slijmzwam op dode stam van een berk.

Gestart door adkieboom, november 18, 2017, 15:09:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

adkieboom


------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145955157
Slijmzwam onbekend - Myxomyceet spec. gezien op 2017-11-18 Oosterhout (NB) - Boswachterij Dorst
Foto's:




Toelichting:
op dode berk.
bij voorbaat dank ad kieboom

------------einde kopiëren----------------------------

jokeb

Dag Ad,

Duidelijke foto's heb je ervan gemaakt. Het is een Physarum. Om te weten welke, begint de sleutel al met de vraag of het capillitium (het witte pluis in dit geval) stralend naar boven gaat, of er een columella is en natuurlijk moet je dan sporenmaten weten. Kortom we komen niet verder dan Physarum in dit geval. Je kunt natuurlijk wel proberen een paar vragen onder de microscoop proberen te vinden. Als alternatief kun je altijd nog vragen of Hans er naar wil kijken.

groet,
Joke

adkieboom


adkieboom

hallo Joke,

Ik hoop dat het gelukt is,
het capillitium gaat in mijn ogen vrij recht naar boven.
en de columella (zuil) is er ook.
de sporen maten zijn rond de 9 µm.

MVG,
Ad.


jokeb

Hoi Ad,

Dit is niet 100% zekerheid hoor, wanneer je dat wilt zou je kunnen vragen of Hans er naar wilt kijken.
Maar wanneer we met deze gegevens gaan sleutelen en er van uitgaande dat je geen kristalletjes zag in je microscoop (ik zie ze niet in je microscoop foto) komen we uit bij Physarum. Je zegt dat het capillitium stalend was. Dan komen we via Nannenga ga uit bij vraag 1 -> 2 het kalk is niet kleurig (op je foto zie ik wittige resten) -> 4, niet lang gesteeld en neigend (soort van hangende kopjes) dan komen we uit bij Physarum robustum. Wanneer we de tekst lezen (heb je eigenlijk boeken? ) dan wordt de wat dikkere en donkerder onderkant van de steel beschreven die wat taps toeloopt naar boven, geen columella. sporen die 9-12 µm zijn.
Het zou dus zeker kunnen.
groet,
Joke

adkieboom