Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met planten  (gelezen 401 keer)

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
Ervaringen met planten
« Gepost op: oktober 26, 2017, 13:59:14 pm »

Vanaf vandaag is er een plantenversie beschikbaar van ObsIdentify. Deze bevat ca. 1300 wilde planten van Nederland en België.

De plantenversie is beschikbaar via deze link: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.obsidentify.recognition_p_bnl&hl=en

Let op:
- alleen wilde planten worden herkend, dit betekent dat planten die in de tuin of in het park staan mogelijk niet herkend worden
- omdat het laat in het seizoen is kan de betrouwbaarheid wat lager zijn

Tips:
- Herkenning gaat het beste wanneer meerdere foto's van dichtbij worden genomen van blad, bloem en stengel (schors)

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

sbr

• Member
    • http://
Re: Ervaringen met planten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2017, 21:14:52 pm »

vanavond, bij slechte lichtomstandigheden (rond 18:00u - zwaar bewolkt) getest op een aantal plantjes en struiken/bomen, en werkt voor 90 % correct - alleen een rotcomposiet wilde niet lukken

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2017, 22:01:23 pm »

vanavond, bij slechte lichtomstandigheden (rond 18:00u - zwaar bewolkt) getest op een aantal plantjes en struiken/bomen, en werkt voor 90 % correct - alleen een rotcomposiet wilde niet lukken

mooi! ben wel benieuwd welke composiet niet wilde :)

sbr

• Member
« Reactie #3 Gepost op: oktober 27, 2017, 13:59:03 pm »

Laurens,
vermoedelijk echt bitterkruid - maar plant was nogal verfromfraaid

fluitenier

• Admins
« Reactie #4 Gepost op: oktober 28, 2017, 14:10:24 pm »

In de plantenversie zonet het volgende pop-upvenster gezien:

"De herkenning is onzeker.
Tips ...
maak een krappe uitsnede van het insect"

Bij het openen van de app krijg je ook nog die Gehakkelde aurelia te zien, dat is enigzins verwarrend.

De app werkt overigens wel prima. Dank aan de ontwikkelaars!
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

peterv

• Admins
« Reactie #5 Gepost op: november 01, 2017, 20:08:54 pm »

met gedroogde planten uit mijn herbarium kan de app niet overweg: een heel stel gescreend maar geen enkele goede match
Peter Venema

peter van santbrink

• Member
« Reactie #6 Gepost op: november 01, 2017, 22:02:16 pm »

wow, net even aantal foto's op mijn phone door de detector gehaald en allemaal goed, briljante app  :duim:
laatste 5 nieuwe soorten: Aziatische Goudplevier, Grijze Wouw, Waterrietzanger, Griel, Bairds Strandloper

David Tempelman

• Admins
  • Admingroep: Waterbeestjes en Schietmotten
    • Werkgroep Trichoptera EIS-Nederland
« Reactie #7 Gepost op: november 01, 2017, 22:45:47 pm »

tijdens lunchwandeling een plant gespot waarvan ik dacht, strange, een Zeeraket in Edam  :huh:
door de app gehaald in bijzijn van enkele plantenkenners.
1 foto: 'zeeraket, maar determinatie onzeker'.
2e foto gemaakt van de hauwen (vruchtjes): 'radijs'.
en ja, het was een radijs.
een wederom verbluffende ervaring, cool
met vriendelijke groet,
David

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2017, 09:42:54 am »

met gedroogde planten uit mijn herbarium kan de app niet overweg: een heel stel gescreend maar geen enkele goede match

De app ondersteunt alleen wilde planten in het wild. Wie weet komt er ooit een versie voor gedroogde planten, maar daar is de uitdaging nog groter denk ik.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2017, 09:43:39 am »

wow, net even aantal foto's op mijn phone door de detector gehaald en allemaal goed, briljante app  :duim:

Dat willen we horen  :)

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2017, 09:44:55 am »

tijdens lunchwandeling een plant gespot waarvan ik dacht, strange, een Zeeraket in Edam  :huh:
door de app gehaald in bijzijn van enkele plantenkenners.
1 foto: 'zeeraket, maar determinatie onzeker'.
2e foto gemaakt van de hauwen (vruchtjes): 'radijs'.
en ja, het was een radijs.
een wederom verbluffende ervaring, cool

Mooi om te horen. Dat geeft ook aan dat als mensen goede foto's maken van details de herkenning ook beter wordt.

Johan op den Dries

• Member
    • http://www.opdendries.com
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2017, 12:32:54 pm »

Jakobskruiskruid - Jacobaea vulgaris wordt getoond als Senecio jacobaea - Senecio jacobaea. Dus geen NL-naam.
Johan op den Dries
Sneek

peter van santbrink

• Member
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2017, 13:49:02 pm »

net een lokaal rondje (Oegsgeest ZH) gemaakt en meerdere planten via app gedetermineerd, volgens mij slechts 1 echte fout (Middelste teunisbloem is denk ik niet zeker vast te stellen, zie waarneming.nl, twijfel over Kleine leeuwentand), ; app kwam uit op Moeraszuring maar is volgens mij Bleek cypergras :https://waarneming.nl/waarneming/view/145567326
« Laatst bewerkt op: november 02, 2017, 15:05:26 pm door peter van santbrink »
laatste 5 nieuwe soorten: Aziatische Goudplevier, Grijze Wouw, Waterrietzanger, Griel, Bairds Strandloper

dirder

• Member
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2017, 17:12:15 pm »

Misschien geen slecht idee om ook op één of andere manier te openbaren wélke foto's nu precies gebruikt zijn om de software te trainen? Hier en daar staan er nog wel verkeerd gedetermineerde als goedgekeurd...
Groeten, Dirk Derdeyn.

peter van santbrink

• Member
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2017, 17:35:54 pm »

Dat willen we horen  :)

even een update, helaas toch een aantal keer verkeerde determinaties o.a. bij Vertakte leeuwentand (moest Streepzaad zijn), Melganzenvoet (was Uitstaande melde) en Vogelmuur (was Watermuur)

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #15 Gepost op: november 04, 2017, 17:45:56 pm »

Misschien geen slecht idee om ook op één of andere manier te openbaren wélke foto's nu precies gebruikt zijn om de software te trainen? Hier en daar staan er nog wel verkeerd gedetermineerde als goedgekeurd...

Dan lijkt het mij handiger om dát te melden...
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #16 Gepost op: november 04, 2017, 21:50:38 pm »

Behalve dat het aantal aanzienlijk is (250000) maakt het niet zo heel veel uit als een klein deel van de foto's verkeerd is gedetermineerd. Pas bij structurele fouten is het echt nodig er wat aan te doen.

aweggens

• Member
« Reactie #17 Gepost op: november 05, 2017, 17:29:19 pm »

Ik ben niet iemand van de plantenkennis maar vindt ze altijd wel reuze interessant dus ben ik deze app ook even aan het testen geweest.
Nu zijn er een aantal fout gedetineerd zo bleek nadat ik ze  had geüpload.
App: Echte kamille >> validator: Reukloze kamille
App: Ingesneden dovennetel >> Validator: Grote brandnetel

Nu dacht ik misschien is het een idee om de foute determinaties er automatisch uit te halen als ze zijn gevalideerd door in plaats van "soort waarneming": ObsMapp hier ObsIdentify er neer te zetten. er wordt vast gelogd wanneer de waarneming van soort wordt gewijzigd.

Mijn complimenten naar de makers van de app.

Groet,

Albert
Met vriendelijke groet,

Albert

sbr

• Member
« Reactie #18 Gepost op: november 05, 2017, 21:24:59 pm »

tot nu toe geraak ik aan een dikke 90% juiste determinaties, ook onder rottige licht omstandigheden
hier en daar gaat de app in de mist - foto's ter controle doorgestuurd naar de voorgestelde url
heerlijk appje!

dirder

• Member
« Reactie #19 Gepost op: november 05, 2017, 21:27:58 pm »

Behalve dat het aantal aanzienlijk is (250000) maakt het niet zo heel veel uit als een klein deel van de foto's verkeerd is gedetermineerd. Pas bij structurele fouten is het echt nodig er wat aan te doen.

Ik doelde meer op specifieke geslachten indien nodig. Voor sommige geslachten is het percentage goedgekeurde verkeerd gedetermineerde specimen absoluut niet te verwaarlozen. Sommige validatoren doen duidelijk aan vriendjespolitiek, andere keuren alles van iets meer bekende floristen klakkeloos goed. Bovendien heb je bij bomen en struiken bijvoorbeeld nog het fenomeen waarbij gekapte rommel, zaailingen en wortelopslag sterk afwijken, en laat floristen nu net dol zijn op dergelijke rommel etcetera.
Het zou inderdaad interessant zijn mocht bij ingevoerde waarnemingen op één of andere manier kenbaar gemaakt kunnen worden dat de identificatie via ObsId gebeurde.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #20 Gepost op: november 06, 2017, 13:15:12 pm »

Het zou inderdaad interessant zijn mocht bij ingevoerde waarnemingen op één of andere manier kenbaar gemaakt kunnen worden dat de identificatie via ObsId gebeurde.

Dat kunnen de admins al zien.

Ik doelde meer op specifieke geslachten indien nodig. Voor sommige geslachten is het percentage goedgekeurde verkeerd gedetermineerde specimen absoluut niet te verwaarlozen. Sommige validatoren doen duidelijk aan vriendjespolitiek, andere keuren alles van iets meer bekende floristen klakkeloos goed. Bovendien heb je bij bomen en struiken bijvoorbeeld nog het fenomeen waarbij gekapte rommel, zaailingen en wortelopslag sterk afwijken, en laat floristen nu net dol zijn op dergelijke rommel etcetera.

Je maakt een goed punt. Je kan het ook omdraaien en beeldherkenning gebruiken om twijfelgevallen te vinden.

Dit is echter niet iets wat zomaar even kan, validatoren moeten bij zo'n process betrokken worden.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #21 Gepost op: november 06, 2017, 16:14:04 pm »

voor de statistieken doen alleen waarnemingen mee die via de route obsidentify->obsmapp zijn geupload naar Waarneming.nl
Dan krijg je dit https://waarneming.nl/herk_app_stats.php
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.074 seconden met 20 queries.