Adonisblauwtje (FR)? => hoogstwaarschijnlijk Adonisblauwtje

Gestart door Rayan Majoor, november 02, 2017, 12:45:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/145565890
onzeker Adonisblauwtje - Polyommatus bellargus gezien op 2017-07-11 France - Orgon
Foto's:








bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Martin Scheper

Hoi Rayan,

Heb je het bleek blauwtje (Polyommatus coridon) ook overwogen?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Rayan Majoor

Hoi Martin,

die heb ik inderdaad niet aan gedacht (ik zie nu dat die vrij variabel is wat tekening betreft), maar die zou het ook wel eens kunnen zijn. Nu heb ik er dus nog een erg goede kandidaat bij... maar aangezien je deze zo voorstelt neem ik aan dat je denkt dat het het bleek blauwtje is? Want in dit geval zie ik niet hoe je kan zien of dit een bleek blauwtje of bijvoorbeeld een adonisblauwtje is, maar als jij denkt dat het een bleek blauwtje is dan wijzig ik de waarneming graag ;)
In ieder geval kan ik me niet zo gauw voor de geest halen dat ik op die plek een ander moment nog een blauwtje heb gezien dat wel eens een bleek blauwtje had kunnen zijn, maar ik heb dan ook zoveel gezien in de drie weken in Frankrijk :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Martin Scheper

Hoi Rayan,

Het vrouwtje van P. bellargus en het vrouwtje van P. coridon zijn op basis van uiterlijk lastig van elkaar te onderscheiden, maar P. adonis vliegt in twee generaties en P. coridon vliegt in een generatie. Afhankeljk van het seizoen (en lokatie, hoogte) kan er een kleine overlap zijn in vliegtijd van het einde van de eerste generatie van P. bellargus en het begin van P. coridon; en het einde van de vliegtijd van P. coridon en het begin van de tweede generatie van P. bellargus. Op 11 juli is het waarschijnlijker dat je P. coridon hebt gezien .....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Rayan Majoor

Hoi Martin,

bedankt voor de duidelijke uitleg! Dan zet ik hem op P. coridon :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Martin Scheper

#5
Hoi Rayan, vanwege nieuwe informatie, namelijk het mannetje ( https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=413094.0 ), ligt het erg voor de hand dat het vrouwtje toch ook P. bellargus betreft.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Rayan Majoor

Dacht ik inderdaad ook al aan toen ik het mannetje invoerde. Ik zal het aanpassen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl