Zilvermeeuw 3KJ, maar met donker oog??

Gestart door Marijn de Weijer, november 14, 2017, 17:19:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn de Weijer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145873515
onzeker Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2017-10-23 Maasvlakte - Slag Maasmond
Foto's:


Ik zou zeggen Zilvermeeuw 3KJ, maar kan het donkere oog niet verklaren
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OJGoreng

3Kj zou kunnen, maar met die grote witte toppen aan de handpennen lijkt 4kj iets waarschijnlijker, ook omdat de staart helemaal wit lijkt. Donker oog laat zich verklaren door het feit dat sommige zilvermeeuwen vrij lang een donker oog houden.
Met vriendelijke groet, Zainal

Marijn de Weijer

Zainal,

Ik heb een foto toegevoegd waar de staart het best op te zien is, lijkt enkele minieme sporen zwart op staart eind te hebben,

groet
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OJGoreng

Het zou best kunnen, hoor, er zit variatie in. Op de eerste foto lijk ik een volwassen hand te zien, maar op die tweede lijken de witte uiteindes van de meer naar buiten gelegen handpennen kleiner dan de tip van P6. Maar kijk hier eens bij november, en je ziet wellicht wat ik bedoel. Neemt in elk geval niet weg dat een donker oog nog laat kan voorkomen, ook bij sommige bijna of volledig adulte vogels. Dat is dus niets om van te schrikken, zie bijvoorbeeld deze:



Begin dit jaar zag ik er zelfs eentje met een geel oog aan de ene, en een donker oog aan de andere kant. Een David-Bowiemeeuw....
Met vriendelijke groet, Zainal

Marijn de Weijer

Ja, ik zie wat je bedoelt,
Merijn Loeve is het met je eens, 4kJ, in reactie bij de waarneming,


Bedankt,
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer