Hoofdmenu

Tienstip. Toch?

Gestart door Twan martens, november 13, 2017, 12:07:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145810987
Tienstippelig lieveheersbeestje - Adalia decempunctata gezien op 2017-11-11 De Hamert - Geldernsch-Nierskanaal
Met groene vinkjes uitdelen is deze overgeslagen.  ?...
Foto's:


bij voorbaat dank Twan Martens

jan cuppen

Hoi Twan,

Bewust overgeslagen omdat dit de lastigste vorm van beide Adalia-soorten is (laat ik A. conglomerata buiten beschouwing). Wanneer er een duidelijke plica is dan is het A. decempunctata. Die zie ik hier niet echt. Blijft over als kenmerk de kleur van de poten (en dat is ook geen 100% kenmerk): zwart bij A. bipunctata, geel/bruin/oranje bij decempunctata. De poten zijn niet zichtbaar. Het exemplaar is dus wat mij betreft op basis van deze foto niet met 100% zekerheid te beoordelen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Gerrian

Ook door mij bewust overgeslagen om dezelfde redenen als Jan noemt. Bij dit soort beestjes heel graag ook een foto van de onderkant en/of een duidelijke van de achterkant. Ik zie op deze foto inderdaad ook geen 'deuk', maar het is best mogelijk dat je die wel ziet als je een foto vanuit een andere hoek maakt.

Twan martens

Okè. Toevallig vandaag in de peel een identiek geval maar wederom niet de juiste foto`s gemaakt.
De volgende keer weet ik waar ik op moet letten.
Bedankt Jan en Gerrian.
groet, Twan.

arpwifi

Voor mij is het een 10-stip.

Ik meen wel de scherpe rand te zien waar de plica naar binnen moeten buigen, maar veel eenduidiger is m.i. dat de tekening op kop en halsschild niet kunnen voor Ada.bip..

Omdat de halsschildtekening nog niet helemaal is uitgekleurd herken je er nog componenten in van de "kattenpoot" die voor lichtere Ada.dec. gebruikelijk is.

Het is niet helemaal lekker te zien, maar volgens mij heeft het beestje van Twan deze koptekening:


Die zul je bij Ada.bib. niet zien. De typische Ada.bip.-koptekening met het zwarte verticale balkje, of zo je wilt zwarte kop met twee witte vlekjes boven naast de ogen, kun je omgekeerd op Ada.dec. wel ongeveer zo tegenkomen, maar deze witte onderkop niet op Ada.bip.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

PS. Hier nog eentje : https://waarneming.nl/waarneming/view/118798011

Ik heb commentaar geplaatst, maar jullie zouden dan tzt desgewenst als 10-stip kunnnen valideren.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Twan martens

Ik heb nog 2 foto`s toegevoegd waarop de koptekening beter zichtbaar is.
Zo te zien dus de Ada. dec. (?)
Helaas zijn de poten op geen van de foto`s te zien.

arpwifi

Voor mij is het duidelijk zo - ik heb nog nooit een tweestip gezien met die koptekening :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

Foto's op Kerbtier en mijn eigen foto's van Adalia nog weer eens goed bestudeerd en vergeleken met de nieuw toegevoegde foto's bij de waarneming. Ik ga niet over één nacht ijs, maar ik ben overtuigd. Waarneming goedgekeurd.
Arp, bedankt weer voor het meedenken.
En nogmaals het verzoek aan alle waarnemers (dus niet alleen aan Twan); probeer ervoor te zorgen dat bij lastige soorten, zoals de Adalia's, de onderscheidende kenmerken goed te zien zijn. Je doet er de admins een groot plezier mee.

Arp

Ha Gerrian,

Altijd geruststellend als je het met mee eens bent :)

Kijk misschien ook nog even naar deze van Adria dan ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Mooi Arp!
Ik ga ook eens wat meer pudding eten.  :blink:
Dank allen.
Groet, Twan.

jan cuppen

Toevallig had ik nog wat Adalia decempunctata  twijfelkevers van Adalia´s met dekschildtekening als bij bovenstaande uit de collectie Everts (Naturalis) thuis staan voor controle oor het verspreidingsatlasje. Het waren geselecteerde exemplaren die stonden onder Adalia decempunctata waaraan ik twijfelde of dit geen of ten dele bipunctata´s waren. Het merendeel bleek idd A. bipunctata te zijn (op basis van de zwarte pootkleur en dezwarte epimeren van het mesosternum (beide licht bij A. decempunctata). Het kopkenmerk dat door Arp genoemd wordt klopte bij alle exemplaren. Het een en ander is nog gebaseerd op weinig materiaal maar het lijkt een bruikbaar kenmerk te zijn voor het onderscheiden van beide soorten.

Het exemplaar van A. decempunctata op de foto van Twan is wel een volledig uitgekleurd exemplaar. Midden november vind je geen verse exemplaren van deze soort.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Ha Jan, mooi dat je het ook nog gecontroleerd hebt  :duim:

Voor jou zal het wel duidelijk zijn, maar ter documentatie bij deze discussie doe ik er nog een plaatje bij van een forma "bipustulata" die wel een enigszis Adalia bipunctata-achtige kop heeft, om duidelijk te maken dat het omgekeerde dus niet bruikbaar is. Donkere kop is niet per se bipunctata.

Wat ik me wel zat af te vragen terwijl ik hiermee bezig was, is of binnen die "bipustulata" kleurvorm dit dan misschien weer sexueel dimorfisme is?? Bij een flink aantal soorten is dit verschil een goed geslachtskenmerk en hebben de mannetjes het witte gezicht en de vrouwtjes dit zwarte verticale bandje (of anders geformuleerd een zwarte kop met twee witte vlekken naast de binnenkant v.d. ogen).

Enig idee? Of wordt dat een kwestie van een hele zwik losweken en sexen om dit te bekijken?

Over het uitkleuren: Ik heb wel eens een paar van deze "beige" beesten na uitsluipen een tijd thuis gehouden en ze werden na weken nog wel ietsjes voller van kleur. Van Aziaatjes heb ik vastgesteld dat veel oranje hersftdieren pas na een overwintering "vol rood" zijn, maar voor deze Ada.dec. vormen heb ik er nooit wat over de winter getild om dit te testen. Wat denken jullie van die theorie (na de winter vollediger uitgekleurd) ? 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Waarneming van Adria inmiddels ook goedgekeurd.

Ik ben van plan deze winter waarnemingen te bekijken die ik nog even voor me uitgeschoven had. 's Zomers is de stroom waarnemingen vaak zo groot dat ik er vaak niet aan toe kom de minder duidelijke foto's goed te bekijken. Dus nu maar hopen op een lange winter...


Arp

Dank  :duim:

Zelf houd ik halverwege m'n projecten altijd een stukje winter te kort over ... ofzo ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)