Nieuwe vondst, onzeker over de naam

Gestart door bloempjes, november 02, 2017, 17:17:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

bloempjes

Beste floristen, Het natuurgebied wat ik vaak bezoek om te inventariseren voor Brabants Landschap is vroeg in het jaar al onderhanden genomen met maaien en opschonen. Daarna ben ik nog terug geweest om te kijken voor late kiemplanten. Zo ook gisteren nog eens even terug gegaan en trof er planten aan, vegetatief, met uitlopers en wortelend, waarvan ik denk dat het wel iets bijzonders kan zijn. De vindplaats heeft vrijwel de hele zomer onder water gestaan. Gisteren was dit veel minder en kon ik dit deel betreden.
Ik heb de indruk dat het wel eens om Kruipend moerasscherm kan gaan. Herkent u Kruipend moerasscherm in deze plant? Of andere suggestie om welke plant het hier gaat?

Ik verneem graag van u,
Bij voorbaat dank,
groetjes, Joke

mgeven

Lijkt me zeer goed mogelijk. Leuke vondst dan!

bloempjes

Beste Michel,
Dank voor uw antwoord. Mijn vaste plantenmaatje, groot florist, is aan de hand van de foto's ook van mening dat het om Kruipend moerasscherm kan gaan.
Met ook de bevestiging van u ga ik de waarneming plaatsen, wel zal ik aangeven niet geheel zeker te zijn.
Groetjes, Joke

dirder

Landvorm van Groot moerasscherm uitgesloten, zoja, hoe?
Groeten, Dirk Derdeyn.

bloempjes

#4
Beste Dirk

Aan de hand van foto's op Verspreidingsatlas het eindblad bekeken, dit komt niet overeen met Groot moerasscherm. Wel meer met Kruipend moerasscherm.

Groetjes, Joke

bhendrikx

Groeten Bart

bloempjes

Dag Bart,
Leuk jou hier te treffen!
Ik heb de waarneming zojuist ook geplaatst op Waarneming.nl. met: Determinatie onzeker. Dit zou dan [door jou] op zeker gezet kunnen worden?
Groetjes, Joke

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

bloempjes


Rien Ondersteijn

Ik moet je bekennen dat ik nou nóg niks weet,maar je zult zo wel je redenen hebben om 'm te vervagen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

bloempjes

Dag Rien, Bedoel je dat jij de waarneming niet kunt inzien?

Ik meende dat deze link bedoeld was om de determinatie op zeker te zetten en dit zo zou kunnen.
Je merkt dat ik niet dagelijks met zoiets omga..

Vervaging heb ik gedaan omdat het een gebied is waar vergunning voor nodig is om daar te kunnen lopen.

Groetjes, Joke

Rien Ondersteijn

Wenselijk is eigenlijk om eerst de waarneming te melden[al of niet vervaagd] en dan te sturen naar t forum via 'Determineren via t forum'.
Wel leuke vondst hoor !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Ton van Haaren

Kunnen jullie voor mij, als semi-amateur florist, uitleggen waarom het geen Berula erecta is?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rien Ondersteijn

Die reactie ligt voor de hand Ton,maar Berula heeft veel meer deelblaadjes en deze zijn ook vaker en scherper getand.
Groene groe[n]tjes.Rien.

bloempjes

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 03, 2017, 00:20:41 AM
Wenselijk is eigenlijk om eerst de waarneming te melden[al of niet vervaagd] en dan te sturen naar t forum via 'Determineren via t forum'.
Wel leuke vondst hoor !

Dag Rien,
Dank voor deze reactie. Van determineren via het Forum heb ik nog geen gebruik gemaakt, maar dat zal ik zeker gaan doen als ik met een nieuwe vondst waarvan mij de naam nog niet zeker is gaan doen!

Groetjes, Joke

bloempjes

Grote verrassing,
Ik werd geattendeerd op een groot kenner van Apium repens. namelijk Wim van Wijngaarden. Ook aan hem de foto's voorgelegd en hij komt toch op Groot moerasscherm uit.
Hij schrijft: Apium nodiflorum (Groot moerasscherm). Lengte - breedte verhouding deelblaadjes (langer dan breed) en de regelmatig ingesneden bladrand zijn onmiskenbaar.
Vanochtend plantmateriaal onderzocht en ook daar de bevestiging. Bij Kruipend moerasscherm is de bladschede onopvallend klein en nauwelijks vliezig gerand, en bij Groot moerasscherm is deze groter en heeft een breed vliezige rand. Zie foto

wim van wijngaarden

met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan