Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Waarneming zelf wijzigen  (gelezen 1644 keer)

Marleen

• Member
Re: Waarneming zelf wijzigen
« Reactie #60 Gepost op: november 29, 2017, 18:03:26 pm »

@ Maico,

Mijn reactie was algemeen en met 'je' bedoel ik niet jou of iemand specifiek, maar algemeen. Sorry ik zie nu dat ik het wat verwarrend verwoord heb.
Dat is niet mijn bedoeling geweest.

Groetjes, Marleen
Waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
Wil je weten - welke soorten / of de soort - in Noorwegen voorkomt? Je kunt evt de Noorse soortenbank "Artsdatabanken" raadplegen.
Waarnemingen Nederland - Buitenland.

Forumtopic leestip: Waarneming zelf wijzigen.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #61 Gepost op: december 05, 2017, 16:33:22 pm »

Het is wel opmerkelijk dat Marleen zelf, in haar hoedanigheid van weekdier admin bij het tuinslakken project, zelf ook de soorten bij een waarneming aanpast zonder de waarnemer te informeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Marleen

• Member
« Reactie #62 Gepost op: december 05, 2017, 16:52:32 pm »

Het is wel opmerkelijk dat Marleen zelf, in haar hoedanigheid van weekdier admin bij het tuinslakken project, zelf ook de soorten bij een waarneming aanpast zonder de waarnemer te informeren.

En hoe voelt het, Hisko?

Terwijl ik ook de site voor jou naar het Noors zit te vertalen. Honderden waarnemers via "Natuur in Haarlem" naar waarneming heb gebracht.
En hen ook heb geleerd hoe de waarnemingen zo goed mogelijk in te voeren. De vele vragen hier op het forum, op FB op twitter.
De instructies op mijn site over waarneming en obsmapp.

Ik hoop dat je je realiseert dat deze reactie ook héél veel over jou zegt. Dit is ronduit een trap na, die ik niet verdien. Ik vind dat je te ver gaat.
We voeren discussies ook per mail. Omdat sommige dingen niet op het forum thuis horen. Wat is precies je doel met het plaatsen van deze opmerking hier op het forum?
En misschien wel zo eerlijk dan om hier even aan te geven dat je buiten het forum om, de admins motiveerd om alle waarnemingen gewoon aan te passen met een berichtje erbij.
Terwijl ook hier meerdere admins hebben aangegeven dat ze het er niet mee eens zijn.

Ik heb een onderwerp ter sprake gebracht. Namelijk dat ik mijn waarnemingen zelf wil wijzigen. Ik ben daarin niet de enige. Ik bood ook een oplossing.
Namelijk een keuzeoptie in het menu. Dat wil je niet maken omdat "niemand" in het profiel kijkt. Terwijl bij keuzeopties van foto-pagina enzo,
het ook prima mogelijk was om even een tekstje op de pagina te zetten tijdelijk. Wat volgens mij prima heeft gewerkt.
Ik vind dat je ontzettend over mij en andere waarnemers die hun waarnemingen zelf willen blijven beheren heen walst. En maar klaagt dat er zoveel waarnemingen zijn.
Het is niet mijn schuld dat andere waarnemers niet of nauwelijks reageren op berichten.

Jammer, dat ik zo vecht voor de dingen die de basis en de kracht zijn van waarneming, en dat er dan zo gereageerd wordt.
Als straks de basis van waarneming naar z'n mallemoer is, stort alles in. En dan heb je niks aan 80 apps, aan het kunnen bijsnijden, aanpassen verscherpen en weet ik wat van foto's.
Aan een miljoen validatoren die alleen nog maar naam + foto controleren en noem maar op. Het wordt mijn inziens te groot en teveel en werkt mijn inziens uiteindelijk in de hand dat steeds meer mensen even waarnemingen op de site gooien en er niet meer naar omkijken.

En voor wie het weten wil. Ik heb na een paar tiental waarnemingen niet meer bijgedragen aan het slakken valideren/aanpassen. Omdat ik het er niet mee eens was.
In die instructie staat niets over bericht dat je bericht moet sturen naar de waarnemer oid. Lijkt me toch ook een verantwoordelijkheid voor waarneming, als anderen met validaties aan de gang gaan, dat dat goed verloopt.

Maar ja. Teveel sites, teveel projecten, teveel apps. En gewoon de basis op orde houden en zicht houden op dat wat er is, dat dat goed gaat lijkt er steeds minder te zijn.

Ik vind het zonde. Verschrikkelijk zonde.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2017, 16:59:27 pm door Marleen »
Wil je weten - welke soorten / of de soort - in Noorwegen voorkomt? Je kunt evt de Noorse soortenbank "Artsdatabanken" raadplegen.

Roy Schroor

• Member
« Reactie #63 Gepost op: december 05, 2017, 17:52:14 pm »

Even los van jullie discussies, maar als dit

In die instructie staat niets over bericht dat je bericht moet sturen naar de waarnemer oid.

over bijv. een standaardtekstje dat bij wijzigen van de waarneming geplaatst wordt dan is dat wel kwalijk ja. Ik verwacht weinig, maar dat is wel het minste.
Met vriendelijke groet,
Roy

HPM

• Member
« Reactie #64 Gepost op: december 05, 2017, 18:25:05 pm »

En hoe voelt het, Hisko?

Terwijl ik ook de site voor jou naar het Noors zit te vertalen. Honderden waarnemers via "Natuur in Haarlem" naar waarneming heb gebracht.
En hen ook heb geleerd hoe de waarnemingen zo goed mogelijk in te voeren. De vele vragen hier op het forum, op FB op twitter.
De instructies op mijn site over waarneming en obsmapp.

Ik hoop dat je je realiseert dat deze reactie ook héél veel over jou zegt. ...

Misschien kan je ook even opsommen wat Hisko allemaal heeft gedaan en doet. Ook voor jou. Dat lijkt me wel zo eerlijk.
En hoe zit het nou met dat jijzelf ook de soorten bij een waarneming aanpast (aangepast hebt) zonder de waarnemer te informeren?  Daar hoor ik je ook niet over.
En klagen over admins die er met de pet naar zouden gooien terwijl jij zelf het na enkele validaties voor gezien hebt gehouden is ook niet erg sterk.
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

• Member
« Reactie #65 Gepost op: december 05, 2017, 20:23:08 pm »

Volgens mij wordt de discussie nu wel teveel op de persoon. Dat lijkt me niet prettig voor betrokkenen. Daarnaast hoort dat niet op een openbaar forum... beide partijen zoeken het beste voor wrn.nl maar op een andere manier. Dat kan en mag, maar heb dan iig het respect om het niet zo persoonlijk te maken.

Voorstel: laatste berichten verwijderen. Topic alleen nog gebruiken voor inhoudelijke discussie...

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marleen

• Member
« Reactie #66 Gepost op: december 05, 2017, 20:28:30 pm »

Voorstel: laatste berichten verwijderen. Topic alleen nog gebruiken voor inhoudelijke discussie...

:duim:

Rutger Barendse

• Member
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #67 Gepost op: december 10, 2017, 15:46:47 pm »

Het is me wat, zo'n discussie. Het lijkt me allemaal niet nodig geweest, want admins horen te weten dat ze niet direct (dus zonder eerst een suggestie te doen en 7-10 dagen te wachten) iets mogen wijzigen, ook niet met een opmerking / kopiëren van de wijzigingslog.

Mocht een admin direct wijzigen dan kun je die admin bij je eigen waarneming erop aanspreken. Schrijf een commentaar bij de waarneming dat dat niet hoort, dat je het niet wilt en dat een admin dat ook hoort te weten. Ik denk dat het een uitzondering is dat admins direct iets wijzigen voor iemand. Als je consequent bewaar maakt zal het ook snel zijn afgelopen.

Mogelijk heb ik overigens zelf ook wel eens iets direct gewijzigd, mocht iemand me nu willen aanspreken. Op 40.000 becommentarieerde waarnemingen kan ik dat niet geheel uitsluiten. Mijn welgemeende excuses  alvast ;)
« Laatst bewerkt op: december 10, 2017, 15:49:08 pm door Rutger Barendse »

frankaroos

• Member
« Reactie #68 Gepost op: december 11, 2017, 16:39:26 pm »

Het is me wat, zo'n discussie. Het lijkt me allemaal niet nodig geweest, want admins horen te weten dat ze niet direct (dus zonder eerst een suggestie te doen en 7-10 dagen te wachten) iets mogen wijzigen, ook niet met een opmerking / kopiëren van de wijzigingslog.

Mocht een admin direct wijzigen dan kun je die admin bij je eigen waarneming erop aanspreken. Schrijf een commentaar bij de waarneming dat dat niet hoort, dat je het niet wilt en dat een admin dat ook hoort te weten. Ik denk dat het een uitzondering is dat admins direct iets wijzigen voor iemand. Als je consequent bewaar maakt zal het ook snel zijn afgelopen.

Mogelijk heb ik overigens zelf ook wel eens iets direct gewijzigd, mocht iemand me nu willen aanspreken. Op 40.000 becommentarieerde waarnemingen kan ik dat niet geheel uitsluiten. Mijn welgemeende excuses  alvast ;)

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0

Zie ook hierboven: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=413726.msg2174846#msg2174846
« Laatst bewerkt op: december 11, 2017, 16:43:53 pm door frankaroos »
-=O=-

Frank

Marleen

• Member
« Reactie #69 Gepost op: december 12, 2017, 08:47:05 am »

Waar is deze informatie te vinden, Rutger? Of is het informatie "achter de schermen", voor admins ?

Groetjes, Marleen

Rutger Barendse

• Member
« Reactie #70 Gepost op: december 12, 2017, 09:25:54 am »

Wie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0 leest kan niet anders concluderen.

Hier het citaat uit dat topic (laatste wijziging in 2009 !)

Citaat
Mag een admin zomaar mijn waarneming aanpassen?

Nee. Je waarneming is van jou, daar blijft Waarneming.nl van af. De admins kunnen alleen de "adminstatus" van een waarneming aanpassen (bijvoorbeeld "NA"). Er zijn een paar uitzonderingen:

1) Bewust misbruik van de site. Grappenmakers zijn van alle tijden, en mensen die bewust foute informatie invoeren worden geweerd, en hun waarnemingen gewist.

2) Niet reageren van de waarnemer op vragen van de admins. Als een admin je vraagt om meer informatie, en er volgt geen reactie, dan zal de waarneming na verloop van tijd door de admin (wegens onvoldoende documentatie) op "NA" worden gezet. Mocht het zo zijn, dat er wel een foto beschikbaar is, en die foto geeft uitsluitsel over de determinatie, maar de soort is onjuist, dan kan een admin de soort van de waarneming wijzigen. Er wordt altijd een opmerking toegevoegd, zodat de actie van de admin bekend is.

3)
 Wanneer uit een bijgevoegde foto duidelijk blijkt dat het gaat om een andere soort  dan de gebruiker vermeldt, dan mag de waarneming, mét uitleg via de
commentaarfunctie, worden gewijzigd. Bijvoorbeeld: 'Op de foto staat een Witgat i.p.v.
Bosruiter, soort is gewijzigd door de admin'

4)Op verzoek van een gebruiker.

Marleen

• Member
« Reactie #71 Gepost op: december 12, 2017, 09:29:48 am »

Maar waar staat dat van 7-10 dagen wachten?

Punt is dat men nu punt 3 ziet en gebruikt als standaard werkwijze.
En men voert die tekst uit dat topic nu zelfs aan als bewijs dat admins dus gewoon te pas en te onpas waarnemingen mogen wijzigen.

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0
Citaat
Mag een admin zomaar mijn waarneming aanpassen?
3) Wanneer uit een bijgevoegde foto duidelijk blijkt dat het gaat om een andere soort  dan de gebruiker vermeldt, dan mag de waarneming, mét uitleg via de
commentaarfunctie, worden gewijzigd. Bijvoorbeeld: 'Op de foto staat een Witgat i.p.v. Bosruiter, soort is gewijzigd door de admin

Voor een admin is het vaak duidelijk dat het een andere soort betreft en hup wijzigen maar.

Terwijl "vroeger" het meer was als bij hoge uitzondering als er echt een hele rare 'fout' gemaakt werd, dan kon het zijn dat....

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: december 12, 2017, 09:32:32 am door Marleen »

Rutger Barendse

• Member
« Reactie #72 Gepost op: december 12, 2017, 09:46:21 am »

Ah, zo. Ik lees eerst 2 en dan 3. Maar inderdaad, je kunt 3 apart lezen. Ik vind 3 in tegenspraak met

Citaat
Nee. Je waarneming is van jou, daar blijft Waarneming.nl van af.

Zeker als de waarnemer zelf iets met een vraagteken invoert of bijvoorbeeld op familie of groep invoert waarbinnen de uiteindelijke soort ook past.

Voor mij blijft overeind dat je als waarnemer bij je waarneming via het commentaar kan aangeven dat je niet gediend bent van directe aanpassingen door een admin. Ik denk dat admins dat dan ook niet meer zullen doen bij jou.

Marleen

• Member
« Reactie #73 Gepost op: december 12, 2017, 09:51:25 am »

Hallo Rutger,

Ik ben het met je eens. En vandaar ook deze discussie.
En nu de staf het admins zelfs aanraad de waarnemingen gewoon aan te passen....

Ik geef het vrijwel altijd aan dat ik de waarneming zelf wil wijzigen, en de meeste admins vinden dat gelukkig prima.
Maar met tig duizend waarnemers weet ik niet hoe admins gaan "onthouden" dat ik zelf de waarneming wil wijzigen.

Groetjes, Marleen

Rutger Barendse

• Member
« Reactie #74 Gepost op: december 12, 2017, 13:14:53 pm »

Je hebt zoiets als 'vaste klanten'. Die herken je direct. Een Nederlands sprekende Noor gaat bijvoorbeeld zeker opvallen :-)

En er is ook een algemenere beweging mogelijk. Krijgt een admin 4 opmerkingen hierover in een week, dan past hij/zij waarschijnlijk voor iedereen de methode aan.  Wat dat betreft was wat mij betreft een discussie niet echt nodig. Het wordt uiteindelijk in de praktijk wel tot een goed einde gebracht.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2017, 13:18:12 pm door Rutger Barendse »

Marleen

• Member
« Reactie #75 Gepost op: december 12, 2017, 13:16:49 pm »

Oké.  Klinkt goed.  :duim: Dank je wel!

Groetjes, Marleen

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.02 seconden met 20 queries.