Uil onbekend

Gestart door badger, november 10, 2017, 17:26:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

badger

De uil vloog op toen wij aankwamen rijden (op NP Hoge Veluwe, 17:38 uur.) Bij het kijken naar de beelden op de dashcam, konden wij er geen determinatie aan ontleden. Wij dachten aan veld - of ransuil, gezien de lichte onderkant, grootte en de "komma" op de onderkant van de vleugel.
Mogelijk dat iemand iets ziet wat uitsluitsel kan geven.

mgieskens

Kerkuilen kunnen ook een lichte onderkant hebben, vrijwel helemaal wit en zeker lichter dan een ransuil.
Kerkuil is dan ook het eerste waar ik aan zou denken als ik een uil met een lichte onderkant zie vliegen.
Meer durf ik er niet over te zeggen. Veel te donker en vaag om onderscheidende kenmerken vast te kunnen stellen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op november 10, 2017, 18:23:04 PM

Kerkuilen kunnen ook een lichte onderkant hebben, vrijwel helemaal wit en zeker lichter dan een ransuil.
Kerkuil is dan ook het eerste waar ik aan zou denken als ik een uil met een lichte onderkant zie vliegen.
Meer durf ik er niet over te zeggen. Veel te donker en vaag om onderscheidende kenmerken vast te kunnen stellen.

Maar deze vogel is niet helemaal licht aan de onderkant van de vleugels. Volgens mij sluit dat Kerkuil uit.
Herman van der Meer

badger

Dank voor jullie reactie, ik denk dat het "uil onbekend" zal blijven.

mgieskens

Citaat van: HPM op november 10, 2017, 18:41:37 PM
Citaat van: mgieskens op november 10, 2017, 18:23:04 PM

Kerkuilen kunnen ook een lichte onderkant hebben, vrijwel helemaal wit en zeker lichter dan een ransuil.
Kerkuil is dan ook het eerste waar ik aan zou denken als ik een uil met een lichte onderkant zie vliegen.
Meer durf ik er niet over te zeggen. Veel te donker en vaag om onderscheidende kenmerken vast te kunnen stellen.

Maar deze vogel is niet helemaal licht aan de onderkant van de vleugels. Volgens mij sluit dat Kerkuil uit.
Er bestaat ook een donkere variant van de Kerkuil, maar die maakt dan weer geen lichte indruk (behalve het gezicht)
Maar licht of donker, ik kan geen van beide uit deze foto's opmaken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

Citaat van: badger op november 10, 2017, 17:26:03 PM
en de "komma" op de onderkant van de vleugel.
Mogelijk dat iemand iets ziet wat uitsluitsel kan geven.

Die "komma" (die door de trage sluitertijd van de dashcam op de tweede foto een streep wordt ter hoogte van het polsgewricht) sluit kerkuil meteen uit. Ik denk dat op die plek ransuil de veel waarschijnlijker soort is dan velduil, maar om die twee onder deze hoek op kleed te kunnen onderscheiden heb je toch foto's nodig die meer details laten zien. "Ransuil - onzeker" is de meest nette optie bij invoeren, denk ik.
Met vriendelijke groet, Zainal