2 vragen: invoer vlinders/libellen/vogels Japan + invoer soortgroep

Gestart door gerbenth, maart 25, 2018, 10:02:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

goedemorgen,
ik zoek me een ongeluk naar een vergelijkbaar onderwerp maar vind zo niks hierover.
Binnenkort ga ik voor een lange vakantie naar Japan. Mijn kennis van de soorten is beperkt maar toch wil ik graag zoals in Europa de waarnemingen ter plekke invoeren in android obsmapp.
Het zal vooral gaan om nachtvlinders, vlinders, libellen en vogels.

Om in Japan uit de voeten te kunnen met obsmapp maak ik de verzamelgroep leeg en vul hem met zoveel mogelijk Japanse informatie

Vogels
geen probleem, er is een Japanse soortenlijst
Als ik een soort niet ken, voer ik hem in als onbekend of als soort met vraagteken..om ze thuis aan te passen

Vlinders/Libellen/Nachtvlinders
Voor deze groepen bestaan zo te zien alleen wereldlijsten. Dat zijn samen een paar duizend soorten waar het lastig zoeken wordt om even snel de mogelijke soort in te voeren.
Ik snap dat het heel veel werk is allemaal, dus geen kritiek,  alleen een constatering.


Om gedoe in het veld te voorkomen heb ik een paar vragen

1. Is dit de enige selectie die bruikbaar is of zie ik een kleinere selectie over het hoofd?

2. Hoe doen andere mensen dat in het verre buitenland en werkt het?

3. Ik zou (denk ik) geholpen zijn met een kleine verzameling generieke namen (dikkopje spec, page spec, satyridae spec, spanner spec, spinneruil spec, uil spec)
Is het niet mogelijk zo'n eenvoudiger korte lijst te maken die invoer in het veld versnelt. Natuurlijk heeft de observado-gemeenschap niets aan deze waarnemingen maar voor de waarnemer zijn ze handig als uit te werken aantekening.

4. in het algemeen: ik gebruik nu vaak Aalscholver als invoer als ik iets anders wil invoeren dan mijn standaard groepen ((nacht)vlinders, vogels, libellen), met commentaar erbij: plant spec, slang of spin
Is het mogelijk een familie-lijstje te maken dat door de gebruiker als optie is toe te voegen aan de verzamelgroep. Dan kan plant spec, spin spec, mijt spec, sprinkhaan spec, worden ingevoerd als waarneming zonder dat die soortenlijsten gedownload hoeven te worden.

Hopelijk zijn de vragen duidelijk genoeg en beantwoordbaar


dank voor de goede werken overigens!

groeten
Gerben






Alex Kwak

Hallo Gerben,

Voor veel soortgroepen is er (nog?) geen soortenlijst voor Japan. Waarschijnlijk is er daar nog te weinig ingevoerd om er een fatsoenlijke lijst van te maken.

De 'spec'-soorten bestaan wel, die kan je aanzetten door bij de soortgroepinstellingen de 'Verzamelsoort' aan te zetten.

Alex.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gerbenth

Ik begrijp dat het lastig is hoor, maar het zou al wat zijn als de optie niet alleen 'wereld' is, dan kom je met Eurazie, Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika al een stuk verder.

Ik puzzel even op je tweede opmerking..dat zie ik nog niet (laatste versie gedownload hoor)

groeten
Gerben

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!