Bloedzuiger of een soort worm?

Gestart door Harm digitaal, november 04, 2017, 10:03:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/145619310
onzeker Plaworm onbekend - Turbellaria indet. gezien op 2017-08-09 Austria - Naturpark Almenland
Foto's:














Toelichting:
In bergbeekje op zandige bodem!
bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

HPM

Herman van der Meer

bas.drost96

Citaat van: HPM op november 04, 2017, 10:15:35 AM
Een afgebroken regenworm.
Hoe sluit je hier andere Lumbricidae-soorten uit?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

HPM

Citaat van: bas.drost96 op november 04, 2017, 11:50:15 AM
Citaat van: HPM op november 04, 2017, 10:15:35 AM

Een afgebroken regenworm.

Hoe sluit je hier andere Lumbricidae-soorten uit?

Ik sluit er de bloeduigers en platwormen mee uit.
Herman van der Meer

bas.drost96

Citaat van: HPM op november 04, 2017, 12:00:51 PM
....

Ik sluit er de bloeduigers en platwormen mee uit.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het geen bloedzuiger of platworm is. Echter, jij noemt dit beest een regenworm, deze Nederlandse naam hoort bij de Lumbricus terrestris. Andere soorten uit dezelfde familie (Lumbricidae) lijken veel op L. terrestis. Ik heb altijd geleerd dat vrijwel alleen seksueel volwassen exemplaren (dus met een clitellum) tot op soort te determineren zijn. Ik zie hier geen clitellum dus het lijkt mij nogal voorbarig om dit een Lumbricus terrestis te noemen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Ton van Haaren

#5
Citaat van: bas.drost96 op november 04, 2017, 11:50:15 AM
Citaat van: HPM op november 04, 2017, 10:15:35 AM
Een afgebroken regenworm.
Hoe sluit je hier andere Lumbricidae-soorten uit?
Ik snap de vraag niet. Regenwormen is de nederlandse naam voor alle grote wormen waaronder de Lumbricidae vallen. Er zijn nog andere regenwormen families, maar die komen niet inheems in NL voor, alleen in kassen.
Als je bedoeld welk genus/soort het zou kunnen zijn, moet ik het antwoord schuldig blijven. Gezien het formaat en de rode kleur ligt Lumbricus spec. voor de hand, maar het is een onvolwassen beest (geen zadel zichtbaar) dus wordt determinatie sowieso lastig.
Zie verder deze pinned topic: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=313569.0
En nog iets over de nomenclatuur: zowel bloedzuigers als de regenwormen vallen onder de annelida ofwel ringwormen, dus de vraag of het misschien een bloedzuiger kan zijn is zeker relevant. Omdat er duidelijke ringen aanwezig zijn, vallen dus alle andere phyla dus eigenlijk bij voorbaat af, incl. de platwormen (geen ringen)
De classificatie van Annelida is nogal aan verandering onderhevig en tegenwoordig is het ongeveer zo
Phylum Annelida
Klasse Clitellata (alles met een clitellum, waaronder dus regenwormen)
        Subklasse Hirudinea (Bloedzuigers)
        Subklasse Oligochaeta (borstelwormen)
Klasse Polychaeta (vormen geen clitellum)

Maar dit is nog allemaal provisorisch want oligochaeten zijn niet monofyletisch :-(
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

bas.drost96

Citaat van: Ton van Haaren op november 04, 2017, 12:19:42 PM
Citaat van: bas.drost96 op november 04, 2017, 11:50:15 AM
Citaat van: HPM op november 04, 2017, 10:15:35 AM
Een afgebroken regenworm.
Hoe sluit je hier andere Lumbricidae-soorten uit?
Ik snap de vraag niet. Regenwormen is de nederlandse naam voor alle grote wormen waaronder de Lumbricidae vallen.
....
Op waarneming.nl staat bij Lumbricus terrestris "regenworm" als Nederlandse naam (https://waarneming.nl/soort/info/27190), dus ik dacht daardoor dat met regenworm de soort L. terrestris bedoeld wordt.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

HPM

Citaat van: bas.drost96 op november 04, 2017, 12:16:57 PM
Citaat van: HPM op november 04, 2017, 12:00:51 PM
....

Ik sluit er de bloeduigers en platwormen mee uit.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het geen bloedzuiger of platworm is. Echter, jij noemt dit beest een regenworm, deze Nederlandse naam hoort bij de Lumbricus terrestris. ...

Ik schreef 'regenworm' zonder hoofdletter omdat het niet al soortnaam bedoeld was. Een 'regenworm' of 'aardworm' is een algemene aanduiding voor dat soort wormen, hoewel ze ook wel 'pieren' of 'wurreme' genoemd worden. In Waarneming zijn ze allemaal te vinden onder de Lumbricidae (Regenwormen).
Herman van der Meer

Harm digitaal

Iedereen bedankt voor de info.
Ik maak er een juveniele Lumbricidae spec. van.
Met vriendelijke groet Harm Alberts