Hoofdmenu

Welke Cantharis?

Gestart door blaauw7, december 29, 2007, 20:26:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Volgens mij is dit geen C. rustica. De poten zijn nml te rood en de antennes zijn ook te rood. Foto van juni 2007. Wat is het dan wel
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

#1
Ik weet het ook niet zeker, want er zijn heel wat soorten. Misschien de Cantharis thoracica. Hoewel ik daarvan de antenne weer donkerder vind.
http://waarneming.nl/soort.php?id=8366&wno...um_tm=&tab=foto

Groet,
Thijs

blaauw7

Aan Cantharis thoracica had ik ook gedacht maar die is het volgens mij ook niet. Ik heb de foto inmiddels opgestuurd naar Dre Teunissen, eens kijken of hij er wat van kan maken.
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

Ik heb ook mijn twijfels, maar ik kon niets vinden, dat er dichter bij kwam. Een lastig beestje, want op waarneming kom je ook niet veel verder.


Groet,
Thijs

jan cuppen

Zeer waarschijnlijk Cantharis nigricans, een gewone soort. Door de sterke beharing lijken de dekschilden grijs.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#5
Bedankt Jan (we waren precies gelijk met het vorige bericht). Daar had ik ook al naar gekeken.  Maar op de meeste foto's vond ik de antennes en poten toch wat donkerder. Hoewel dat ook weer verschilt. De donkere vlek op het halsschild hoeft er niet te zijn, had ik al begrepen.

Groet,
Thijs

blaauw7

Inmiddels van Dre vernomen dat het hier gaat om Cantharis lateralis
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

Bedankt Dick. Er zijn niet veel foto's te vinden. Maar hij lijkt daar inderdaad veel meer op
Groet,
Thijs