Hoofdmenu

uitwerpsel

Gestart door carpediem, november 11, 2017, 19:33:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

carpediem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145809799
Marterachtige onbekend - Mustelidae spec. gezien op 2017-11-11 Drogeham - Hamstermieden
Foto's:


bij voorbaat dank Henk D

Rob Koelman

Afmetingen (met name diameter)?
Met vriendelijke groet, Rob

carpediem

Hallo rob,

Dan zal ik even terug moeten gaan om het te meten, heb je nog meer gegevens nodig?

Mvg, Henk.

Rob Koelman

Citaat van: carpediem op november 11, 2017, 19:54:04 PMheb je nog meer gegevens nodig?

Diameter is bij uitwerpselen van marterachtigen een van de belangrijkste kenmerken. En dan nog is determinatie erg 'tricky'...
Met vriendelijke groet, Rob

carpediem

Hallo Rob,

Ik ben terug geweest en de volgende maten verkregen, Lengte 27 cm en 12 mm dik.
Misschien niet belangrijk maar vind ze steeds op boomstammen.

Mvg, Henk.

Roy Schroor

Overigens staat je waarneming nu op 5 exemplaren. Ik neem aan dat je 5 verschillende vondsten van uitwerpselen bedoelt? Die zijn waarschijnlijk niet allemaal van een ander exemplaar. Zou je daar nog even naar willen kijken?
Met vriendelijke groet,
Roy

carpediem

Hallo Roy,

Ik heb er maar ééntje ingevoerd en zie er ook maar één, is dat wat je bedoeld?
Anders  :rolleye: en is het misschien nodig dat er een admin naar kijkt.

Mvg, Henk.

Roy Schroor

#7
Hallo Henk,

Ik bedoelde dat de waarneming op aantal = 5 ter plaatse staat -> 5 verschillende marters staat. Het leek me waarschijnlijker dat je daarmee 5 verschillende uitwerpselen bedoelt dan dat er daar 5 marters (waarvan je 1 uitwerpsel hebt gefotografeerd) rondlopen (wat overigens best kan, ik ken de plek niet).
Met vriendelijke groet,
Roy

carpediem

Klopt Roy, bedoel er vijf uitwerpselen mee en kunnen best van vijf verschillende marterachtigen zijn maar niet waarschijnlijk hoewel wel mogelijk.
Als ik je goed begrijp ontstaat er zo verwarring, als ik er één invul en bij commentaar het aantal vermeld komt het vast goed.Wel verwarrend!

Mvg, Henk.

Roy Schroor

Zoals je hem nu hebt ingevoerd is het inderdaad beter. Zou een beetje overenthousiast de statistieken vervuilen als 5 exemplaren werden ingevoerd (het is best mogelijk dat het er 2 of meer waren, maar daar kunnen we alleen naar gissen -> 1 ex. is zeker goed). Dat het aantal uitwerpselen als aantal exemplaren wordt ingevoerd gebeurt namelijk ook af en toe (oei, nog wat voor mijn foutieve-determinatie-lijstje  :P).
Met vriendelijke groet,
Roy

Merel

Terugkomend op de determinatie denk ik dat deze het beste op marter spec kan blijven staan. De breedte van 12 mm is iets teveel voor bunzing, maar valt binnen steen- en boommarter en bijvoorbeeld ook otter. De lengte van 27 cm valt ver buiten alle normale drollen van marters (of vossen).
De inhoud bestaat zo te zien uit bessen en zaden en dat kan voor marters en vos.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

carpediem

Bedankt Merel,

Kan ik de bunzing in ieder geval  wegstrepen, de vos komt daar wel voor en daarvan vind ik regelmatig uitwerpselen.
Deze vind ik op de grond en zijn zeker korter en anders van samenstelling..blijft boommarter dan over?  Zal mijn ogen de volgende keer wat vaker omhoog richten. Ben benieuwd.

Mvg, Henk.

Rob Koelman

Citaat van: carpediem op november 13, 2017, 13:46:48 PMblijft boommarter dan over?

Gaat idd vermoedelijk om een marterkeutel, maar behalve boommarter is steenmarter dan ook heel goed mogelijk.

Wil je echt weten welke soort er in het bosje zit, plaats dan een wildcamera op een van de plekken waar keutels gedeponeerd worden. Alternatief is dna-onderzoek van een keutel, maar dat is momenteel nog niet goedkoop...

Advies: invoeren als marter spec.
Met vriendelijke groet, Rob

carpediem

Hallo Rob,

Dan houden we het op marter spec., misschien kom ik nog een keer oog in oog met dit dier.
Bedankt voor de reacties.

Mvg, Henk.