welke Elzengordijnzwam?

Gestart door sjaakvantiel, november 01, 2017, 18:11:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145550056
Kleine elzengordijnzwam sl, incl. Kleinste elzengordijnzwam - Cortinarius bibulus sl, incl. lilacinopusillus gezien op 2017-11-01 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:








Toelichting:
1 mycelium met ca. 20 vruchtlichamen. Van de 3 Elzengordijnzwammen denk ik aan Gegordelde. De foto's zijn al van een rijper exemplaar. Jong waren ze best bruin lila. Een gordel zie ik niet zo, maar voor zover ik kan zien is die bij wat oudere exemplaren niet of nauwelijks zichtbaar. Zie mogelijk wel een "buik". De Kleinste lijkt me niet, de Kleine zou ook kunnen. De staanplaats is onder een Elzenrij, vochtig, schraal, klei-leem. Wel 1-3 meter van de Elzenstam (dia 25-30cm). Halfschaduw. Hoed 1.5-3cm. Exemplaren (nog) aanwezig. Zag maar weinig info van de Kleinste.
bij voorbaat dank sjaak van tiel
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145550056
Kleine elzengordijnzwam sl, incl. Kleinste elzengordijnzwam - Cortinarius bibulus sl, incl. lilacinopusillus gezien op 2017-11-01 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:








Toelichting:
1 mycelium met ca. 20 vruchtlichamen. Van de 3 Elzengordijnzwammen denk ik aan Gegordelde. De foto's zijn al van een rijper exemplaar. Jong waren ze best bruin lila. Een gordel zie ik niet zo, maar voor zover ik kan zien is die bij wat oudere exemplaren niet of nauwelijks zichtbaar. Zie mogelijk wel een "buik". De Kleinste lijkt me niet, de Kleine zou ook kunnen. De staanplaats is onder een Elzenrij, vochtig, schraal, klei-leem. Wel 1-3 meter van de Elzenstam (dia 25-30cm). Halfschaduw. Hoed 1.5-3cm. Exemplaren (nog) aanwezig. Zag maar weinig info van de Kleinste.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

sjaakvantiel

Onder 25 jaar oude Elzenrij. Voor het eerst dit jaar. Lijkt me toch 1 van de 3 gordijnzwammetjes. Of toch onvoldoende info?

wimperzwam

Kansloze zaak. Ik noem dit geen rijp exemplaar meer maar een volkomen afgeleefd vruchtlichaam. Kennelijk heb je jonge vruchtlichamen gezien, was nuttig geweest die te fotograferen. De nu geleverde foto's kunnen wel tien verschillende oude Gordijnzwammen voorstellen en daar zijn beide genoemde soorten vermoedelijk niet eens bij.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

Vermoedde ik al. 29 Oktober jl. (excursie dag) kort even laten zien aan Martin en die dacht (vlotweg zonder verder te hebben onderzocht) aan 1 van de Elzengordijnzwammen. Toen was dat nog een (n.m.m. jong) paars lila exemplaar. 1 November (en paar dagen later) kon ik alleen nog oude zwammen terugvinden. De veroudering was snel en zoals je aangeeft al afgeleefd dus. Daarna niet meer gekeken of er weer nieuwe vruchtlichamen stonden. Omdat er soms aan oude zwammen nog een naam kan worden gegeven toch maar gepost. Ik was en ben uiteraard nieuwsgierig welke soort het is. Hopelijk staan er komend jaar weer nieuwe exemplaren. De zwammen staan parallel aan een nu 25 jarige Elzenrij (ca. 25 bomen) op een 4m brede strook schraal grasland. De bodem is lemig en kalkrijk. Bedankt voor je reactie en mvrg. Sjaak.