Zeer late Tipula lateralis x3 (16-11-2017)?

Gestart door cranefly, november 19, 2017, 00:21:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

cranefly

Drie onderstaande langpootmuggen heb ik 16 november dicht bij elkaar aangetroffen in een verlichte tunnel te Nieuwegein (2 vrouwtjes, 1 mannetje -V1, V2 en M genoemd op de foto's).

Er van uitgaande dat het drie keer dezelfde soort betreft, kan ik, op basis van Peeters/Oosterbroek Tabel E niets anders concluderen dat het hier gaat om enkele erg late exemplaren van Tipula Lateralis (gevolgde weg in de tabel: 1b, 2b, 4b, 5a, 6a).
(Vgl. http://ccw.naturalis.nl/documents/08_Tabel_E_Peeters_en_Oosterbroek,_2014d.pdf )

Vreemd blijven niettemin -naast de tijd in het seizoen- de bijna afwezige maanvlek van vrouwtje 1 en het op het oog ontbreken van een duidelijke lichte streep onder lengteader Cu bij alle exemplaren. Elk spoor richting andere soorten liep bij het determineren echter dood...

Het is nogal een berg materiaal, maar hopelijk kan er toch iemand een lichtje op deze zaak laten schijnen....? Alvast veel dank!!

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145970993
Tipula lateralis gezien op 2017-11-16 Nieuwegein - Park Oudegein / IJsselbos
Foto's:












Toelichting:
In verlichte tunnel aan rand van park, op enkele meters afstand van elkaar. Twee vrouwtjes (V1, V2, zie linkerbenedenhoek foto's) en één mannetje (M). Hebben er twee dagen gezeten. Op basis van achterlijftekening (overwegend grijs), antenneleden (13e lid veel korter dan 12e), vleugeltekening, en vorm van mannelijk genitaal, gaat het hier m.i. om drie opmerklijk late exemplaren van T.lateralis. V1 heeft wel een erg slecht zichbare maanvlek voor T.lateralis, terwijl voor alle drie de exemplaren geldt dat de lichte streep onder lengte-ader Cu die T.lateralis gewoonlijk kenmerkt, op mijn foto's niet uit de verf komt. Vergelijkbare (cq. zeldzame) soorten met minder getekende vleugels - T.montium, pruinosa, couckei en coerulescens-vallen echter af op basis van andere kenmerken (o.a. bepaalde vleugeldetails, antenneleden, genitaalvorm, en nog vroegere vliegtijd). De foto's van vrouwtje 2 en het mannetje zijn genomen op 17-11, rond 17:00.


Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen