rechtsstreeks op zand of klei?  Een check lijkt in elk geval nuttig.

Als er microscopische criteria zijn wil ik die tzt wel controleren (op dit moment wil hem liever niet beschadigen vanwege verdere foto's). Ik zal kijken wat ik kan distilleren uit Keizer, de paddestoelengids en Philips (dat is wat ik heb afgezien van wat buitenlandse boeken). Als ik niets vind heb ik verdere hulp nodig,  

gr en heel veel dank iederenn,
Ida
groet,
Ida

grietaf

Hallo Ida,
Vanmorgen schoot me te binnen dat er in ieder geval nog een macroscopisch verschil is tussen de Hars-en de Waslakzwam. De Harslakzwam is éénjarig en de Waslakzwam meerjarig. De laatste maakt dus elk jaar een nieuwe buisjeslaag op de oude en de eerste valt van de boom af.
Grieta.

bruggeman

Dank je Grieta,

alleen twee zijn er geoogst door iemand anders en de andere zit nog (maar wel op een erg in het oog vallende plek en ik houd mijn hart vast voor zijn toekomst. In geval goed om te weten, dank je wel, Ida
groet,
Ida

drsthesandy

Heel zonde dat die mooie zwammen geoogst worden trouwens!!!

Ik ben daar totaal geen voorstander van, zeker niet van die langzaamgroeiendeofmeerjarige modellen.

Dat wilde ik even kwijt.

Succes met je determinatie
Sandra Draulans

bruggeman

Helemaal mee eens Sandra. Het enige lichtpuntje is dat het waarschijnlijk wel gebeurd is in het kader van mycologische inventarisatie en het bewaren van bewijsmateriaal. Maar het blijft jammer. Voor mij al helemaal want het was het einde van mijn fotoserie.,

gr Ida
groet,
Ida

Corryabbink

#19
CiteerHallo Ida,
Vanmorgen schoot me te binnen dat er in ieder geval nog een macroscopisch verschil is tussen de Hars-en de Waslakzwam. De Harslakzwam is éénjarig en de Waslakzwam meerjarig. De laatste maakt dus elk jaar een nieuwe buisjeslaag op de oude en de eerste valt van de boom af.
Grieta.
Hallo Grieta,

Niet volgens de PDS daarin staat dat Ganoderma resinaceum meerjarige vruchtlichamen vormt met onduidelijke buisjeslagen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

#20
Waar komt deze opeens vandaan? Ik zie geen nieuw bericht. Maar ik heb hem onlangs opnieuw bezocht en hij is weer hard aan het groeien. Meerderjarig dus, lijkt me en ik heb de naam van mijn "invoering" aangepast en de nieuwe foto toegevoegd.

Maar toch dit staat hier vast niet voor niets en als ik iets niet beantwoord heb hoor ik het graag
groet,
Ida

Corryabbink

#21
Dag Ida,
Het staat hier zeker niet voor niets.
Ik dacht dat ik bij een door mij gevonden zwam de goede naam had en toen las ik ineens het bericht van Grieta dat de Harslakzwam eenjarig zou zijn. Dat kwam niet overeen met de boeken en de door mij gevonden zwam. Vandaar.

Ida het heeft niets met jouw vondst uit te staan maar slaat op de opmerking van Grieta.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Hallo Corry,

zover ik weet klopt de opmerking van Grieta wel. Tenminste ik determineer de soorten ook zo. Pas geleden een nieuwe harslakzwam gevonden op een amerikaanse eik. Nu kun je van de eik al vrijwel zeker uitgaan dat het dan de harslak is. Op beuk is het hoogstwaarschijnlijk de waslak. Hieronder een quote van G.J. Keizer:

"Mocht er al verwarring bestaan over G. pfeifferi en G. resinaceum, dan bestaat die in ieder geval niet bij mij (de auteur en fotograaf van de door jou geraadpleegde site soortenbank.nl : Paddenstoelen). De Waslakzwam (G. pfeifferi) komt in Nederland (bijna) uitsluitend op beuk voor (plus enkele vondsten op eik en een vondst op linde in België) en is meerjarig. Hij heeft onder het hoedoppervlak een gelige waslaag, die knetterend vonkt bij het er dichtbij houden van een brandende lucifer, zoals gekneusde sinaasappelschillen dat ook doen. De Harslakzwam (G. resinaceum) komt voornamelijk op eik voor (plus een vondst op tamme kastanje en op iep) en vormt eenjarige vruchtlichamen.
Op grond van de uiterlijke kenmerken zou ik het op een onzekere Harslakzwam (Ganoderma cf. resinaceum) houden."
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Ismael,
Het gaat om het al dan niet meerjarig zijn.
Hoe kun je ervan uitgaan dat de Harslakzwam eenjarig is wanneer de PDS het over meerjarig heeft?

Is dat boek fout? Ook de Baden-Württemberg heeft het over meerjarig, zowel de Hars- als Waslakzwam.

De Gesteelde lakzwam(G.lucidum) zou eenjarig zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#24
en Jahn heeft het over een eenjarige Harslakzwam(G. resinaceum(Boud.apud Pat.)

Kom daar nu maar eens uit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

Om de discussie te kunnen volgen (ik ben niet zo 2-talig)voeg ik even een lijstje van Ned. namen met bijbehorende lat. namen toe.

Ganoderma Lucidum: (gesteelde) lakzwam

G. resinaceum: Harslakzwam

G. pfeifferi: waslakzwam
groet,
Ida

Ismael

Tja, ik weet het ook niet zo dan. Het exemplaar wat ik recentelijk vond was duidelijk van dit jaar, maar was wel 15 jaar geleden ook al eens op die eik gevonden. Eigenlijk denk ik dat het substraat waar het op zit meer doorslaggevend is dan. Verder geloof ik ook dat de harslak meer op arme gronden voorkomt en de waslak op rijkere. Oja en de gele waslaag onder de korst van de harslakzwam onvlamt als je er een lucifer bijhoudt.
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

#27
CiteerDag Ida,
Het staat hier zeker niet voor niets.
Ik dacht dat ik bij een door mij gevonden zwam de goede naam had en toen las ik ineens het bericht van Grieta dat de Harslakzwam eenjarig zou zijn. Dat kwam niet overeen met de boeken en de door mij gevonden zwam. Vandaar.

Ida het heeft niets met jouw vondst uit te staan maar slaat op de opmerking van Grieta.
Wel dus blijkbaar want ik heb mijn naam veranderd toen hij meerjarig bleek MAAR OOK omdat de beschrijving van Jahn van de gele harsafscheiding die de porien in dew inter zou afsluiten zo mooi klopte met mijn exemplaar. Ik voeg nog wat plaatjes toe die de ontwikkeling van mijn ex. laten zien.

1 Jan 08
groet,
Ida

bruggeman

#28
28 II 08
groet,
Ida

bruggeman

juli 08
groet,
Ida