Van wie is dit nest??

Gestart door Pack Leader, december 29, 2007, 22:15:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pack Leader

Hoi,

Wij zijn nieuw op dit forum. Vier maanden geleden zijn wij verhuisd naar een huisje in de polder van Moerdijk. Aan de overkant van ons huisje hebben we een boomgaardje met weilandje. (ongeveer 60 bij 30 mtr.) Dit grenst aan een smal slootje en verder alleen weilanden.

Omdat we het idee hebben dat er een beest in een hol gedeelte van een appelboom huist hebben we wat foto's geplaatst op het vroegevogelsforum (en nu door zonnekoning doorverwezen naar dit forum). Inmiddels hebben we ook een, helaas onscherpe foto, van een diertje gemaakt.

Nu ook weer een nest gevonden onder een tafelblad wat we ongeveer 6 weken geleden op het gras hebben gelegd. Moest een klimtafel voor de geiten worden, maar die staan inmiddels op stal en op het weilandje naast het huis.

Toen ik de tafel optilde zag ik dit nest (zie foto's) Ik zal de andere foto's er ook bij zetten.

Groetjes,

Bert & Gitta
www.packleader.nl

Pack Leader


Pack Leader

foto3;

Op de foto zijn van links naar rechts vier 'witte' blaadjes te zien. De twee rechtse lijken net de oren van het beestje, maar dat zijn dus blaadjes. Voor zover ik heb kunnen zien was het diertje ongeveer 20/25 cm groot. Maar dat is een grote gok, want het is echt een toevalstreffer geweest dat ik een foto kon maken. Op de foto zit hij achter een stappel planken die op de grond liggen en hij staat op zijn achterpootjes.

Zonnekoning

#3
:duim:
Een link naar de originele vraag en welkom bij waarneming.nl.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Pack Leader

Zo zag het er vanmorgen uit  :D  Een poot van een dode reiger versleept naar het tafelblad (20-25 meter) en hij heeft geprobeerd de poot eronder te trekken. Er ligt dus vlakbij een dode reiger die inmiddels zo goed als opgegeten is.

Het is erg verleidelijk om nu ook weer onder de tafel te kijken maar ik ben 'bang' dat als ik dat te vaak doe ik het beestje weg jaag. Heb me dus maar ingehouden.

Wel een foto gemaakt :rolleyes:  

mlahaye

Hallo Bert en Gitta,

Op de foto meen ik een hermelijn te zien. Witte keelvlek, scherp contrast met de donker (rode) rug. Grootte komt goed overeen met hermelijn, evenals de vondst van het nest en de prooi-resten. Enige andere kandidaat is eventueel een wezel, maar die zijn veel slanker en kleiner en ik zie een wezel geen reiger-poten verslepen. Andere marter-achtigen komen niet in aanmerking, omdat die geen witte keelvlek hebben of een keelvlek met een andere vorm (steenmarter).

Probeer de volgende keer als je het diertje weer ziet eens te letten op de staart. Relatief lang met een zwarte punt. Wezel heeft een kort staartje wat je nauwelijks ziet en zonder zwarte punt.

Succes en welkom op waarneming.nl

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren


Zonnekoning

Het was me even ontschoten dat het beestje ook slakken en gistende appels eet en dat wijst ook weer op Hermelijn.
Zou je de waarnemingen ook op wn.nl willen zetten?
Je zou er een onzekere Hermelijn van kunnen maken en het is een kwestie van tijd tot je het beestje een keer goed ze zien krijgt. :)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.