Tjiftjaf?

Gestart door jan.melisse, november 19, 2017, 13:30:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan.melisse

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/145833885
onzeker Tjiftjaf - Phylloscopus collybita gezien op 2017-08-18 Kyrgyzstan - Naryn
Foto's:




Toelichting:
Op een hoogte van zo'n 3000m gezien. Tussen de groep van mussen (denk ik althans) zat ook dit vogeltje met zijn mooie oogstreepje.

Ik heb de determinatiegids fitis-tjiftjaf bekeken en daarmee denk ik dat het een tjiftjaf moet zijn. Wat mij op viel is dat de snavel van dit vogeltje langer lijkt dan die in de determinatiegids, vandaar dat ik ook nog gekeken heb op variaties van tjiftjaffen. Misschien is het wel een bergtjiftjaf, want die komt wel in hetzelfde gebied voor waar deze is gezien.

bij voorbaat dank
Jan Melisse

pdeknijff

Mogelijk Phylloscopus griseolus, kijk maar eens naar de egaal geelbruine onderdelen en de lange gele wenkbrauw.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

laatvlieger

Citaat van: pdeknijff op november 19, 2017, 15:18:47 PM
Mogelijk Phylloscopus griseolus, kijk maar eens naar de egaal geelbruine onderdelen en de lange gele wenkbrauw.
Dat denk ik ook!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jan.melisse

Citaat van: pdeknijff op november 19, 2017, 15:18:47 PM
Mogelijk Phylloscopus griseolus, kijk maar eens naar de egaal geelbruine onderdelen en de lange gele wenkbrauw.

Ik verbaas me altijd over hoe enorm breed jullie kennis en kunde is van het determineren. Er zijn gewoon zoveel soorten waar ik het bestaan niet eens van weet. Ook maakt mijn kleurenblind zijn het niet makkelijker, waardoor ik naar andere details probeer te kijken (zoals de lengte van de snavel).
Ik heb naar andere foto's van de steenboszanger gekeken en die heeft idd verhoudingsgewijs een langere snavel dan de tjiftjaf. Zie wel dat die gele wenkbrauw daar veel duidelijker zichtbaar is.
Wel een mooi vogeltje ;)

Ik zie dat er net nog een +1 voor de steenboszanger is. Ik ga hem aanpassen.