Hoofdmenu

Zeevetmuur

Gestart door nielseimers, november 15, 2017, 21:16:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Dag allen,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het vegetatief onderscheiden van Zeevetmuur.

Is deze soort in rozet stadium morfologisch te onderscheiden van Liggende vetmuur?

Kan Liggende vetmuur ook voorkomen op plekken waar zeewater een sterke invloed heeft?

Met benieuwde groeten,
Niels

Hinko

de laatste vraag kan ik met 'ja' beantwoorden
mvgr, Hinko

hb481219

Zeevetmuur, zoals ik die van Groene Strand Terschelling ken, wortelt (dacht ik) niet bij de knopen, zoals liggend vtm.
Zeker weet ik het niet. Op stenige ondergrond, of tussen voegen kan het anders zijn.
vr gr han beeuwkes

wim van wijngaarden

Liggende vetmuur wortelt inderdaad op de knopen (meerjarige soort) en de bladtop is (abrupt) versmald in een naald. Zeevetmuur (éénjarig) wortelt niet op de knopen en heeft een stompe bladtop met een zeer kort (volgens de Heukels tot 0,18 mm) stekelpuntje.

Ik maakte ooit (1982) eens een tabel van Caryophyllaceae voor een veldflora van het Zuid-Hollandse duingebied op vnl. vegetatieve kenmerken adhv herbariummateriaal Leiden. Die bevat veel knip- en plakwerk zonder rekening te houden met evt. copyright, dus die kan ik niet zo maar verspreiden. Ik stuur je per mail een scan voor eigen gebruik.

mvg Wim


met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

nielseimers

#4
Bedankt voor het document Wim, ik heb het ontvangen.

Hoe zouden jullie de volgende foto's beoordelen?
Alle drie de foto's behoren bij een losse waarneming op verschillende locaties in Zeeland.
Alle drie de foto's zijn van rozetten op zeeweringen waar zeewater een sterke invloed heeft.

1.


2.


3.

hb481219

De bovenste foto laat losse exx. zien. Geen kruipende uitlopers. Dus neig ik naar zeevetmuur. De onderste twee lastig. Wel vlezige bladen, maar zonder top-puntje?
Overigens is die tabel nog een keer beschikbaar?
gr han

wim van wijngaarden

ik durf het van foto niet te zeggen, al neig ik bij alle naar Zeevetmuur.

Bedenk dat recent gekiemde Kruipende vetmuur welicht nog geen uitlopers heeft kunnen vormen
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Willemien Troelstra

Ik vind die eerste erg spitse blaadjes hebben, op basis van de foto zou ik naar Liggende vetmuur neigen. Maar, Wim en Peter zien deze soort veel vaker dan ik.
Die andere twee zou ik wel Zeevetmuur durven noemen.
groet, Willemien Troelstra

Nathalie De Somer

Hallo Niels,

Bij foto 2 en 3 zie ik ook de stompe kelkblaadjes van de bloemen van Zeevetmuur én de stompe bladtoppen.
Bij de eerste foto kan ik niet concluderen dat dit Zeevetmuur is, kan ook nog Liggende zijn. Details zijn onvoldoende zichtbaar.

vriendelijke groet
Nathalie