Hoofdmenu

Paarse rand

Gestart door verbua, november 12, 2017, 10:40:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Dag forumleden.
Deze paddenstoel eind september gefotografeerd in een bos bij Nunspeet. Diverse gidsen en sites doorgesnuffeld, maar ik kan de soort niet vinden. Weet het forum raad?
Groeten, Adro.
Adri Verburg

e.moors

Ik kan de onderkant niet goed zien, maar paarse schijnridderzwam lijkt me wel een goede optie
mvg. Eric

rene8

Hoi Adro, heb je toevallig nog foto,s van steel en lamellen ?
als ik hoed zo zie kunnen er nog meer kandidaten zijn ..b.v een Gordijnzwammen soort.

Gr. Rene.

verbua

Dag Eric en Rene.
Helaas geen andere foto. Omdat er maar één exemplaar stond heb ik dat niet willen plukken om de onderkant te fotograferen. Mijn foto had ik al met die van de Paarse schijnridderzwam vergeleken. Bij de Gordijnzwammen zal ik nog eens zoeken. Dank in elk geval voor de ideeën.
Groeten, Adri.
Adri Verburg

ridderzwam

Goedenavond Adri,

In mijn archief zitten foto's (tien jaar terug, Veluwe)van hoe misschien de onderkant van jouw paddenstoel eruitziet. Want kijk, ik fotografeerde de onderkant omdat er meer exemparen stonden en ik er dus één kon opofferen. Die informatie hielp me echter niet aan een naam. Hij heeft in mijn administratie een paar dikke vraagtekens achter satijnzwam spec.....

Groet,
Ria.

tstrik

Ik denk dat het raden blijft, want een verregende lilasatijnvezelkop zou ook mogelijk zijn.
Mvgr.,
Theo Strik

e.moors

Die van Adri is wel erg groot voor een lila satijnvezelkop aan het eikenblad op de foto te zien. En ik ben niet heel goed thuis in gordijnzwammen, maar de hoed is duidelijk hygrofaan en mist de vezelige structuur die ik met de paarse gordijnzwammen associeer.  Een heel verhaal om aan te geven waarom ik nog steeds paarse schijnridderzwam de meeste kans geef. Maar voor waarneming is "de meeste kans" niet zo heel veel waard. Zonder foto van de onderkant zal het inderdaad niet lukken om deze met zekerheid op naam te krijgen. Zal wel een paddenstoel onbekend moeten blijven.
mvg. Eric

verbua

In de waarnemingen db heb ik een enigszins gelijkende foto van een Paarse galgordijnzwam gevonden. Kan dat ook nog een goed alternatief zijn?
Dank voor het meedenken.
Groeten, Adri.
Adri Verburg

wimperzwam

Eric jouw argument van dat eikenblad is niet juist. Veel foto's worden tegenwoordig opgenomen met een telefoon of compactcamera en die hebben lenzen met korte tot zeer korte brandpunten (groothoek). Dit heeft tot gevolg dat voorwerpen die iets verder van de lens staan op de foto snel kleiner lijken. Waarom speelt een gedeeltelijk uitgedroogde Laccaria amethystina (Amethistzwam) geen rol in jullie discussie?

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

Beste Henk, toen ik hier de foto zag waar Adri dit topic mee opende heb ik Amethistzwam overwogen. Maar dacht ook aan mijn eigen vroegere waarneming en die betrof zeer zeker (weet nog heel goed heel de textuur/structuur van de betreffende paddenstoel)geen Laccaria.

Het is een mooie tip dat Theo Strik  verregende Lila satijnvezelkop noemt . Ik laat hier even een glijdende schaal zien : Op een Veluws plekje dat vlak erna op de schop ging voor een campingveldje dus geen vervolg bood zag ik foto 1 en 2 (Wolvezelkop s.l.) . Twee regenweken later een moment voor foto's 3 enz. : Verregende wolvezelkoppen (dacht ik) EN dan dat paarsachtige vraagteken ... Best interessant

Kan dit alles nog helpen bij dit topic??

Hartelijke groet,
Ria.




e.moors

Terechte opmerking Henk, wat betreft de afmetingen van het hoedje. Voor wat betreft l. amethystina, die heb ik ook overwogen, de bovenkant lijkt er ook wel op. Maar wat ik wel denk te zien van de lamellen en aanhechting deed me niet direct aan die soort denken.
Gezien de lage resolutie van de foto, het aantal kenmerken dat er niet op staan, en de vele verschillende soorten die al genoemd zijn: Adri, een zekere "fungi indet." is waarschijnlijk het hoogst haalbare. Een onzekere (VUL MAAR EEN VAN DE OPTIES IN) kan natuurlijk ook altijd.
mvg. Eric

wimperzwam

Mooie reeks en elke vorm van informatie kan bijdragen al was het maar aan een toenemende kennis! Vergelijk nog eens goed de kleur aan de rand van de hoeden en let ook eens op het totaal verschillende biotoop.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tjerk

Citaat van: wimperzwam op november 14, 2017, 09:16:32 AM
Waarom speelt een gedeeltelijk uitgedroogde Laccaria amethystina (Amethistzwam) geen rol in jullie discussie?

Mvgr.,
Henk Huijser.

Als bijlage (en bijdrage) een foto van een gedeeltelijk uitgedroogde (en enigszins misvormde) Laccaria amethystina (amethistzwam).
Vriendelijke groet,
Tjerk