Hoofdmenu

Zeegroene muur

Gestart door hb481219, november 16, 2017, 11:39:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

hb481219

Al enige tijd staat deze muur op niet onderzocht. Ik zou graag willen weten of de determinatie juist is of dat er details aan ontbreken.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/139269471
Zeegroene muur - Stellaria palustris gezien op 2017-05-30 Zwolle - Westerveldse Aa - Oosterenk
Foto's:








Toelichting:
Aangelegde kleine moerasjes langs Westerveldse Aa
bij voorbaat dank Han Beeuwkes

Rien Ondersteijn

Hij is in ieder geval niet afgekeurd !
Het jammere van deze vraagstelling is dat de Admins die voor deze soort of gebied geldt,zich nu misschien meer verantwoordelijk voelt om te reageren,terwijl die waarschijnlijk geen tijd heeft gehad om te reageren.
Ik zie hier wel Palustris in. door o.a. geen haren op de bladen,vrij grote bloemen die langer zijn dan hun kelk,lange spitse bladen etc
Alleen mis ik de zeegroene kleur wat,maar dat kan aan de foto liggen [of aan mij....]
Groene groe[n]tjes.Rien.

gertjanvannoord

een detailfoto van de voet van de stengel- of schutbladen zou helpen. Die mag niet gewimperd zijn.

Gertjan van Noord

nielseimers

De grootte van de bloemen is geen betrouwbaar kenmerk, dit kenmerk mag je m.i. meteen rood doorstrepen in je flora.

Een scherpe detailfoto van de aan/afwezigheid van wimpers aan de basis van de stengelbladen is noodzakelijk en daarbij is het ook handig om meerdere bladen te bekijken, want soms zijn de wimpers slechts zeer beperkt aanwezig.

Datura

Citaat van: nielseimers op november 16, 2017, 20:03:05 PM
De grootte van de bloemen is geen betrouwbaar kenmerk, dit kenmerk mag je m.i. meteen rood doorstrepen in je flora.....

Zou ik niet doen..... Het is niet in alle gevallen betrouwbaar, maar 99% van de bloemen van grasmuur die ik zie zijn toch echt kleiner dan 95% van de bloemen van Zeegroene muur die ik zie (procenten bij benadering :)). Niettemin is haren checken het devies.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

hb481219

Dank tot zover voor aanvullende info. Volgend jaar naar dezelfde plek voor de details. Overigens komt de zeegroene kleur niet goed over op de foto. Komt door lichtval en ondergrond. Ik heb er nog enkele op zwarte bodem. Overweeg of ik ze alsnog erbij voeg.
Nogmaals dank
Han

Datura

De zeegroene kleur is dan weer iets waar ik wat minder waarde aan hecht....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Datura op november 16, 2017, 20:55:50 PM
De zeegroene kleur is dan weer iets waar ik wat minder waarde aan hecht....
Daar hecht ik wel waarde aan, maar de uitspringende nerf aan de onderzijde en de licht omgebogen bladrand verraden ook deze soort. Ik heb hem al gevalideerd. :rolleye:

Datura

 ;D :duim: Kenmerk van de uitspringende nerf kende ik niet, ga ik op letten :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sipke Gonggrijp

Die nerf bij grasmuur is in ieder geval minder sprekend.

hb481219

Dank. Ik ook weer wat details bij geleerd
han