Wat is er aan de hand met de koolmees?

Gestart door Stefan v. Schaik, november 01, 2017, 19:47:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hallo,

Afgelopen tijd valt het mij op dat ik steeds vaker koolmezen met gezwellen/uitstulpsels zie rondvliegen.
Sommige gezwellen zitten op het lijf, maar de meeste op de kop. Soms zelfs zo extreem dat je jezelf afvraagt hoe zo'n beestje nog kan leven, laat staan vliegen.
Kan iemand mij vertellen wat dit is of waardoor dit komt?

https://waarneming.nl/waarneming/view/145532836?_popup=1
Stefan van Schaik

Wil

Het zijn pokken; overgebracht door een steekmug.
Specifiek voor koolmees en niet besmettelijk voor andere vogels of mensen.
Ze zijn nog levendig genoeg meestal,maar meestal overleven ze de winter niet.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Stefan v. Schaik

En is dat een inheemse of exotische steekmug?
En is dit al extreem aan het verspreiden dat de populatie zal decimeren of valt dat wel mee?
Stefan van Schaik

Wil

Stefan, op www.degoudsberg.nl/nieuws-p3235-nl.html  kun je er wat meer over lezen onder "Help versprijding pokken onder koolmezen te voorkomen".
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Oenanthe

Citaat van: Wil op november 03, 2017, 19:50:41 PM
Stefan, op www.degoudsberg.nl/nieuws-p3235-nl.html  kun je er wat meer over lezen onder "Help versprijding pokken onder koolmezen te voorkomen".
Wil, de bron waarnaar je verwijst is een bewoner van een bungalowpark waarvan op geen enkele manier duidelijk is waar ze haar kennis vandaan heeft en of die betrouwbaar is. Dergelijke sites kunnen best de waarheid spreken maar ook de grootste onzin voor waar verkopen. Daarom ontraad ik naar dit soort bronnen te verwijzen en hecht ik er zelf geen enkele waarde aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: Oenanthe op november 06, 2017, 12:36:57 PM
Citaat van: Wil op november 03, 2017, 19:50:41 PM
Stefan, op www.degoudsberg.nl/nieuws-p3235-nl.html  kun je er wat meer over lezen onder "Help versprijding pokken onder koolmezen te voorkomen".
Wil, de bron waarnaar je verwijst is een bewoner van een bungalowpark waarvan op geen enkele manier duidelijk is waar ze haar kennis vandaan heeft en of die betrouwbaar is. Dergelijke sites kunnen best de waarheid spreken maar ook de grootste onzin voor waar verkopen. Daarom ontraad ik naar dit soort bronnen te verwijzen en hecht ik er zelf geen enkele waarde aan.

Net zoals dit complete nonsense kan zijn, het staat immers ook op internet  O0
Wietze Janse

Oenanthe

Citaat van: snwja3 op november 06, 2017, 12:42:35 PM
Net zoals dit complete nonsense kan zijn, het staat immers ook op internet  O0
Je suggereert ten onrechte dat ik heb gezegd dat alles wat op internet staat nonsens is Wietze.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Roy Schroor

Met vriendelijke groet,
Roy