Boskrekelvrouwtje - nimf of adult ? (Frankrijk)

Gestart door Arp, november 15, 2017, 03:43:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Was door wat oude plaatjes heen aan het ploegen en kan hier even geen gehakt van maken. De vleugelschubjes zijn duidelijk kleiner/korter dan ik gewend ben van vrouwtjes Boskrekel (maar de soort zou wel moeten kloppen, toch?), maar ik zie wel iets van ribbels/aders. Is dit dan een volwassen vrouwtje met nog kortere vleugels dan anders, of toch een (laatste stadium?) nimf ?
Legboor te kort voor een adulte dame ?

Het betreft deze waarneming
Boskrekel - Nemobius sylvestris gezien op 2013-07-11 France - La Tour-du-Meix
Foto's:




bij voorbaat dank Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wim Bakker

Ha Arp. Da's een lastige want juist de boskrekels vormen de uitzondering in de zin dat de vleugels van het volwassen vrouwtje ook parallelle aderen hebben. Meestal hebben alleen de nimfjes parallelle aderen.

Maar er is nog een kenmerk dat nimfjes onderscheidt van volwassen dieren namelijk dat de achtervleugels over de voorvleugels liggen. Dat is bij hele kleine vleugeltjes niet echt te zien, maar aan de stand van de vleugeltjes kun je hier wel zien dat je met nimfjes te maken hebt, omdat de achtervleugels niet verstopt zitten onder de voorvleugels.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

tekenaar

Is bij adult de legboor ook niet langer dan de cerci?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Arp

Hallo samen,

Hartelijk dank voor het meekijken beiden  :duim:

Dat de vleugeltjes naast elkaar leken te liggen was me ook al opgevallen (nog afgezien van de lengte), maar ik heb het er niet helemaal scherp opstaan en wist niet of het indicatief was - er zijn best wel weinig foto's van dergelijke nimfen op internet te vinden valt me op.

De korte legboor was me (wat later) ook opeens een doorn in het oog, dus had ik nog als vraag toegevoegd - mooi dat dit ook bruikbaar is want het is ook wel lekker herkenbaar :)

Dank voor de uitleg en bevestiging van vermoedens Wim en Paul, weer eens wat bijgeleerd over een groep die ik verder niet ken - leuk  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)