Oenothera Lentse Waard

Gestart door Vincent de Boer, november 10, 2017, 14:31:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent de Boer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is n.a.v. de opmerking van Hinko. De geopperde O. depressa kom ik (nog) niet op wrn.nl tegen.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142119875
onzeker Duinteunisbloem - Oenothera oakesiana gezien op 2017-07-25 Lentse Waard
Foto's:














Toelichting:
Typische bladrand
bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

nielseimers

De villosa groep (Oenothera depressa, O. villosa & O. canovirens) heeft de vruchtbeginsels en jonge vruchten viltig behaard. Dat valt hier niet bijzonder op, maar ik kan in het artikel van Filip Verloove geen mooie afbeelding vinden die deze beharing laat zien. Verloove: "Ovary and young capsules densely covered with long white hairs, without or with few glandular hairs.".

Heb je de kroonbladlengte opgemeten? De bleekgele bloemen schijnen ook kenmerkend te zijn voor O. cambrica var. cambrica.

Hinko

op foto 3 zijn de haren zichtbaar
mvgr, Hinko

nielseimers

Bijna alle Teunisbloemen die ik wat intensiever bekeken heb, laten een vergelijkbare beharing zien. Ik vermoed dus dat de villosa groep nog veel dichter behaard moet zijn.

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Maar geen Oenothera depressa :p Wel Oenothera canovirens en Oenothera villosa. Maar ook daar is de beharing niet duidelijk te zien.

dirder

Citaat van: nielseimers op november 20, 2017, 18:45:01 PM
Maar geen Oenothera depressa :p Wel Oenothera canovirens en Oenothera villosa. Maar ook daar is de beharing niet duidelijk te zien.
Goed genoeg, vind ik, is toch duidelijk anders?
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Dan is de kroonbladlengte nodig om verder te sleutelen, maar gezien de stengel volledig rood is, maken Oenothera rubricaulis en O. rubricauloides kans.

Vincent de Boer

Hoi,

dank voor de uitleg. Geen kroonbladlengte helaas, meetlatje nu wel standaard in de tas.
@niels ik vermoed dat jij deze plant zelf ook bekeken hebt daar met Sipke, ze staan op het stenen talud aan de overzijde (<5 meter ten noorden van) van de Langstekelige distels.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Sipke Gonggrijp

Ik vraag me toch af of er geen rode klierknobbels op de as zitten. Ik vind de stengel niet rood genoeg voor O. rubricaulis groep en denk toch mogelijk aan O. x fallax. Volgend jaar maar opnieuw zou ik zeggen!