Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: soortenlijsten  (gelezen 1074 keer)

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
soortenlijsten
« Gepost op: oktober 31, 2017, 11:50:52 am »

Hallo Laurens,
Welke (planten-)soorten doen mee in de herkenningsapps en welke niet?  Is daar een lijst van? Is die lijst te beÔnvloeden / uit te breiden ?

Hoe zit het met de Belgische situatie? Daar zijn een heel aantal extra inheemse soorten ten opzichte van Nederland.

marcel123

• Member
Re: soortenlijsten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2017, 12:06:47 pm »

https://waarneming.nl/app_species.php

Vogels en planten doen dus nog niet mee....

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2017, 13:37:22 pm »

Hallo Laurens,
Welke (planten-)soorten doen mee in de herkenningsapps en welke niet?  Is daar een lijst van? Is die lijst te beÔnvloeden / uit te breiden ?

Hoe zit het met de Belgische situatie? Daar zijn een heel aantal extra inheemse soorten ten opzichte van Nederland.

Op dit moment is de lijst van planten gebaseerd op voorkomen in Nederland, waar de meeste wilde planten, behalve de hele zeldzame, er in zitten.

Als ik een lijst krijg met de Belgische wilde planten dan kan ik die op termijn toevoegen.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2017, 14:36:23 pm »

Als je wilt kan ik je een lijstje sturen met aanvullende wilde planten (= inheems + ingeburgerd neem ik aan) uit BelgiŽ?  Je kunt dat ook makkelijk zelf genereren door downloads van waarnemingen.be en waarneming.nl   met elkaar te vergelijken.  De zeer zeldzame laat je dus standaard weg?

marcel123

• Member
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2017, 19:14:44 pm »

De zeer zeldzame laat je dus standaard weg?
Ik kan het niet terugvinden, maar er zijn dacht ik 20 goed gekeurde fotos nodig. En dat gaat wat lastiger bij zeldzame soorten..

Soortenlijst planten Belgie:
https://waarnemingen.be/download.php?lang=nl&diergroep=10&only_ln=0
« Laatst bewerkt op: november 01, 2017, 09:46:41 am door optilete »

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #5 Gepost op: november 01, 2017, 09:38:19 am »

Als je wilt kan ik je een lijstje sturen met aanvullende wilde planten (= inheems + ingeburgerd neem ik aan) uit BelgiŽ?  Je kunt dat ook makkelijk zelf genereren door downloads van waarnemingen.be en waarneming.nl   met elkaar te vergelijken.  De zeer zeldzame laat je dus standaard weg?

Graag.

Zoals optilete al aangeeft laat ik de zeer zeldzame niet standaard weg maar hangt het af van het aantal foto's dat er beschikbaar zijn.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #6 Gepost op: november 01, 2017, 16:29:24 pm »

Ok, dat is nuttige info. Gebruik je alleen goedgekeurde foto's van waarneming.nl of ook van waarnemingen.be ?

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #7 Gepost op: november 01, 2017, 16:59:13 pm »

Bijgevoegd die aanvullende lijst. Omdat je het over wilde planten hebt heb ik de adventieven eruit gelaten in beide lijsten. Daar kunnen vrij algemene soorten tussen zitten met zeker 20 goedgekeurde foto's. Is het niet beter gewoon alle soorten te selecteren waarvan er 20 goedgekeurde foto's  bestaan?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2017, 09:45:30 am »

Ok, dat is nuttige info. Gebruik je alleen goedgekeurde foto's van waarneming.nl of ook van waarnemingen.be ?

Van beide.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2017, 15:23:00 pm »

Kun je me een lijst sturen met de soorten die nu meedoen?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2017, 08:38:17 am »

Kun je me een lijst sturen met de soorten die nu meedoen?

Zie bijlage.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2017, 10:29:15 am »

Dank!  Ik zie in de lijst inderdaad vrijwel alleen inheemse (inclusief ingeburgerde) soorten.  Ik zou toch willen aanbevelen (indien mogelijk) gewoon alle plantensoorten mee te nemen waarvan die 20 goedgekeurde foto's bestaan. Zo zijn er heel wat strikt uitheemse soorten (die wel verwilderd in Nederland of BelgiŽ gevonden zijn) die lijken op de inheemse soorten.

Neem de nu ontbrekende Vijfbladige wingerd; https://waarneming.nl/soort/photos/7149?from=1980-01-01&to=2017-11-03&os=0&os=1&licentie=0&type_foto=0&maand=0&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0&only_approved=1

Die sterk lijkt op de wel opgenomen Valse wingerd.   Ik kan zo 100-en voorbeelden verzinnen maar om het werkbaar/praktisch te houden: Via Natuurpunt of Hisko zijn vast lijsten te krijgen van alle (planten-)soorten met 20 goedgekeurde foto's (Nederland + BelgiŽ).
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 21 queries.