grote larve

Gestart door sliobaarde, november 15, 2017, 16:44:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Ik vermoed dat dit de larve van een grote vliegensoort is. Hij meet ca. 4 cm en bevond zich op de oever van een vijver.
Ik ben benieuwd of iemand een determinatie kan geven.
groet, Sjek

Ton van Haaren

sowieso een Tipulidae maar het met zekerheid vaststellen van het genus is nogal lastig met deze foto. Ik neig naar Tipula spec., maar ik kan Nephrotoma niet uitsluiten
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

sliobaarde

Ton, dank je wel.
Nog een vraagje: ik lees nergens dat de larven van langpootmuggen aquatisch zijn, terwijl in mijn vijver meerdere soorten op waterplanten eitjes afzetten en ik ook een soort heb zien uitsluipen in het water. Weet jij hoe dat zit?

groet, Sjek

thijsdegraaf

#3
CiteerNog een vraagje: ik lees nergens dat de larven van langpootmuggen aquatisch zijn, terwijl in mijn vijver meerdere soorten op waterplanten eitjes afzetten en ik ook een soort heb zien uitsluipen in het water.
Bedoel je geen glansmuggen, die zie ik ook bij de vijver. https://waarneming.nl/familie/view/10651
Van sommige Steltmuggen (Limoniidae) leven de larven ook bij waterplanten dacht ik.

Ton van Haaren

Er zijn wel degelijk een aantal soorten Tipulidae aquatisch  maar alleen Prionocera en enkele Tipula waaronder Tipulidae (Yamatotipula) spec. en Tipula maxima en verwanten.  De meeste soorten zijn echter (semi) -terrestrisch. De meest algemene aquatische soort in stilstaand water is Tipula  lateralis.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

sliobaarde

Vertegenwoordigers van Prionocera heb ik hier nooit gezien, wel van Tipula, o.a. T. lateralis en T. cava. Is de laatste ook aquatisch?

groet, Sjek

Ton van Haaren

nee, cava leeft in vochtig grasland.
Naast Prionocera en T. lateralis zou je ook (semi)aquatisch kunnen beschouwen van stilstaande en stromende wateren of hun vochtige oevers (uit Theowald 1967):
andere Tipula (Yamatotipula): T. pierrei (als solstitialis), couckei, montium, lucifera, caesia, pruinosa
enkele Tipula (Acutipula): vittata, fulvipennis, maxima
Tipula (Savchenkia) rufina
Tipula (Beringotipula) unca (laatste 5 soorten in bosbeken)
Tipula (mediotipula) en
Tipula (Platytipula).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

sliobaarde

Nog een hoop huiswerk te doen, zie ik.
Als er nou een soort zou zijn die alleen in zwembaden voorkomt, zou het een stuk eenvoudiger zijn.

groet, Sjek