Hoofdmenu

Winter

Gestart door Gert Veurink, december 30, 2007, 20:36:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Vanmiddag weer een poging gewaagd nabij de watertoren van meijendel.... niets gevonden, maar het waaide ook wel @%#&*@ hard.

Platbuik

Citeer
CiteerKan iemand me zeggen of ze hier (oisterwijkse bossen) voorkomen?
http://waarneming.nl/soort.php?id=580&wno_...m_tm=&tab=kaart
hmmmm, ziet er niet zo naar uit...
's Zomers heb ik er wel eens gezien (in de buurt van het Banisveld/Heiloop/Smalbroeken), maar ik zoek nog naar hun winterverblijf.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Hathor

Citeer
Citeer
CiteerKan iemand me zeggen of ze hier (oisterwijkse bossen) voorkomen?
http://waarneming.nl/soort.php?id=580&wno_...m_tm=&tab=kaart
hmmmm, ziet er niet zo naar uit...
's Zomers heb ik er wel eens gezien (in de buurt van het Banisveld/Heiloop/Smalbroeken), maar ik zoek nog naar hun winterverblijf.
Ok dat is leuk om te weten! Kun je specifieker zijn?

Ik heb wel een keer gehoord dat ze nabij het Brandven/ Diaconesseven zitten daar is een afgeplacht stukje grond met heide en pijpoenstrootje en dennen eromheen. Ook jonge dennen opschot erin.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Platbuik

Citeer[Kampina vraag]
Ok dat is leuk om te weten! Kun je specifieker zijn?
Tussen de biezen naast het kleine poeltje langs geasfalteerde deel van het fietspad, naast het kleine dennen bosje (waarin overigens ook een poel ligt, weten niet veel mensen).
Op de kaart van Waarneming.nl is het x: 147.98 y:396.545. Als je dat invoert onder de hybride kaart op het invoerscherm, dan hang je er precies boven.
't Is een drinkpoel voor het vee dat het Banisveld en omstreken begraast, en ik heb er ook al eens een kudde schapen gezien. Mijn laatste BWJ waarneming aldaar was in 2006.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ArjenDrost †

Ha, vandaag ook mijn eerste Brachytron gekregen (de Noordse Winterjuffer special). Ziet er erg mooi uit, ben onder de indruk van hoe het blad eruit ziet. Goed dat ik lid geworden ben, nu lekker lezen (voor ik vrijdag de Corbet krijg ;)).

Groetjes, Arjen

Bertusvr

Ik heb gisteren ook mijn eerste Brachytron binnen gekregen, met DVD, over de Noordse winterjuffer en ben het helemaal met Arjen eens, het is een prachtige uitgave met heel veel informatie over deze soort.

ArjenDrost †

CiteerHet is niet de beste tijd... waarschijnlijk zijn er nu twee levende soorten libellen (imago's) in het land.

Zijn er nog fanatiekelingen die die gaan opzoeken deze winter?  Ik heb zelf een afspraak om op zoek te gaan naar de bruine. En wil ook nog een poging doen de noordse voor april te vinden.
Hoe komen jullie de winter door? Ook zulke pogingen? Of ook hibernaten tot april?
Leuk om nu, nog geen 2 maanden na deze post eens te kijken wat er nu allemaal al gebeurt is. We hebben al van 3 soorten imago's gevonden (incl. die Ischnuria), we zijn twee excursies verder en er zijn al behoorlijk wat losse waarnemingen.

Kennelijk is de winter dus toch niet zo tam als we in eerste instantie dachten :-)

ArjenDrost †

CiteerBen zelf al begonnen met een tabel aan te leggen over welke soorten wanneer waar voorkomen, maar wil ook met een paar soorten wat meer de diepte in.
He leuk, dat heb ik net afgelopen weekend gedaan :)

marcel123

http://www.derbyshire-dragonflies.org.uk/latin.php

Je kan je kennis van wetenschappelijke namen opvijzelen deze winter. Hier staat hoe je de namen uit moet spreken. Ik vermoed een sterke angelsaksische inbreng van de uitspraak ;-)

Weia

Citaat van: optilete op november 09, 2009, 19:32:02 PM
Ik vermoed een sterke angelsaksische inbreng van de uitspraak ;-)
Nogal ja... Maar als iemand ergens een lijst met klemtonen weet?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

In het engels zover mogelijk naar voren, dus algauw de derde of vierde lettergreep van achteren en niet zoals het nederlands de één na laatste als voorkeursklemtoon. Dus bijvoorbeel BOL ton eye... en vermoedelijk ook CAL op te RIDGE i dee. En SEE nagri ON i  dee. Ik kijk voor de lol ook even in m'n engels-engels. Maar daar komen zulke woorden niet in voor. Dus ga maar uit van het bovenstaande. Toen ik ooit nog eens voor tolk engels studeerde heb ik m'n tong wat gebroken op die rare klemtonen....

Groet,
Nick W

Weia

Ik wou het in het Latijn weten, die rare Britten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

#72
In het latijn is het net als in het nederlands, bijna altijd de een na laatste lettergreep heeft de klemtoon, net als nu nog in het italiaans... met dien verstande dat je dan dus wel Bol TON i i krijgt, omdat -ius in z'n geheel een achtervoegsel is dat zoiets als 'van' betekent. En Coe NA gri O ni dae  om dezelfde reden (maar met de betekenis '-achtig', 'afgeleid van'). En met de kanttekening dat wetenschappelijk (potjes) latijn een raar mengsel is. Kun je er zo mee uit de voeten?

Groet,
Nick W

Goyatlah

En hoe dan met Latijnse woorden van Griekse komaf  :huh:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

joost nijskens

De uitspraken op de site horen bij het 'Kerklatijn'. In het klassiek Latijn wordt de c altijd als een k uitgesproken en ae als aaj. In beide vormen van het Latijn wordt de u uitgesproken als oe.

En er zijn ook veel Griekse namen. Bijvoorbeeld Calopteryx (spreek uit: kalopterux, de y werd door de Romeinen gebruikt om de Griekse u-klank in hun schrift weer te geven). Kalos betekent mooi en pterux betekend vleugel. Kalopterux betekent dus iets als 'prachtvleugel'. Een ander voorbeeld: Pyrrhosoma. Het zelfstandig naamwoord pux (waarvan pyrrhos/purrhos een vorm is) betekent vuur en soma betekent lichaam. Purrhos soma betekent dus 'lichaam van vuur'.

Dit alles maakt het er echt niet gemakkelijker op hè :rolleye:
Veel succes deze winter. ;)
Groeten,
Joost Nijskens

JohnvR

http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_spelling_and_pronunciation

Het gaat overigens om de 'best guess' over hoe vroeger Latijn werd gesproken, zeker weten doet niemand het. De namen voor libellen (etc.) zijn overigens geen Latijnse namen, maar wetenschappelijke namen, zoals iedereen weet. Wellicht waren er al Romeinse odonatologen, maar die hadden ongetwijfeld andere namen (echt Latijn) voor Bronlibel (etc.) dan die wij nu als wetenschappelijke naam geadopteerd hebben.

Peter Hoppenbrouwers

Afgelopen weken een paar keer een groep(je) bruine winterjuffers gevonden op een iets hoger en beschut deel in de uiterwaard langs de Waal gevonden. Eens kijken of dat gedurende de komende maanden blijft zitten. Dus bruine winterjufferend de winter door...Verder ideeen een jaaroverzichtje van soorten van 2009 rondom Nijmegen te maken en misschien een stukje voor de nieuwsbrief v/d NVL over 3 zuidelijke soorten in 2009 in de Millingerwaard...
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

JohnvR

Vanochtend eens gaan kijken hoe de bruine winterjuffers de ontberingen van de afgelopen tijd hebben doorstaan. Van de 33 exemplaren die ik afgelopen donderdag vond was nog eenderde zichtbaar vandaag. De rest is waarschijnlijk weggekropen onder de sneeuw, tussen het gras en komt daar hopelijk later weer onder vandaan. De temperatuur ter plekke was ca. 0 graden, wat genoeg was voor een aantal om te bewegen. Twee stuks zaten bij aankomst onder de sneeuw, maar later was dat weg. Een paar exemplaren zaten met de snoet vast tegen een stammetje, een paar zaten met het achterlijf in de sneeuw en een leek net langs het stammetje uit de sneeuw ophoog gekropen te zijn.


vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Menko Vlaardingerbroek

#79
Citeerbijna altijd de een na laatste lettergreep heeft de klemtoon

De regel luidt: de klemtoon valt op de voorlaatste lettergreep als hij lang is en anders op de lettergreep daarvoor. Een lettergreep is lang als hij een lange klinker of tweeklank bevat of op een medeklinker eindigt. Dus imperátor (lange a), tenéllum en praténse (lettergreep eindigt op medeklinker), maar víridis (korte i) en aénea. Het enige probleem is dat je aan de spelling niet kunt zien of een klinker lang of kort is (in de veel voorkomende uitgang -atus, -ata, -atum is de a lang).
 
Bij Griekse woorden wordt vaak dezelfde regel gebruikt voor de klemtoon (beetje kunstmatig, want de Grieken deden het anders, maar wel makkelijk).
 
Bij woorden die niet uit het Grieks of Latijn komen, mag je zelf bedenken of de voorlaatste lettergreep lang of kort is.
 
Citeernet als in het nederlands

Voor het Nederlands gaat dat niet op (tekening, lettergreep, achtervoegsel, betekenis, wetenschappelijk, . . . ). Wij leggen de klemtoon meestal op de eerste lettergreep (maar niet als dat een voorvoegsel is als be- of ver-).
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

nick w

wétenschappelijk, bedoel je?  ;)  Nee, je hebt gelijk, een na laatste is vaak zo maar niet altijd. Het italiaans is daar bijvoorbeeld consequenter in. Lastig in het Nederlands is denk ik dat het vaak om samenstellingen gaat. Wétenschap is van wéten en schap maar wetenscháppelijk is daar weer een bijvoeglijk naamwoord van. En dan zie je dat de klemtoon nooit zover naar voren zit als in het engels, maar bij voorkeur op de een of twee na laatste, en anders zit daar een secundaire klemtoon. In Onze Taal hebben ze hele verhandelingen over dit soort dingen; lees jij die ook? Ik vind ze wel leuk om te lezen..

Groet,
Nick W

Bertusvr

Fantastische plaat john, Heb je nog meer foto's??

JohnvR

Ha Bertus,

Bedankt voor je compliment, Astrid ook . Vandaag ben ik eens gaan kijken of de winterjuffers tot dusverre de vorst en de sneeuw overleefd hadden. Op nagenoeg alle plekjes die ik gemarkeerd had en vandaag bekeken heb waren die winterjuffers aanwezig, dus het gaat goed. Het voelde lente-achtig aan vandaag met weinig wind en felle zon. Ik heb zelfs drie winterjuffers zien vliegen!

Op verzoek hierbij nog wat foto's  ;) . De eerste twee zijn van vorige week, waar alleen maar een gat in de sneeuw te zien is en van vandaag van dezelfde stengel, met de juffer weer hoog langs de stam.

Maar twee van de elf bruine winterjuffers zaten onder een beetje sneeuw vorige week bij aankomst, maar dat verdween ook al snel (het was om en nabij het vriespunt).

De juffer op de een na de laatste foto leek net langs het stammetje omhoog te zijn gekropen. Achter haar zie je een kleine opening in de sneeuw en er hangt nog een brok sneeuw bij segment 3 tot 5.

Een paar juffers waren 'vergroeid' met het stammetje waar ze op zaten, d.w.z. dat een laagje ijs om hun snuit heen aan het stammetje vast zat. Wellicht overvallen door het weer en niet meer de keuze om af te dalen naar een meer beschutte positie.

rrrrr

Inderdaad heel erg mooie foto's John.
Moet best wel een zoekplaatje geweest zijn voordat je ze gevonden had.
Top  :duim:

Rob

Anne Hueber †

Lees steeds met veel interesse je 'reisverslag', zo krijgen we een goed beeld van het wel en wee de hele winter door :duim:  En top plaatjes, John :duim:

Bertusvr

Ik blijf het zo fascinerend vinden. Fantastisch toch. Foto 3 en 4 super. Zou ze ook dolgraag een keer onder de sneeuw of ijskristallen zien. Ik weet ze erg goed te vinden in de loop van het jaar, maar in de winter is het mij nog niet gelukt.

joostheeremans

http://waarneming.nl/waarneming/view/45921569?_popup=1#

zag net deze waarneming, heel bizar de sneeuw op die ogen en vleugels.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ted van der Knaap

..toen ik daarstraks langs m'n "zomer"-libellengebiedje liep nam ik me voor om even 5 minuten in het riet te zoeken naar 'n Bruine Winterjuffer maar toen ik net m'n aandacht erop aan het leggen was vlogen er 3 houtsnippen op... ...ben toen maar weer verder gegaan met de vogels.
Maar het lijkt me heel mooi om ze een keer tegen te komen en dan ALLE TIJD te hebben om ze mooi op de foto te zetten.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †

Ik ben laatst met Gert wezen zoeken naar Noordse Winterjuffers. Ook met het idee om ze eindelijk eens onder echt winterse omstandigheden te zien/fotograferen. Op de plek aangekomen waar ik eerder NW gezien heb, had ik het vermoeden dat het nog wel eens redelijk makkelijk zoeken zou kunnen worden. De pollen pijpestrootje waren namelijk allemaal bedekt met een dikke laag sneeuw. Uit de winterjufferspecial (en de bijbehorende film) had ik het idee gekregen dat ze bij voorkeur boven de sneeuw overwinteren (zie de winterjuffer die uit de sneeuw kruipt op 3:40). Aangezien nu nog maar een aantal sprietjes boven de sneeuw uitkwamen, moest het niet zo moeilijk zijn ze hierin te vinden.
Een uur later (ofzoiets) kwamen we tot de conclusie dat ze in ieder geval niet in die sprietjes zaten. Wel hadden we gezien dat onderin de pol (het dichte stuk waar ze normaal meestal zitten 's winters) vaak een sneeuwvrije ruimte zat.
Onze conclusie was dan ook dat de winterjuffers gewoon waren blijven zitten in de beschutting van het dichtere deel en het sneeuwdak gebruikten ter isolatie (als een soort iglo). Uiteraard hebben we dit niet verder onderzocht, om de winterjuffers het niet nog moeilijker te maken.

Iemand meer van dit soort ervaringen?

Groeten, Arjen

Gert Veurink

Citaat van: ArjenDrost op januari 11, 2010, 13:29:01 PM


Iemand meer van dit soort ervaringen?

Groeten, Arjen

Ik sprak Ronald die zegt dat ze blijven zitten waar ze zitten. raken ze ingesneeuwd, zitten ze eronder, is er weinig sneeuw zitten ze erboven. sneeuw is kennelijk geen aanleiding voor verplaatsing.
Als dat zi is zijn dezen grotendeels ingesneeuwd denk ik nu de sneeuw hoog was en de pollen er grotendeels onder...
groet!
Gert Veurink