Tong?

Gestart door Jan Verboom, november 02, 2017, 22:58:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Verboom

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145586205
onzeker Tong - Solea solea gezien op 2017-11-02 Scheveningen - Zuiderhavenhoofd
Foto's:








Toelichting:
Zilvermeeuw met Tong uit zijn bek. Of is het een andere vis?
bij voorbaat dank Jan Verboom

lukasverboom

Geen tong, ik denk eerder schar. Maar waarschijnlijk niet met zekerheid te determineren.

Groet,
Lukas Verboom
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Oenanthe

Gelukkig maar. Schar mogen ze van mij opeten, maar een verrukkelijke tong eet ik veel liever zelf op  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hans parlevliet

zekere schar mag je ervan maken.
mvg
Hans

pimlem

Citaat van: hans parlevliet op november 03, 2017, 23:36:47 PM
zekere schar mag je ervan maken.

Beste Hans, op basis waarvan? En waarom geen schol?

Vriendelijke groet,
Pim
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

hans parlevliet

De vis is te transparant Pim. Dat onderscheidt een schar van bot en schol.
mvg
Hans

pimlem

Citaat van: hans parlevliet op november 06, 2017, 21:06:02 PM
De vis is te transparant

Ik vind dit geen 'hard' kenmerk, heb ook wel eens zeer donkere scharren gezien. Ook kan in dit kenmerk niet in mijn determinatieliteratuur vinden. Heb jij literatuur o.i.d. waarin dit kenmerk/verschil tussen de soorten beschreven staat?

mvg Pim
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

hans parlevliet

#7
Dag Pim, een hard kenmerk, nee dat is het niet. Immers het is heel arbitrair, als je maar genoeg licht achter een platvis hangt schijnen ze allemaal door. Echter mijn ervaring met schar is dat het doorschijnend karakter bij deze vis wel heel snel optreedt, hetgeen je ook op de foto kan zijn terwijl de lichtcondities niet bijzonder zijn. Wat de determinatie betreft kan hij als er enige twijfel is natuurlijk gewoon op onzeker worden gezet. Zie overigens ter illustratie bijgevoegde foto.
mvg
Hans

pimlem

Ik snap wat je bedoelt Hans, bedankt voor de toelichting. Ik denk dat ik hem maar goedkeur o.b.v. waarschijnlijkheid.
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

Micha van den Boogerd

Op de eerste foto is de bocht in zijlijn bij de kop goed te zien. Dit is een vrij hard kenmerk voor Schar. Daarnaast zijn de egale kleur, doorschijnendheid en de vorm (niet rond genoeg voor bijv. schol or griet, maar te rond voor tong) ook duidelijke kenmerken.