Welke kleurige vogel, ter grote van Gans is dit?

Gestart door pwalsem, november 17, 2017, 21:41:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

pwalsem

Tijdens het wandelen in de Geertruida Agathapolder (Heinenoord) zie ik in de verte deze vogels foerageren, tussen de ganzen. Mijn foto's zijn belabberd, sorry. Ik ben beginnende en ook een uitkeringstrekker, dus kleine portemonnee. Dan moet je keuzes maken voor de uitrusting.

Ik kom via het internet niet verder met determineren.

Mijn langdurige en stilstaande observatie heeft mij de volgende wetenschap gegeven:

  • Formaat gans
  • Achterkant onderkant zwart
  • Achterkant bovenkant rood, bruin
  • Het rood, bruin loopt tot opzien rug door
  • Beide zijflanken zijn wit
  • Buik tot hals ook bruin, rood
  • Tussen de witte flanken en hals ook zwart
  • Op de kop weet ik niet precies, maar dacht ik ook enkele kleuren

Deze kleuren zijn op de foto ook wel enigszins waar te nemen, maar dit is wat ik in het veld na waarneming met de verrekijker heb genoteerd. Dit is door de lage uploadkwaliteit nog eens extra versterkt.

Volgens mij een heel mooie en kleurige vogel. Maar nu de naam?
Pagina opgebouwd in 0.0

pwalsem

Ha Marleen,

Bedankt voor je snelle reactie!
Als ik zoek in onze alom bekende encyclopedie Google en de afbeeldingen zie, dan geef ik je direct gelijk. Wat iemand er ook van vindt. Ik vond het vanmiddag een imposant gezicht. Ondanks het mooie weer, toch wat grauwig, nevelig, het is tenslotte herfst. Veel ganzen op de uiterwaarden en dan 2 van deze kleurrijke vogels. Heerlijk foeragerend. En dan voel ik me toch trots als beginneling. Vanmiddag kuifeenden, witte reiger en dan nu blijkt ook nijlganzen.

De reactie's die ik even snel las zijn verschillend. Maar kun jij vertellen of de Nijlgans nog enigszins zeldzaam is? Het is wel een exoot begreep ik?

Fotograferen door de verrekijker heb ik wel geprobeerd. Maar lukt mij niet echt. Het wordt ook tijd om een nieuwe aan te schaffen. Deze was van mijn opa. Denk ik nu 30 jaar oud......

Groetjes,
Peter

mgieskens

Citaat van: Peter van Walsem op november 17, 2017, 22:14:55 PM
Maar kun jij vertellen of de Nijlgans nog enigszins zeldzaam is? Het is wel een exoot begreep ik?
Ooit in een ver grijs verleden zag ik met mijn vogelcluppie voor het eerst een Nijlgans. We hadden geen idee wat voor rare vogel dat was. Totdat een van ons voorzichtig opperde dat het misschien wel eens een Nijlgans kon zijn; waarschijnlijk ergens ontsnapt of zo. Een exoot dus, want hij hoorde hier (van nature) niet thuis. En in die tijd ook nog wel redelijk zeldzaam als je er eentje buiten gevangenschap zag.
Een exoot is het nog steeds. Die titel komt ie niet meer vanaf. Maar inmiddels allang niet meer zeldzaam. De verwilderde nazaten van de eerste ontsnapte beesten wisten zich goed te handhaven en in sommige steden wordt al gesproken over overlast. Al is dat misschien een beetje overdreven.
Overigens niet de enige exoot die het hier goed doet. Onder andere de Knobbelzwaan, Fazant en Halsbandparkiet overleven hier prima buiten gevangenschap.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

pwalsem

Beste mgieskens,

Oke, dat geeft inderdaad nog meer licht op de zaak. bedankt voor uw reactie.

Ondertussen heb ik dan wel mijn echte predicaat beginner wel verdiend. Vorige week spotte ik een prachtige watervogel. Bleek het een Mandarijneend te zijn. https://hwl.waarneming.nl/waarneming/view/145849598 Tja, dan zal er door mij nog wel een uurtje in het veld gelopen moeten worden om excoot en zeldzaam te scheiden. Alle begin is moeilijk, denken we dan maar.

mgieskens

Exoot en zeldzaam zijn dus niet hetzelfde.
Zeldzaam zegt wat over de aantallen en daarmee de kans er eentje te vinden.
Exoot wil alleen maar zeggen dat de soort hier van origine niet voorkomt, maar is ontsnapt uit gevangenschap, uitgezet voor de jacht, etc. en nazaten daarvan. Ze zijn hier op een "onnatuurlijke" manier terecht gekomen. En dat zegt verder niks over de aantallen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

pwalsem


mgieskens

En de uitgebreide beschrijving die je geeft is een goed begin voor het leren (her)kennen van vogels  :duim:
Je dwingt je zelf zo goed te observeren.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft