(Late) Tipula lateralis (10-10-2017)?

Gestart door cranefly, november 16, 2017, 22:40:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

cranefly

Onderstaande langpoot had ik onlangs gedetermineerd en ingevoerd als Tipula pierrei, maar bij nader inzien lijkt het me toch T.lateralis -zou ook (ietsje) beter kloppen qua vliegtijd.

Ik twijfel niettemin of een zekere determinatie a.d.h.v. deze foto's eigenlijk wel mogelijk is. Heeft iemand hier een mening over? Alvast dank!

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146192001
Tipula pierrei gezien op 2017-10-10 Nieuwegein - Park Oudegein / IJsselbos
Foto's:




Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

nielsyese

Hallo Reindert,
Ik zou de middenstreep als volledig oranje beoordelen, ik mis de lichte streep onder lengteader Cu dus ik zou zeggen Tipula pierrei vrouwtje. Oktober is voor beide soorten laat.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

cranefly

#2
Dank voor je reactie Niels-Jan. Ik verander de soort weer terug naar T.pierrei  :blink:

Opvallend genoeg heb ik gisteren en vandaag op exact dezelfde plek drie vergelijkbare langpoten gefotografeerd, 1 vrouwtje dat sterk lijkt op het exemplaar van bovenstaande foto's, en een mannetje + vrouwtje met vrijwel grijze middenstreep. Het is me vooralsnog onduidelijk of het hier om 1 of 2 soorten gaat. Zodra ik de foto's heb uitgezocht zal ik ze op de site en/of het forum zetten; misschien werpt het nog een ander licht op de zaak.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen