nog iets van te maken?

Gestart door flupke, november 15, 2017, 10:27:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

flupke

Gezien op 14/11 in Velden om 22.00 hr op licht op een maasduin. zandgronden en gemengde bossen. Mijn vraag is of iemand hier nog iets van kan maken. Gezien de grootte en de vagere plek op de plaats van de niervlek  vermoed ik een bruine herfstuil. Alvast bedankt. mvg Jan Heuvelmans.

Ben Kruijsen

tja deze is al zijn schubben kwijt en dan wordt het erg moeilijk zo niet onmogelijk. Qua vleugelvorm en tijd van het jaar vermoed ik Rhizedra lutosa maar het blijft onzeker.

flupke

Hallo Ben. Je suggestie is heel waarschijnlijk. Vooral de spitse vleugelpunt, de smalle en enigszins teruglopende vleugelvorm en de beschrijving van een vage niervlek bij mijn exemplaar past goed op de herfst-rietboorder. Wat doe ik hier verder mee? Deze soort is de afgelopen 10 jaar nog nooit hier ten Noorden van Venlo waargenomen. Bedankt zover. Mvg Jan Heuvelmans.

cranefly

Volgens mij is dit een Bruine Herfstuil. Ik ben de afgelopen weken diverse sterk vergelijkbaar afgevlogen exemplaren tegengekomen (donker restant niervlek, nog wat donkere schubben in zoomveld) -vgl. ook diverse van de meer recente foto's van A. circellaris op waarneming.nl.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Ben Kruijsen

ik ben ervoor dit soort van waarnemingen gewoon weg te laten. Als het nu iets heel bijzonders zou kunnen zijn, liggen de kaarten wellicht anders.

cranefly

Citaat van: Ben Kruijsen op november 15, 2017, 12:19:19 PM
ik ben ervoor dit soort van waarnemingen gewoon weg te laten. Als het nu iets heel bijzonders zou kunnen zijn, liggen de kaarten wellicht anders.

Ja... Ik houd waarnemingen van extreem afgevlogen exemplaren meestal ook voor mezelf  :blink: Maar als er nog íets zinnigs op de vleugels te zien is, kunnen ze natuurlijk wel handig zijn voor anderen bij het identificeren van hun vage exemplaren.

Vr. Gr.,
Reindert

flupke

Hallo Ben en Reindert. Ik laat hem weg aangezien deze vlinder teveel afgevlogen is. Ik dacht zelf een bruine herfstuil maar de suggestie van een herfst-rietboorder was ook plausibel. Bedankt voor jullie reacties, de boodschap is duidelijk. Mvg Jan Heuvelmans.