Gonepteryx spec. (FR) => mannetje citroenvlinder

Gestart door Rayan Majoor, oktober 29, 2017, 18:13:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

ik ben in Frankrijk deze zomer een aardig aantal Gonepteryx-vlinders tegengekomen, waaronder ook wel enkele Cleopatra's. Nu weet ik dat de cleopatra als mannetje aan de hand van de veel duidelijker gekleurde voorvleugels makkelijk te herkennen is, maar bij de vrouwtjes of, in dit geval, wanneer de vlinder helemaal in rust is (ik weet nu niet eens of het een mannetje of een vrouwtje is) kom ik er lang niet altijd uit. Op lepiforum.de staan de verschillen mooi beschreven, maar ik zie zowel bij de Citroenvlinder als bij Cleopatra foto's waarbij de vleugelpunt hetzelfde lijkt te zijn als deze bij mij. Is er iemand die duidelijk kan maken wat de verschillen tussen de Genopteryx-soorten zijn en welke soort dit dus is?
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/145462182
Gonepteryx spec. gezien op 2017-07-11 France - Cheval-Blanc
Foto's:




bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Dit is volgens mij een mannetje citroenvlinder. De vorm die vaak aangegeven wordt als kenmerk is een leidraad maar inderdaad variabel en dus niet altijd eenduidig te interpreteren voor mensen zoals wij met weinig ervaring met cleopatra. In dit geval zie je echter een deeltje bovenvleugel dat duidelijk geel is. Cleopatra vrouwtje is slechts bij uitzondering geel (en dan nog meest in O van verspreidingsgebied).

Rayan Majoor

Hmm... ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Dan heb ik dus eerst een citroenvlinder gezien en 100 m. verderop Cleopatra :rolleye:
Bedankt voor je reactie! Ik pas de waarneming aan :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl