Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met planten  (gelezen 6082 keer)

dirder

• Member
Re: Ervaringen met planten
« Reactie #90 Gepost op: juli 20, 2018, 00:01:26 am »

Ik moet er wel bijzeggen dat m'n opmerkingen op de vorige pagina betrekking hebben op de functie 'controleer determinatie' die in alle stilte is toegevoegd. Kennelijk is dat nog iets anders (geeft alleszins andere resultaten), ik had daar geen flauw benul van.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #91 Gepost op: juli 21, 2018, 11:27:22 am »

de app vooral niet beperken.
zo missen we straks nog een echte ontdekking.
wat wel veel strenger mag is het doorzetten naar een zekere waarneming.
Aan de webinterface kant heb ik dat in de hand en is die zeer streng afgeteld. Alles tussen 60% - 90% is 'onzeker' , daaronder 'server weet het niet'
of dat in obsmapp of de identify app geregeld zou moeten worden weet ik niet

Dat vind ik dan weer jammer. Onder de 60% krijg je toch ook suggesties die vaak erg in de richting zitten en je dus op weg helpen. Of ze zijn gewoon toch juist. Als admin (check determinatie) heb ik er profijt van omdat ik uit de suggestie de naam kan knippen en plakken (mij maakt het percentage niet uit dan, ik weet er hopelijk genoeg van om te beoordelen of die suggestie klopt) en als waarnemer dus het voordeel dat ik ergens mee verder kan, ook al is het niet boven de 60%.  Het viel me al op dat ik recent relatief vaak 'server weet het niet' te zien krijg en dat verbaasde me al. Als waarnemer moet ik me dus toch tot de apps wenden wil ik onder de 60% ook een suggestie krijgen , maar daar zitten dan sommige soortgroepen niet in (sprinkhanen, kevers etc.).

Ik zou 'server weet het niet' minder streng maken.  De kritiek die nu op herkenning wordt gespuid is vooral gebaseerd op de weinige 'totale missers' (die trouwens vaak ook redelijk te verklaren zijn) en niet op de vele gemakken die de herkenning (ook voor admins) met zich meebrengt.  Mij maakt een 'fout' van de herkenning door de computer echt TOTAAL niet uit, want de waarnemer kon het ofwel zelf niet vinden en/of kennelijk zelf niet beoordelen of het fout was. Voor de admin blijft in dat geval het werk hetzelfde. Wat de app wel goed doet (= 70-80%) betekent 70-80 procent minder werk voor de admins...  Als je alleen 60% zekerheid of meer gebruikt, hoeveel daalt dan de prestatie van de app op de totale herkenning ?

Hypotheseberekening:

(1-100% zekerheid): 100 foto's ; 10 niet te herkennen ; 90 benoemd (1-100% zekerheid) : 70% juist  (=63 juist benoemd)
(60% of meer zekerheid): 100 foto's; 30 niet te herkennen ; 70 benoemd (60-100% zekerheid) : 80% juist  (=56 juist benoemd)

Stel dat dit voorbeeld klopt, dan kies ik voor het eerste. Let er ook op dat mensen ook met een suggestie meer kunnen dan klakkeloos overnemen. Het verschil tussen 90 en 70 benoemd op honderd is dus net zo belangrijk.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2018, 11:30:02 am door Rutger Barendse »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #92 Gepost op: juli 21, 2018, 15:34:09 pm »

Als je een lager percentage toelaat heb je ook een grotere kans op zeer verkeerde suggesties.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #93 Gepost op: juli 21, 2018, 19:20:49 pm »

Die kans heb je altijd, ook bij 60% en hoger.  Het gaat erom dat een waarnemer hulp wil bij iets dat hij/zij niet weet.  En die hulp komt er nu vaker niet door een beknotting tot 60% of meer 'kans op succes'.

Waarom trouwens niet 40% of 45% of 50% ? Of als je echt alleen maar 'zekerheid' wilt: 80% en hoger?  Welke beknotting je ook toepast, het gaat fouten echt niet uitsluiten. Wel de wil om die herkenning te gebruiken. Ik drukte als admin nu ook al minder op 'check determinatie' want in veel gevallen waar er eerst zeker wel een antwoord kwam, doet de server het opeens niet meer.   Dat gaat een stille dood sterven zo.

HPM

• Member
« Reactie #94 Gepost op: juli 21, 2018, 19:49:05 pm »

Die kans heb je altijd, ook bij 60% en hoger.  Het gaat erom dat een waarnemer hulp wil bij iets dat hij/zij niet weet.  En die hulp komt er nu vaker niet door een beknotting tot 60% of meer 'kans op succes'. ...
...
Met foute suggesties die door leken klakkloos worden overgenomen schiet je ook niet op.
Een paar oude waarnemingen van mij die ik eerder al door de molen haalde heb ik opnieuw gedaan en ik was blij te zien dat ze nu een 'server weet het niet' krijgen. Nog niet goed natuurlijk voor al correct gedetermineerde waarnemingen, maar dat vind ik altijd nog beter dan de onzinsuggesties die eerder werden gedaan.

Door als admin de ap te gebruiken maak je je ondergeschikt aan de ap en dat lijkt me nou juist niet de bedoeling
Herman van der Meer

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #95 Gepost op: juli 22, 2018, 15:38:06 pm »

Met foute suggesties die door leken klakkloos worden overgenomen schiet je ook niet op.

Nee, met foute suggesties schiet ik niets op. Maar onder de 60% zekerheid zitten nog steeds veel goede suggesties. En die wil ik dat de waarnemers maximaal kunnen benutten. Iedere goede suggestie betekent voor mij minder werk als admin en een waarnemer is direct geholpen.

Door als admin de ap te gebruiken maak je je ondergeschikt aan de ap en dat lijkt me nou juist niet de bedoeling

Ik wil het nog wel een keer uitleggen, want hier gaat weer wat mis aan interpretatie.  Ik gebruik de online mogelijkheid 'check determinatie' die admins in een bepaald adminscherm kunnen gebruiken om snel de naam over te kunnen nemen als de herkenningssoftware er hetzelfde over denkt als ik in eerste instantie. Het is ook meteen een goede graadmeter wat die app kan en doet. En dat was ook onder de 60% veel goede suggesties geven. Dat is niet ondergeschikt maken aan, dat is nuttig gebruik van.

Dat geldt ook voor waarnemers. Die kunnen nuttig gebruik maken van online hulp. Ze kunnen de suggestie klakkeloos overnemen, ze kunnen er iets over opzoeken, ze kunnen het negeren. Waarnemers zijn geen domme schapen die je met allerlei slimmigheden moet beknotten in de mogelijkheden. Als de online-hulp nu zegt het niet te herkennen, weet hij het in misschien 50% van de gevallen toch nog eigenlijk wel (met minder zekerheid dus).

Ik zal de waarnemers aanraden zoveel mogelijk de app te gebruiken, want die geeft wel suggesties onder de 60% zekerheid.  Ik zou trouwens ook net een percentage onder de 60% langskomen voor de online 'adminhulp', dus misschien wordt de soep nog niet zo heet gegeten.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2018, 15:44:04 pm door Rutger Barendse »

krismaes

• Member
« Reactie #96 Gepost op: augustus 12, 2018, 16:55:15 pm »

Obsidentify heeft wat problemen met deze duizendknoop, met heel vreemde determinaties als resultaat.

[waarnemingen verwijderd]
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2018, 17:35:19 pm door krismaes »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #97 Gepost op: augustus 12, 2018, 19:58:01 pm »

Obsidentify heeft wat problemen met deze duizendknoop, met heel vreemde determinaties als resultaat.

https://waarnemingen.be/waarneming/view/161230855

https://waarnemingen.be/waarneming/view/161230853
lees de eerste post even.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

peterv

• Admins
« Reactie #98 Gepost op: november 11, 2018, 11:56:37 am »

paar foute beoordelingen vastgesteld bij witte waterlelie. App geeft 100% zeker witte waterlelie maar betreft witbloeiende vorm van een tuinwaterlelie (roze waterlelie).

ook een paar verkeerde beoordelingen bij bramen, app geeft bijvoorbeeld hazelaarbraam terwijl dit gewone+hazelaarbraam zou moeten zijn. Aangezien er bij bramen zoveel foto's nodig zijn van specifieke details acht ik de app sowieso niet in staat om deze groep betrouwbaar te beoordelen.
Peter Venema

peterv

• Admins
« Reactie #99 Gepost op: november 23, 2018, 08:14:25 am »

ook een paar verkeerde beoordelingen bij bramen, app geeft bijvoorbeeld hazelaarbraam terwijl dit gewone+hazelaarbraam zou moeten zijn. Aangezien er bij bramen zoveel foto's nodig zijn van specifieke details acht ik de app sowieso niet in staat om deze groep betrouwbaar te beoordelen.
Afgelopen weken steeds meer fout gedetermineerde bramen gepasseerd waarbij de waarnemer aangaf dat de naam was ingegeven door obsidentify. Ik stel voor dat obsidentify geen bramen meer op soort benoemd maar zich beperkt tot braam spec.
Peter Venema

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #100 Gepost op: november 23, 2018, 08:40:52 am »

Peter,
Goede suggestie, maar dat kan de app en de api nog niet.
Maar ongetwijfeld komt zo`n bramensoort met een laag waarschijnlijkheidspercentage uit de app/api en mensen moeten nog een beetje gestuurd worden dat ze in zo`n geval niet klakkeloos de naam moeten overnemen.
Als de app/api wel met een hoog percentage terug komt rijst de vraag of de waarnemingen wel terecht zijn goedgekeurd op Waarneming.nl.

app= de hele familie van obsidentify apps
api = de connectie tussen naturalis en waarneming.nl welke binnen de site wordt gebruikt voor foto herkenning/validatie

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.036 seconden met 19 queries.