Koperwiek op IJsland

Gestart door IJsvogelaar, november 19, 2017, 13:57:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJsvogelaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is: gewone of IJslandse koperwiek.
Foto's zijn gemaakt op IJsland.

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/141894140
Koperwiek - Turdus iliacus gezien op 2016-07-26 Iceland - NorĂ°urland eystra
Foto's:






bij voorbaat dank Thijs de Groot
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

frankneijts

Zijn jonge, pas uigevlogen vogels dus ligt het antwoord voor de hand..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

Dat is inderdaad wel logisch ja. Maar aangezien ik geen literatuur bij de hand heb: zijn juveniele coburni's wel op kleedkenmerken van onze nominaat te onderscheiden?
Met vriendelijke groet,
Roy

pdeknijff

In deze periode komt nominaat niet voor op IJsland dus ik snap het probleem niet.
Je hoeft alleen maar op de wereldkaart te kijken waar je bent en je weet genoeg (in dit geval).
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Roy Schroor

Ik heb ook geen probleem, maar ik heb een vraag  :P
Zijn juveniele coburni's op kleed te onderscheiden van onze nominaat? Dat is in de praktijk meestal niet relevant, maar in theorie is het natuurlijk best interessant.
Met vriendelijke groet,
Roy

IJsvogelaar

Bedankt, dat van die verspreiding wist ik niet (wel dat ik op IJsland was hoor! ;))

Thijs de Groot
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op november 19, 2017, 16:02:56 PM
Ik heb ook geen probleem, maar ik heb een vraag  :P
Zijn juveniele coburni's op kleed te onderscheiden van onze nominaat? Dat is in de praktijk meestal niet relevant, maar in theorie is het natuurlijk best interessant.

Is natuurlijk, ook in theorie, alleen interessant als de kans bestaat dat je de juvenielen van beide ondersoorten tegelijk op dezelfde plek kunt aantreffen en dat lijkt niet het geval. Dat zal ook de reden zijn dat eventuele verschillen niet beschreven staan in de gangbare gidsen en handboeken voor zover ik weet. Vermoedelijk echter zullen voor de juvenielen (deels) dezelfde verschillen opgaan als voor de adulten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Geen idee Roy,
Probleem is dat zelfs lang niet alle volwassen vogels (en de eerste winters) met zekerheid in het veld te herkennen zijn. Alleen een "klassieke" coburni lijkt in het veld herkenbaar.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff