Willkommlangea reticulata !

Gestart door tjerk, november 18, 2017, 15:00:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Tijdens een excursie van de PWG Zoetermeer afgelopen donderdag vonden we een oranje gekleurde, onrijpe myxomyceet (foto 1). Ik heb daarvan wat materiaal mee naar huis genomen. 's Avonds mbv stereomicroscoop bekeken (foto 2). Al een duidelijke kleurverandering (en lichter gekleurde stipjes). De volgende morgen zag het materiaal er al heel anders uit (foto 3). Wat later opnieuw onder de stereomicroscoop bekeken (foto 4 en 5). Opvallend waren de rode vlekken.
Ik herinnerde mij, dat Marian Jagers iets soortgelijks beschreven had ("rode vlekken") in een verslag van een werkweek in Schoorl. Dit vond ik in Coolia 57/2 [blz. 94/96]. Ook op dit forum was nog niet zo lang geleden zoiets aan de orde geweest [zie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=410910.0]
Volgens mij hadden we een bijzondere myxomyceet gevonden: Willkommlangea reticulata [geperforeerd graatje]. Ik heb Hans van Hooff enkele foto's gestuurd met het verzoek, of hij de vondst wilde bekijken. Dat wilde hij graag. Vandaag het materiaal op de bus gedaan.
Wordt vervolgd!

Groet,
Tjerk

jokeb

Hoi Tjerk,

Ja dit is Willkommlangea reticulata! Leuke vondst hoor. De rode vlekken zijn inderdaad typerend
Leuk overigens om te horen dat jullie groep ook door gegaan is nu Grieta er niet meer is.
groet,
Joke

Marian Jagers

Dag Tjerk,

Mooie vondst inderdaad. Blijft leuk, ondanks dat de soort inmiddels wat vaker gevonden wordt, de foto met de rode stippen te zien.
Ik neem aan dit dezelfde waarneming is?
https://waarneming.nl/soort/photos/19242?from=2017-11-16&to=2017-11-16
Ik vond het wat storend dat er al aan plasmodium geconcludeerd werd dat het om deze soort ging. Maar het is toch goed gekomen  :duim:
Groeten Marian

tjerk

Citaat van: Marian Jagers op november 18, 2017, 17:51:18 PM
Ik neem aan dit dezelfde waarneming is?
https://waarneming.nl/soort/photos/19242?from=2017-11-16&to=2017-11-16
Ik vond het wat storend dat er al aan plasmodium geconcludeerd werd dat het om deze soort ging. Maar het is toch goed gekomen  :duim:
Het gaat  inderdaad om dezelfde vondst. ik had nog niet eens gezien, dat de naam blijkbaar veranderd was. Oorspronkelijk was het plasmodium gepresenteerd als netvormig langdraadwatje. Begint zo wel wat op gokwerk te lijken!  Ik heb expres gewacht met invoeren totdat ik zekerheid heb.
Vriendelijke groet,
Tjerk

tjerk

Citaat van: jokeb op november 18, 2017, 15:50:28 PM
Leuk overigens om te horen dat jullie groep ook door gegaan is nu Grieta er niet meer is.
Regelmatig valt haar naam nog tijdens een excursie. Grieta zou .... Grieta wees me erop ...
Ze heeft veel voor onze werkgroep betekend!
Vriendelijke groet,
Tjerk

Marian Jagers

Citaat van: tjerk op november 18, 2017, 19:17:24 PM
Het gaat  inderdaad om dezelfde vondst. ik had nog niet eens gezien, dat de naam blijkbaar veranderd was. Oorspronkelijk was het plasmodium gepresenteerd als netvormig langdraadwatje. Begint zo wel wat op gokwerk te lijken!  Ik heb expres gewacht met invoeren totdat ik zekerheid heb.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Ook invoeren van de andere soort was te voorbarig. Dat zie je maar aan jouw resultaat...
Er blijft wel een hele merkwaardige tegenstrijdigheid in het feit dat de echte slijmzwamliefhebbers met microscoop en boeken er niet aan denken om plasmodium te gaan benoemen terwijl mensen met alleen een fototoestel menen dit wel te kunnen.
 

Groeten Marian

tjerk

#6
Zojuist bericht ontvangen van Hans van Hooff:

De toegestuurde slijmzwam is inderdaad Willkommlangea reticulata te herkennen aan de typisch ronde rode vlekken op het peridium en het twee soortig capillitium dat bestaat uit zeer dunne draadjes en een grote gele kalkrijke "graad" Hooff 12525.

Fijn dat Hans weer bereid was om een vondst van iemand anders te controleren!

Groet,
Tjerk

Ik heb de vondst inmiddels ingevoerd.

Marian Jagers

Groeten Marian