Hybride gans: brandgans x kolgans?

Gestart door HarryK, november 19, 2017, 11:29:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

HarryK

Vanmorgen zag ik een hybride gans tussen de Kolganzen. Kop heeft veel weg van Brandgans. Daarnaast oranje poten, roze snavel met zwarte vlekken. Bevond zich tussen Kolganzen. Is dit een hybride van Brandgans met Kolgans? En waarom wel/niet?

Dank!
Groet,
Harry

https://waarneming.nl/waarneming/view/145975372
onzeker Hybride Kolgans x Brandgans - Anser albifrons x Branta leucopsis gezien op 2017-11-19 De Onlanden - Weeringsbroeken
Foto's:











Groet,
Harry

Menno

De vorm van het wit op de kop past goed op brandgans, de kleine roze snavel en de oranje poten passen goed op kolgans.
Het donkere uiterlijk past ook goed op deze hybride.
Het enige kenmerk wat me niet lekker zit bij deze is dat er contrast is tussen de hals en de borst.
Bij een hybride met brandgans zou het zwart van de hals moeten doorlopen tot op de borst en bij dit beest zit er een duidelijke grens.
Die grens is terug te vinden bij een Canadese gans.
Dus hoewel de algehele indruk meer op brand x kol wijst denk ik dat dit een beest een kruising is tussen een kolgans en Canadese gans.

Ben benieuwd wat anderen hier van vinden.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

HarryK

Dank voor je uitgebreide uitleg! Ik ben benieuwd naar wat anderen vinden.
Groet,
Harry

pdeknijff

Het grote probleem met hybrides is dat je niet kunt voorspellen wat eruit gaat komen.
Sommigen zijn redelijk uniform, maar uitzonderingen zijn altijd mogelijk.
Het is ook een groot misverstand dat hybrides een soort van 50:50 van beide ouders weerspiegelen.
Ook dat is lang niet altijd het geval.

Ik denk dus dat dit inderdaad een brand/kol is, maar bewijzen kun je het niet.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

snwja3

#4
Ten eerste zie ik het zwart (hoewel vaag) wel doorlopen op de borst, dus Brandgans.
Ten tweede zou ik bij Kolgans veel meer bruintinten verwachten, die mis ik hier.
Een andere gans met roze snavel en oranje poten en meer grijze tinten is de Keizergans, en die past mijn inziens hier veel beter.
Wat dat betreft opteer ik hier dus voor Brand x Keizer
Wietze Janse