Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met planten  (gelezen 3376 keer)

sbr

• Member
    • http://
Re: Ervaringen met planten
« Reactie #60 Gepost op: mei 12, 2018, 21:47:04 pm »

vandaag de nieuwe beta-versie getest, lijkt aardig goed te werken, we komen alleen in ruzie bij rietorchis/brede orchis, de andere plantjes gaan goed
puik werk!

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #61 Gepost op: mei 12, 2018, 22:56:17 pm »

vandaag de nieuwe beta-versie getest, lijkt aardig goed te werken, we komen alleen in ruzie bij rietorchis/brede orchis, de andere plantjes gaan goed
puik werk!

dank!

peter van santbrink

• Member
« Reactie #62 Gepost op: mei 13, 2018, 15:31:38 pm »

ben op zich tevreden met de app maar als ik een waarneming met foto's naar obsmapp stuur dan klopt heel vaak de locatie niet; is dit een bekend probleem of is dit te verbeteren met de instellingen ?
laatste 5 nieuwe soorten: Aziatische Goudplevier, Grijze Wouw, Waterrietzanger, Griel, Bairds Strandloper

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #63 Gepost op: mei 13, 2018, 15:45:41 pm »

ben op zich tevreden met de app maar als ik een waarneming met foto's naar obsmapp stuur dan klopt heel vaak de locatie niet; is dit een bekend probleem of is dit te verbeteren met de instellingen ?

Dat ligt er aan welke versie je gebruikt. De allerlaatste beta [0.9.45 (72)] zou dat probleem niet meer moeten hebben.

Ik verwacht dat die versie volgende week als een publieke (niet beta) release komt.

peter van santbrink

• Member
« Reactie #64 Gepost op: mei 13, 2018, 22:11:07 pm »

Dat ligt er aan welke versie je gebruikt. De allerlaatste beta [0.9.45 (72)] zou dat probleem niet meer moeten hebben.

Ik verwacht dat die versie volgende week als een publieke (niet beta) release komt.

laatste versie op m'n Samsung S7 gezet en getest, iets beter dan de vorige versie maar helaas nog steeds een aantal keer verkeerde locaties: vb mijn waarneming van vandaag om 17:52 staat goed maar die van 17:54 (zelfde locatie) staat opeens een stuk verder. weet niet wat de beste instellingen zijn voor de smartphone  en voor de app om dit probleem te minimaliseren maar in mijn geval is het probleem dus nog niet opgelost...
laatste 5 nieuwe soorten: Aziatische Goudplevier, Grijze Wouw, Waterrietzanger, Griel, Bairds Strandloper

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #65 Gepost op: mei 14, 2018, 09:23:11 am »

Een kennis heeft de app in mijn aanwezigheid veel gebruikt en we zijn erg tevreden behalve over vegetatieve planten. De uitkomsten lijken dan toch redelijk random. De suggesties voor blad van Hop en Kruidvlier kwamen niet in de buurt.  Heeft dit te maken met het aantal goedgekeurde / uitgekozen foto's van de bladeren van planten?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #66 Gepost op: mei 14, 2018, 09:43:19 am »

Een kennis heeft de app in mijn aanwezigheid veel gebruikt en we zijn erg tevreden behalve over vegetatieve planten. De uitkomsten lijken dan toch redelijk random. De suggesties voor blad van Hop en Kruidvlier kwamen niet in de buurt.  Heeft dit te maken met het aantal goedgekeurde / uitgekozen foto's van de bladeren van planten?

Ja, dat is het antwoord. Het is zo dat vegetatieve planten iha lastiger zijn dan bloeiende, maar ook het feit dat er minder foto's worden gemaakt in de vegetatieve toestand helpt niet mee.

Ik ben van plan me in de tweede helft van dit jaar te richten op de huidige zwaktes in de herkenning en mogelijkheden om die eventueel actief aan te pakken (in de zin van meer data toevoegen of verzamelen).

Toevoeging : bij vegetatieve planten is het vaak nuttig om ook een overzichtsfoto toe te voegen, maar misschien deden jullie dat al.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #67 Gepost op: mei 14, 2018, 10:24:54 am »

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

peter van santbrink

• Member
« Reactie #68 Gepost op: mei 14, 2018, 12:12:12 pm »

welke waarde kan je het beste instellen bij "benodigde GPS nauwkeurigheid" ?

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #69 Gepost op: mei 14, 2018, 13:37:38 pm »

100 is default. alles staat of valt met de locatie instellingen van je smartphone. Die moeten zo precies mogelijk staan.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

peter van santbrink

• Member
« Reactie #70 Gepost op: mei 14, 2018, 13:42:15 pm »

100 is default. alles staat of valt met de locatie instellingen van je smartphone. Die moeten zo precies mogelijk staan.

die heb ik inderdaad op hoge precisie staan; ga deze week eens goed kijken waar/wanneer het bij mij fout gaat wat betreft de GPS; heb Samsung S7 dus die is al een paar jaartjes oud  ;)

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #71 Gepost op: mei 15, 2018, 10:17:11 am »

Ja, dat is het antwoord. Het is zo dat vegetatieve planten iha lastiger zijn dan bloeiende, maar ook het feit dat er minder foto's worden gemaakt in de vegetatieve toestand helpt niet mee.

Ik ben van plan me in de tweede helft van dit jaar te richten op de huidige zwaktes in de herkenning en mogelijkheden om die eventueel actief aan te pakken (in de zin van meer data toevoegen of verzamelen).

Toevoeging : bij vegetatieve planten is het vaak nuttig om ook een overzichtsfoto toe te voegen, maar misschien deden jullie dat al.

Dat laatste hebben we niet ook gedaan. Alleen een heel blad of enkele en daar dan wel verschillende van.  We zullen het de volgende keer ook proberen met een overzichtsfoto.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #72 Gepost op: mei 22, 2018, 09:04:13 am »

Er is een nieuwe bta voor planten: 0.9.46 (73):

-----------
- Oplossing voor verkeerde locatie in sommige gevallen
- Oplossing voor crashes tijdens opstarten
-----------

Indien dit de locatieproblemen oplost dan wordt dit de nieuwe publieke release.

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
    • http://www.fjildbiology.nl
« Reactie #73 Gepost op: mei 29, 2018, 13:17:10 pm »

mvgr, Hinko

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #74 Gepost op: mei 29, 2018, 16:54:08 pm »

https://waarneming.nl/waarneming/view/157465961

Hey Hinko, wat is het probleem hier precies? Dat de herkenning verkeerd is? Of dat de waarnemer de app zonder zelf te checken gelooft?

Voor dat laatste geldt dat in de nieuwste versie van de app mensen gevraagd wordt kenmerken te checken bij zeldzame planten. Voor een groot deel van de planten zitten deze kenmerken ook in de app.

Ondersoorten zitten trouwens nu niet in de app dus gevlekte rietorchis had niet correct herkend kunnen worden door de app.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #75 Gepost op: juli 09, 2018, 17:12:46 pm »

Soms is het het beste als ook de herkenning van de app op .... spec.  (bijvoorbeeld Epipactis spec.) uitkomt. Bij de nachtvlinders is me dit al eens gebeurd (.... spec.) en dat is toch heel fijn en vaak ook een nuchtere oplossing.

Moeten admins foto's van bijvoorbeeld Epipactis spec. als determinerend aanmerken om die optie ook te tonen tussen de suggesties?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #76 Gepost op: juli 10, 2018, 08:49:33 am »

Soms is het het beste als ook de herkenning van de app op .... spec.  (bijvoorbeeld Epipactis spec.) uitkomt. Bij de nachtvlinders is me dit al eens gebeurd (.... spec.) en dat is toch heel fijn en vaak ook een nuchtere oplossing.

Moeten admins foto's van bijvoorbeeld Epipactis spec. als determinerend aanmerken om die optie ook te tonen tussen de suggesties?

Ik ben begonnen met het maken van een lijst van soort(cluster)s waarin aangegeven wordt of deze wel/niet in de beeldherkenningssoftware moet worden opgenomen. Om deze lijst te maken is een flinke klus en grotendeels handwerk dus dat duurt even.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #77 Gepost op: juli 10, 2018, 11:24:51 am »

Mogelijk kunnen admins hier een rol in spelen?  De vraag is even welke criteria je hanteert bij de keuze van die lijst.

dirder

• Member
« Reactie #78 Gepost op: juli 13, 2018, 16:45:27 pm »

Op de Belgische site staan meer dan 900 foto's van (correct gedetermineerde) Amandelwilg, doch kan de software kennelijk geen begin maken van de determinatie ervan, hoe valt dit te verklaren? Is daar op n of andere manier aan te verhelpen (bijvoorbeeld door het inladen van andere foto's)?
Edit: het lukt kennelijk wel nogal vaak als er mannelijke katjes aan hangen, wat nogal spectaculair is.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2018, 16:58:43 pm door dirder »
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

• Member
« Reactie #79 Gepost op: juli 13, 2018, 17:16:09 pm »

Vreemd genoeg slaagt de software er dan wel weer in Salix purpurea aan het blad te herkennen, maar niet aan de katjes, die nochtans bijzonder karakteristiek zijn (nergens mee te verwarren, in tegenstelling tot katjes van S. triandra).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #80 Gepost op: juli 14, 2018, 11:36:16 am »

Beste Dirk,
Dat programma determineert natuurlijk niet, maar vergelijkt en gokt naar een naam. Best guess..  Handig voor iemand die het echt niet weet of open staat voor een andere suggestie.

Als je invloed wilt hebben op het proces moet je waarschijnlijk zeer uitgesproken foto's als determinerend aanduiden. Ik meen te hebben begrepen dat juist die als vergelijkingsmateriaal worden gebruikt.  De kans dat de software iets fout doet is altijd aanwezig, ook al komt er een percentage van waarschijnlijkheid de 90% uit. Dat ze het wel goed heeft is ook een kans en in een aantal gevallen dat je denkt dat het echt niet kan dat het programma het weet (maar toch juist heeft!), kan het waarschijnlijk ook niet.  Mens gaat toch boven machine.

Bittere wilg is 1 de enige (?) met tegenoverstaande blauwige bladeren, dus allicht is dat toch inderdaad met die software goed te gokken. De katjes hebben misschien een goede foto nodig? Of ze lijken in kleur op andere katjes? Of er zijn dus geen goede foto's van geselecteerd?

Een frontale foto van een bloem van Bleeksporig bosviooltje is niet met enige zekerheid als Bleeksporig te benoemen en dat doet de app toch wel.  Vind ik ook prima, want de kans dat het juist is, is meer dan 50%: Bleeksporig bosviooltje is algemener... Voor iemand die in eerste instantie niet weet dat het een bosviooltje is, is zo'n suggestie natuurlijk al heel fijn en voor een admin ook, omdat er al in een richting is meegedacht.  Je kunt er dan makkelijker iets bijschrijven als admin.

Bij veel witte schermbloemen is het veel duidelijker steeds een gok omdat je merkt dat de software er vaak naast zit. Dat komt natuurlijk omdat die veel op elkaar lijken en de foto's vaak maar vaag het blad tonen. Ook grassen (veel soorten die op elkaar lijken) kan de app niet of nauwelijks goed benoemen heb ik gemerkt.  Een soort als Puntwederik doet de app wel heel vaak juist en dat geeft dan weer meer vertrouwen in de opzet. Kennelijk is die soort toch makkelijk van Grote wederik te onderscheiden aan de hand van de foto's.

Gebruik het als hulpmiddel en niet als een te weerleggen waarheid. Sommige waarnemers gaan in discussie en schrijven min of meer dat de app het beter weet. Mogen ze denken, ik denk van niet.

dirder

• Member
« Reactie #81 Gepost op: juli 14, 2018, 13:44:21 pm »

Jazeker.
Is wel interessant om dat eens te testen. Met Katwilg weet hij ook totaal geen raad (of die nu bloeit of niet), het lijkt een beetje op een loterij.
Groeten, Dirk Derdeyn.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #82 Gepost op: juli 14, 2018, 19:17:05 pm »

De app gokt niet. Ddie bepaalt zijn selectie aan de hand van door validatoren goedgekeurde foto's.
Het zou zo maar kunnen dat daar ook wel wat blauwe ogen validaties tussen zitten. Verder is zelden 1 foto genoeg.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2018, 19:20:24 pm door hiskodevries »

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #83 Gepost op: juli 14, 2018, 21:38:24 pm »

Ok, het is een (kans-)berekening op basis van manueel gekeurde foto's. Dat blijft een afgeleide van menselijk 'zeker weten' en dus is het voor mij gokken. Val aub niet over dat woord, mogelijk is er ook een betere term voor te bedenken.  Bijvoorbeeld 'suggestie geven'.

Voor de duidelijkheid: Elke hulp is welkom en als de app-suggestie goed blijkt te zijn helemaal.

Ik noemde wat voorbeelden waaruit blijkt dat die suggesties vaak niet juist zijn. Bijvoorbeeld witte schermbloemen en grassen (vooral die met een open bloeiwijze). Dirk noemde de wilgen. Het is ook niet realistisch te verwachten dat je planten kunt benoemen die je in het veld met een loep moet afspeuren naar haartjes, klieren, naaldjes etc.  Dat die app toch een suggestie doet bij dergelijke soorten kan dan liggen aan de foto's die we goedkeurden als admin, of gewoonweg dat de app natuurlijk niet weet welke tweelingsoort er is en zeker niet als er net niet genoeg foto's van die tweelingsoort zijn goedgekeurd.

Voor mij is de oorzaak van een 'fout' van de app dus gokken, maar ik help graag mee om de app nog accuratere suggesties te laten doen.

Auratus

• Member
« Reactie #84 Gepost op: juli 15, 2018, 23:02:41 pm »

ObsIdentify maakte van deze Pastinaak een Oostenrijkse Kers.

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=431763.msg2242609#msg2242609
Groet,

Jan

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #85 Gepost op: juli 16, 2018, 08:37:09 am »

voor de goede orde. Planten zijn blijkbaar erg moeilijk voor de herkennnings software.
Bij mijzelf gaat 1 op 10 planten herkenningen de mist in de overige 9 zijn gewoon goed.
Bij het gebruik van de herkenningssoftware om waarnemingen te valideren blijkt voor planten geen goede resultaten te geven.
 Vrijwel geen enkele waarneming komt boven het waarschijnlijkheids percentage van 90%

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
« Reactie #86 Gepost op: juli 16, 2018, 12:15:04 pm »

m.i. moet nog wat beter gecommuniceerd worden dat de app slechts een hulpmiddel is. bijv. https://waarneming.nl/waarneming/view/159942931

verschil tussen mobiele app en online versie is ook niet handig: https://waarneming.nl/waarneming/view/159942935
mvgr, Hinko

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
« Reactie #87 Gepost op: juli 18, 2018, 21:47:35 pm »

de app geeft opvallend vaak zeer zeldzame soorten als suggestie. bijv. https://waarneming.nl/waarneming/view/159988222
Deze worden dan helaas klakkeloos overgenomen door de waarnemers.
vaak hebben deze zeer zeldzame soorten een zeer beperkte verspreiding, kan dat niet als extra criterium meegenomen worden in de app? zou zeer veel onzinnige determinaties schelen.
mvgr, Hinko

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #88 Gepost op: juli 19, 2018, 11:34:15 am »

Is het een idee om de gebruiker te kunnen laten instellen of ze de keuze willen beperken tot (vrij) algemene soorten? 

Of dit nuttig is, is trouwens de vraag. Het is namelijk niet moeilijk om een zeldzame plant te vinden. In bepaalde biotopen bestaat de vegetatie voornamelijk uit zeldzame soorten.  En in bepaalde regio's zijn zeldzame soorten algemeen te noemen.  Bijvoorbeeld het rapunzelklokje; https://waarneming.nl/soort/info/2389

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #89 Gepost op: juli 19, 2018, 13:10:57 pm »

de app vooral niet beperken.
zo missen we straks nog een echte ontdekking.
wat wel veel strenger mag is het doorzetten naar een zekere waarneming.
Aan de webinterface kant heb ik dat in de hand en is die zeer streng afgeteld. Alles tussen 60% - 90% is 'onzeker' , daaronder 'server weet het niet'
of dat in obsmapp of de identify app geregeld zou moeten worden weet ik niet

Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 20 queries.