Bupleurum & Smyrnium

Gestart door corzonneveld, november 07, 2017, 07:47:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

N.a.v. de Bupleurum die ik recent op dit forum plaatste keek ik weer eens naar wat oudere foto's. Daarbij zag ik een Bupleurum spec. en Smyrnium rotundifolium, maar ik vond het lastig te zeggen waarom ze nou zo verschillend zijn. De determinatie van Bupleurum is al van langere tijd geleden, toe ik nog geen vergelijkingsmateriaal had. Hierbij de foto's van beide; betreft het nu echt planten uit een ander geslacht, en wat zijn dan de belangrijke verschillen? De namen staan in het label van de foto. Bupleurum is uit ZW Turkije, Smyrnium uit Kreta.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Ze lijken me allebei Perfoliatum,zowel Bupleurum als Smyrnium.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Die Smyrnium is goedgekeurd als rotundifolia. Dat zegt niet alles, maar ik wil dan graag weten wat het verschil tussen rotundifolia en perforatum is!

Ik neem aan dat je ze beide hoe dan ook als Smyrnium zou wegzetten? Dat lijkt mij ook, daar kan ik in meegaan!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Datura

Hoi Cor,

Zoals je ze nu hebt klopt het hoor: de bovenste is Bupleurum (mogelijk rotundifolium, maar dat zou ik na moeten kijken, het is zeker Bupleurum). Bij Bupleurum zijn alle bladeren ongedeeld (ook de onderste) en gaafrandig. Zie ook de vergrote gele omwindselblaadjes, die hebben meer Bupleurumsoorten (inclusief de karglii die je recent vroeg).

De tweede is Smyrnium perfoliatum: je hebt de gedeelde rozetbladen nog mooi op de foto staan, dus het kan al geen Bupleurum zijn. De bladrand bij Smyrnium kent meestal ook wel wat tanden, maar S. rotundifolium net niet (een verschil met S. perfoliatum die je vaker tegenkomt). Hier ontbreken ook de grote omwindselblaadjes.

Edit: ik heb helaas geen flora van Turkije, dus die Bupleurum nakijken wordt lastig...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Perfoliatum is best anders dan Rotundifolium.De eerste heeft wel stengelomvattend blad maar is veel minder 'evenwichtig' rond als Rondbladige
Als je kijkt naar de ene kant van t blad dan zie je veel minder blad dan aan de andere kant.
En de eerste zie ik toch echt als een Bupleurum.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

#5
ja, ik begon het door te krijgen maar je was me voor Rien!

Maar, jouw foto laat duidelijk getande bladen zien bij Smyrnium, die van mij niet. Dat pleit dan toch voor rotundifolium (die van mij)?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

P.S. :
Ik heb het nagekeken : Bupleurum Rotundifolium is dezelfde als B.Perfoliatum.....
Dus allebei zijn goed.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

o ja, Plant List geeft B. rotundifolium met B. perfoliatum als synoniem.

Nu nog Smyrnium, want je hebt wel S. rotundifolium en S. perfoliatum als accepted species!!

Lekker verwarrend  B)
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Datura

Yep, en de foto Die Rien geplaatst heeft is S. perfoliatum (met duidelijke tanden) en die jij geplaatst hebt is S. rotundifolium (gave bladranden) de namen onder alle foto's kloppen dus.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

corzonneveld

Top, dank allen voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Mini-toegift :Smyrnium Rotundifolium blijkt eigenlijk een ondersoort te zijn van Perfoliatum:  https://naturewonders.piwigo.com/picture?/1835/category/89-apiaceae
Ook [en dat past bij de theorie van Kim over de onderste-gedeelde- bladeren]: hoe meer je naar boven gaat des te minder getand de bladen zijn.
Groene groe[n]tjes.Rien.