Een leuk libellenstekje

Gestart door Jeroen Nagtegaal, januari 02, 2008, 22:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hoi,

Komende zomer heb ik rond half Juli vakantie en kan ik 1 weekje weg, Ik mag zelf kiezen waarheen, Maar nu wil ik er toch wel wat nieuwe soorten aan overhouden, ik moet nog deze soorten, maar waar maak ik de meeste kans op welke soorten?

Donkere waterjuffer
Gevlekte witsnuitlibel
Groene glazenmaker
Maanwaterjuffer
Noordse glazenmaker
Noordse winterjuffer
Oostelijke witsnuitlibel

Alvast bedankt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

#1
gewoon inkloppen op waarneming.nl?

- donkere water --> weerribben
- gaffelwater --> niet in het noorden maar in cadzand
- gevlekte witsnuit --> weerribben
- groene glazenmaker --> weerribben, Leek, Stadskanaal
- maanwater --> fochteloerveen, bargerveen
- noordse glazenm. --> f-veen
- noordse winter --> weerribben, kuinre
- oostelijke witsnuit --> bij appelscha
- sierlijke witsnuit --> geen idee
- speerwater --> winterswijk
- zuidelijke heide --> afgelopen jaar eerste voortplanting in voornes duin, ook not exactly het noorden

dus...

als je een weekje gaat zou ik f-veen met weerribben en wieden combineren denk ik...
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

#2
Ik heb het lijstje gewoon geknipt en geplakt,
de opzet was bedoeld om 1 plek te weten waar ik een paar van de soorten kan zien per fiets. dus vanaf 1 plaats in een straal van een km of 15.

Van een bepaald aantal soorten weet ik de plek, Sierlijke was trouwens in 2006 bij de Enci,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

Als ik zo dat lijstje bekijk lijken de Weerribben me een hele goede optie, net als het Fochteloerveen (met fietsuitstapjes naar Appelscha en Leek).
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

Is de kans trouwens ook redelijk in de periode half juli op deze soorten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerIs de kans trouwens ook redelijk in de periode half juli op deze soorten?
lijkt me voor een groot deel van deze soorten net niet heel handig.... liever wat eerder of juist wat later....

Gert Veurink

#6
niet alles, ik kijk morgen nog wel wat uitgebreider.

Bedenk dat donkere waterjuffer alleen zal lukken met excursie. Voor Oostelijke witsnuit worden misschien ook wel excursies gegeven, maar schijnt ook zonder te kunnen.
Weerribben --> Leek is een best eind fietsen
Ik weet dat je ook vogelt. Ik denk dat F-veen voor vogels interessanter is. Weerribben kan goed gecombineerd met Wieden. Je hebt ook mooie vlinders daar zoals aardbeivlinder, grote vuurvlinder en zilveren maan

Edit: Leon zei ook niet weerribben -->  Leek

Verder: ik denk dat weerribben en f-veen beiden prachtig zijn. Beiden wel ook vrij toeristisch. Medio juli weerribben waarschijnlijk nog erger dan f-veen
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Ik kan helaas echt niet eerder of later, Ik zit met de vakantie van de rest van het gezin en met mijn werk. Vogels is trouwens een bijzaak in de zomer, het is voraal ter opvulling van de winter.

In elk geval hartstikke bedankt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Voor Maanwaterjuffer is juli sowieso te laat Jeroen. Die kun je beter gaan zoeken in de 1e week van mei (wellicht heb je dan ook vrij?) in je eigen omgeving. Ze zijn niet zo dik gezaaid maar verspreid op 't Brabantse zand liggen toch nog wel een aantal voedselarme vennen waar je een goeie kans maakt. Misschien vind je zo wel een nieuwe plek voor de soort, leuker toch dan twitchen?!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Kees van Bochove

groene glazenmaker???
kom dan een keertje naar excursie van jnm afdeling leyden :P
dan zorg ik voor een excursie met groene glazemaker ;)  
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Goyatlah

Is er nou niemand die zegt dat de helft van de lijstje dan niet vliegt (Groene glazenmaker bv is een echte najaarssoort, vind je ook in de Weerribbenbn niet. Maar ben Groninger dus kan je wel aan een paar beestjes helpen, maar helaas waarschijnlijk niet dan (Maan water is al weg, Groene Glazenmaker duurt dan nog eem tijdje.) Weet ze allebei wel, maar niet op jou tijd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#11
CiteerIs er nou niemand die zegt dat de helft van de lijstje dan niet vliegt
Volgens mij zeiden Johan en frank dat en heb ik gezegd dat ik nog naar zou kijken. Groene glazenmaker is overigens nou net één die je wèl in juli kunt zien en wel degelijk ook inde weerribben voorkomt.  zie bijv. http://waarneming.nl/zoek.php?BRSR=165&use...ene+glazenmaker

Voor maanwater ben je inderdaad te laat, zoals al eerder is gezegd
groet!
Gert Veurink



grunsven

Een dagje in het voorjaar naar de weerribben en Fochteloo kan je toch al aardig wat van deze soorten opleveren.

Donkere waterjuffer alleen met excursie maar in mei moet
Gevlekte witsnuitlibel
Maanwaterjuffer
Noordse winterjuffer

Wel lukken en dan doe je hetzelfde nog een keer eind juli/augustus voor
Groene glazenmaker
Noordse glazenmaker
Noordse winterjuffer

Oostelijke witsnuit is erg lastig want alleen in verboden gebied (maar misschien is er een excursie)

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Ik zit in mei mogelijk nog af en toe op het plateux dus dat komt mischien nog goed.

Maar als ik het goed begrijp heb ik dus alleen een redelijke kans in midden juli op deze 3?
Groene glazenmaker
Noordse glazenmaker
Noordse winterjuffer

Verder zal Variabel Waterjuffer en Venglazenmaker denk ik ook toch lukken?

En als ik het dus goed begrijp maak in met een paar dagen weeribben en een dagje Foelochterveen een goede kans?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Nee, op zijn vroegst eind augustus, maar beter in september. Noordse in het Fochteloerveen, Groene weet Astrid precies.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Limburger toch? Variabele zit echt nagenoeg overal, maar wel wat eerder in het jaar (mei en begin juni dacht ik)

Noordse Glazenmaker ken ik een paar plaatsen, maar de enige die openbaar mag is het Fochtelooerveen, maar daar zitten ze dan ook bij bosjes (op het juiste tijdstip), langs het voetpad, zuidelijke deel van het veen. Anders stuur ik je tzt wel een keer een googlemap.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerLimburger toch? Variabele zit echt nagenoeg overal, maar wel wat eerder in het jaar (mei en begin juni dacht ik)

Noordse Glazenmaker ken ik een paar plaatsen, maar de enige die openbaar mag is het Fochtelooerveen, maar daar zitten ze dan ook bij bosjes (op het juiste tijdstip), langs het voetpad, zuidelijke deel van het veen. Anders stuur ik je tzt wel een keer een googlemap.
Nja ik heb hem pas 1 keer gezien... en ik kwam er pas naderhand achter....

Maar ik kan niet echt een nieuwe soort scoren tussen 14 en 20 juli in noord nederland?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

jawel
groene glazenmaker en noordse glazenmaker en noordse winterjuffer ook mogelijk
groet!
Gert Veurink



grunsven

Ja die drie kunnen maar zeker voor Noordse glazenmaker is het wel vroeg.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Foelochterveen is dus een goede kanshebber voor 3 nieuwe soorten voor mij, en eventueel een keertje naar de weerribben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

3?
Maanwater en Noordse Glazenmaker zitten daar van je lijstje

Voor Noordse winter, Groene glazenmaker Gevlekte witsnuit (en met excursie donkere waterjuffer) moet je naar de Weerribben
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Ik heb dus aan de hand van bovengenoemde soorten eens gekeken naar de stats op wrn.nl en zie dat ik voor bijna alle soorten net te vroeg of net te laat ben,
In elk geval bedankt, en dan zal ik waarschijnlijk in de Weerribben gaan vertoeffen en dan ook uitstapjes maken naar het Foelochterveen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

CiteerIk zit in mei mogelijk nog af en toe op het plateux dus dat komt mischien nog goed.

Maar als ik het goed begrijp heb ik dus alleen een redelijke kans in midden juli op deze 3?
Groene glazenmaker
Noordse glazenmaker
Noordse winterjuffer

Verder zal Variabel Waterjuffer en Venglazenmaker denk ik ook toch lukken?

En als ik het dus goed begrijp maak in met een paar dagen weeribben en een dagje Foelochterveen een goede kans?
Als je toch naar de Plateaux gaat moet Variabele en Maanwaterjuffer in mei toch wel lukken (maar niet op dezelfde plekjes denk ik...)! En in augustus/september kun je Venglazenmaker daar toch echt niet missen! Voor die soort is de Plateaux 1 van de beste plekken in ZO-Brabant.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Ik heb ven alleen in belgië op het Plateaux, als ik er kom is het met stage en dan heb ik het helaas niet voor het zeggen waar ik kom ergens, maar eind juli zal ik wel nog 1 week er zitten,

Ik kan er zelf niet heen gaan rijden en moet het dus met het OV doen of met iemand meerijden. Wat erg moelijk te doen is beide,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

PLateaux is op de fiets vanuit Eindhven goed te doen, toch? En mijn big day was een rondje vanuit Eindhoven op de fiets, met onder andere de Plateaux, 28 soorten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vuurvlinder

Beste kans voor de Groene is eind juli en augustus. Voor die tijd zwerven ze namelijk.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

CiteerPLateaux is op de fiets vanuit Eindhven goed te doen, toch? En mijn big day was een rondje vanuit Eindhoven op de fiets, met onder andere de Plateaux, 28 soorten.
Ns.nl geeft ruim 23km aan voor de auto(d fiets is niet eens een optie), van het centraal station, of je moet 41 minuten gaan lopen vanf de dichtsbijzijnde bushalte gaan lopen, niet bepaald bereikbaar noem ik het,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Ik heb het al heel wat keren op de fiets gedaan, ruim een uur fietsen, is niet ongezond. Bus is inderdaad af te raden!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

@Frank - heel vreemd, maar waar ik Maan heb gezien barste het echt van de Vars (andersom helaas niet), en maar een enkele Azuur. Vreemd dus, maar Var en Maan kunnen dus door elkaar vliegen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk heb het al heel wat keren op de fiets gedaan, ruim een uur fietsen, is niet ongezond. Bus is inderdaad af te raden!
Mischien kom ik het dan een keer doen, mag je mij de plekjes aanwijzen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com