Beste Dirk,
Dat programma determineert natuurlijk niet, maar vergelijkt en gokt naar een naam. Best guess.. Handig voor iemand die het echt niet weet of open staat voor een andere suggestie.
Als je invloed wilt hebben op het proces moet je waarschijnlijk zeer uitgesproken foto's als determinerend aanduiden. Ik meen te hebben begrepen dat juist die als vergelijkingsmateriaal worden gebruikt. De kans dat de software iets fout doet is altijd aanwezig, ook al komt er een percentage van waarschijnlijkheid de 90% uit. Dat ze het wel goed heeft is ook een kans en in een aantal gevallen dat je denkt dat het echt niet kan dat het programma het weet (maar toch juist heeft!), kan het waarschijnlijk ook niet. Mens gaat toch boven machine.
Bittere wilg is 1 de enige (?) met tegenoverstaande blauwige bladeren, dus allicht is dat toch inderdaad met die software goed te gokken. De katjes hebben misschien een goede foto nodig? Of ze lijken in kleur op andere katjes? Of er zijn dus geen goede foto's van geselecteerd?
Een frontale foto van een bloem van Bleeksporig bosviooltje is niet met enige zekerheid als Bleeksporig te benoemen en dat doet de app toch wel. Vind ik ook prima, want de kans dat het juist is, is meer dan 50%: Bleeksporig bosviooltje is algemener... Voor iemand die in eerste instantie niet weet dat het een bosviooltje is, is zo'n suggestie natuurlijk al heel fijn en voor een admin ook, omdat er al in een richting is meegedacht. Je kunt er dan makkelijker iets bijschrijven als admin.
Bij veel witte schermbloemen is het veel duidelijker steeds een gok omdat je merkt dat de software er vaak naast zit. Dat komt natuurlijk omdat die veel op elkaar lijken en de foto's vaak maar vaag het blad tonen. Ook grassen (veel soorten die op elkaar lijken) kan de app niet of nauwelijks goed benoemen heb ik gemerkt. Een soort als Puntwederik doet de app wel heel vaak juist en dat geeft dan weer meer vertrouwen in de opzet. Kennelijk is die soort toch makkelijk van Grote wederik te onderscheiden aan de hand van de foto's.
Gebruik het als hulpmiddel en niet als een te weerleggen waarheid. Sommige waarnemers gaan in discussie en schrijven min of meer dat de app het beter weet. Mogen ze denken, ik denk van niet.