Volgens de Heukels Dicht Havikskruid, maar

Gestart door Erik van Dijk, november 07, 2017, 23:05:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

dirder

#1
Is dit wel Hieracium? Lijkt me eerder nabloei van Groot streepzaad.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

En als je die twee 'optelt' kom je bij Crepis Hieracioides-en daar lijkt ie ook nog wat op....
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik van Dijk

Over crepis had ik ook nagedacht, maar die hebben allemaal getande/geveerde stengelbladen. Maar die stengelbladen komen bij hieracium ook niet voor. Het rozet lijkt wel het meeste op hieracium.

Elders in de familie tref ik ook geen kandidaten. Vandaar mijn vraag
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Willemien Troelstra

Bij de eerste foto dacht ik Bitterkruid (Picris hieracoides), maar de bladeren passen daar inderdaad niet heel erg bij. Ik ken ze niet zo vlak.
groet, Willemien Troelstra

dirder

Echt bitterkruid inderdaad ook niet uit te sluiten (is een extreem variabele plant. Ik meen daar ergens een grondblad te zien dat van Echt bitterkruid zou kunnen zijn, met rode nerf). Maar zeker geen Havikskruid. Zie Heukels voor de verschillen (maar zal niet mogelijk zijn vanaf foto).
Overigens moet de fotogalerij van Crepis op waarneming.nl dringend opgekuist worden, bulkt uit van de foute determinaties.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Erik van Dijk

Citaat van: dirder op november 08, 2017, 16:36:09 PM
Echt bitterkruid inderdaad ook niet uit te sluiten (is een extreem variabele plant. Ik meen daar ergens een grondblad te zien dat van Echt bitterkruid zou kunnen zijn, met rode nerf). Maar zeker geen Havikskruid. Zie Heukels voor de verschillen (maar zal niet mogelijk zijn vanaf foto).
Overigens moet de fotogalerij van Crepis op waarneming.nl dringend opgekuist worden, bulkt uit van de foute determinaties.


A ha hier hoor ik een vrijwiligger.  ;)
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

dirder

Ik deed ondertussen zowat de helft. Hier en daar stond er spul behorend tot een ander genus tussen (onder andere een interessant Havikskruid https://waarneming.nl/waarneming/view/138930293). Crepis is gemiddeld best wel lastig vanaf een foto, moet ik eerlijk toegeven.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Interessant die laatste lijkt me :
Weidehavikskruid ? !
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Ik heb het gevoel dat deze plant een maaivorm betreft. Veel afgemaaide planten die opnieuw uitlopen tonen een totaal ander beeld dan een ongestoord uitgegroeide plant.
Peter Venema

dirder

Citaat van: peterv op november 14, 2017, 22:24:03 PM
Ik heb het gevoel dat deze plant een maaivorm betreft. Veel afgemaaide planten die opnieuw uitlopen tonen een totaal ander beeld dan een ongestoord uitgegroeide plant.

Zie je ook vaak bij Hieracium, gemaaid door konijnen, die er dol op zijn. Hopelijk zijn niet te veel Hieracium - microsoorten op die manier een bestaan beginnen leiden.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 14, 2017, 21:58:33 PM
Interessant die laatste lijkt me :
Weidehavikskruid ? !

In dit dorp/stad is inderdaad ooit al eens Weidehavikskruid gesignaleerd. Ken het geen Hongaars havikskruid zijn overigens (ken daar zo goed als niks van)?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Die laatste heeft nogal plat liggende en langere spitsere bladen-dus ik denk niet dat ie dat is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

bhendrikx

Lijkt me een wat afwijkende Crepis. De plant waar later naar verwezen wordt lijkt me inderdaad Grijs/Hongaars havikskruid.
Groeten Bart