Wat denken jullie?

Gestart door DeRop65, december 28, 2007, 20:46:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

DeRop65

Wij denken dat het hier gaat om de blauwe variant van de sneeuwgans,...wat denken jullie?
Kenmerken,...Oranje poten en snavel(leek donkerder dan de poten) met zwart aan de zijkanten. Grootste deel van hals wit,..verder grijs/blauw. Wel duidelijk groter dan de brandganzen waar hij/zij tussen vertoefde. Het leek erop dat er een zwarte vlek boven op de kop zat maar helemaal goed konden we dat niet waarnemen.(zie foto2)
Grote groeten!!

Jos Welbedacht

Ik denk dat het een hybride is, ik weet het eigenlijk wel zeker.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

DeRop65

Grote groeten!!

DeRop65

Waar bazeer je dat op Jos?
Grote groeten!!

frankmeer

Oranje poten en snavel passen sowieso niet op Sneeuwgans.
Frank van der Meer

DeRop65

#5
Grote groeten!!

frankmeer

Zie http://waarneming.nl/soort.php?id=327&wno_...um_tm=&tab=info

Poten en snavel moeten roze (snavel met donkere snijrand) zijn voor een echte Sneeuwgans.
Frank van der Meer

acherontia

Is dit niet een Indische gans?

Jeroen

frankmeer

Frank van der Meer

DeRop65

CiteerZie http://waarneming.nl/soort.php?id=327&wno_...um_tm=&tab=info

Poten en snavel moeten roze (snavel met donkere snijrand) zijn voor een echte Sneeuwgans.
Wanneer ik op jouw link klik Frank en ik skrol naar beneden dan is de onderste foto toch echt de gans die we gezien hebben,..ik kan er niets anders van maken.
Denk dat ik door de afstand en misschien het licht de kleur van de poten en de snavel verkeerd heb ingeschat,...aan roze heb ik niet gedacht. Vooralsnog houd ik het op de blauwe variant Sneeuwgans,...maar om alle vogelaars op deze site niet in de zenuwen te brengen zal ik hem maar niet melden als waarneming.
Grote groeten!!

frankmeer

Er worden veel hybriden (of zelfs Soepganzen) gezien, die op een Sneeuwgans kunnen lijken (zowel witte als blauwe fase), en mogelijke Sneeuwganzen dienen met de grootst mogelijke zorg gedetermineerd te worden. Jouw gans lijkt me alleen al als pure Sneeuwgans af te vallen vanwege de poot- en snavelkleur.
Frank van der Meer

Guus Peterse

Ik denk dat je je vergist in de enorme variatie aan hybride ganzen waarvan er vele oppervlakkig gezien wel op blauwe fase sneeuwgans lijken: overwegend grijs lichaam en witte kop. Een echte blauwe fase sneeuwgans moet, zoals al eerder gezegd, rozige poten en een roze snavel met zwarte snijrand hebben, en daarnaast o.a. contrastrijke verlengde vleugelveren langs de flanken. Deze vogel mist de laatste en heeft overduidelijk oranje poten, en is daardoor toch echt geen sneeuwgans.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

Alhoewel die verlengde vleugelveren wel moeilijk te beoordelen zijn vanaf zo'n foto.
Frank van der Meer

Jos Welbedacht

Bovendien is de kop niet zuiver wit, en zo bestaat er geen mogelijkheid dat dit een echte Sneeuwgans is.
Ik kan goed begrijpen dat deze vogels als Sneeuwgans bestempeld worden, maar echte blauwe Sneeuwganzen zijn bijzonder zeldzaam en hebben bepaalde eigenschappen nodig om echt te zijn.
Daarom vind ik dat er bij een waarneming van een Sneeuwgans altijd een beschrijving moet verschijnen, of in ieder geval moet er gezegd worden of het om een witte of een blauwe gaat.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

CiteerAlhoewel die verlengde vleugelveren wel moeilijk te beoordelen zijn vanaf zo'n foto.
Zou je toch wel moeten kunnen zien denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan Harteman

Citeer??????

http://www.vogeldagboek.nl/Vogeldagboek/2001/Okt01_29.html
http://www.harteman.nl/omnibus/anseriforme...zen/sneeuw.html


Hij zag er anders duidelijk uit zoals deze.
Over deze vogel twijfel ik ook ten zeerste of het een echte Blauwe sneeuwgans is. Lijkt er voor mij beslist niet op. Veel te vlekkerige hals, te korte snavel voor Sneeuw, oranje poten en verkeerd postuur. Raar ding.

Jan Harteman

CiteerIk denk dat het een hybride is, ik weet het eigenlijk wel zeker.
Ik ook. Geen Sneeuwgans, wel hybride.
Onduidelijk te zien welke invloeden, maar ik sluit Park/Soepgans X Canada of Brand niet uit.

JohanvantBosch

CiteerWanneer ik op jouw link klik Frank en ik skrol naar beneden dan is de onderste foto toch echt de gans die we gezien hebben,..ik kan er niets anders van maken.
Oppervlakkig gezien lijkt hij er inderdaad op. Maar als je goed kijkt zijn er heel veel details die verschillen, nog afgezien van de (belangrijke) pootkleur is ook de tekening op kop en hals duidelijk anders. Die op jouw vogel doet inderdaad wat aan kruising (van iets met) een indische gans denken.
Er vliegen in NL heel veel hybride ganzen rond die hun best doen op een blauwe sneeuwgans te lijken. En daar hoeven ze vaak niet eens Sneeuwgans bloed voor te hebben. Op dit forum kom je daar vast al veel voorbeelden van tegen, want het is een terugkerend onderwerp.
Die gans van jou is er ook zo een en om alle door de anderen genoemde redenen beslist geen Sneeuwgans.
Groeten,
Johan

Rinie van Reenen

#18
CiteerWanneer ik op jouw link klik Frank en ik skrol naar beneden dan is de onderste foto toch echt de gans die we gezien hebben,..ik kan er niets anders van maken.
Denk dat ik door de afstand en misschien het licht de kleur van de poten en de snavel verkeerd heb ingeschat,...aan roze heb ik niet gedacht. Vooralsnog houd ik het op de blauwe variant Sneeuwgans,...maar om alle vogelaars op deze site niet in de zenuwen te brengen zal ik hem maar niet melden als waarneming.
Dit mag je natuurlijk prima vinden, maar ik vraag me toch wel af waarom je de vraag dan aan het forum voorgelegd hebt? Als je het zelf toch al weet, en je inhoudelijk niets doet met de tegenargumenten?
Ik sluit me bij de overigen aan: het ziet er niet uit als zuivere Sneeuwgans (zie ook bijdrage Johan). Om te zien om welke hybride het wél gaat zou je eigenlijk een wat duidelijkere foto moeten hebben. Ik vermoed overigens dat er wel bloed in zit van Indische gans (vooral op grond van de pootkleur en de hals).
Groet, Rinie van Reenen

DeRop65

Ik heb mijn vraag aan het forum voor gelegd omdat het mij opvalt dat waarnemingen van anderen wel voor waar worden aangenomen en die van mij niet. Ik vogel al tientallen jaren maar heb het nooit nodig gevonden dit ergens te melden,..sinds ik dit hier meld (ik ben dus geen oude bekende hier) worden veel van mijn waarnemingen voor twijfelachtig aangezien. Zo heb ik met 100% zekerheid een wielewaal mannetje 1ste jaars gezien in de maand november maar die maar niet gemeld omdat ik er geen foto van kon maken en ik bijna zeker wist dat deze waarneming weer in twijfel zou worden getrokken. Ook heb ik een eerdere waarneming sneeuwgans verwijderd die niet werd geloofd,..en dat terwijl er anderen waren die deze gans op precies dezelfde plek hadden gespot. Kennelijk kom ik op de een of andere manier niet zo geloofwaardig over.
Op de foto's (die overigens niet van al te beste kwaliteit zijn, dat geef ik grif toe) is helemaal niet duidelijk te zien welke kleur snavel en poten deze gans heeft en toch blijft iedereen daar maar op hameren omdat ik in eerste bericht aangeef dat ik denk dat ze oranje zijn,..maar ze kunnen best roze zijn geweest,..Kunnen jullie dat zien???
Ik wil het hier dan ook maar bij laten en verdere waarnemingen melden bij de mensen die er wel wat mee doen.
Grote groeten!!

Rinie van Reenen

#20
Beste Cootje,

Kijk, als het zo gaat weet ik ook niet of waarneming.nl er veel aan heeft dat je dergelijke waarnemingen invoert. Als je waarnemingen invoert moet je te allen tijde bereid zijn om je te verantwoorden, en ook om je oorspronkelijke determinatie te wijzigen op grond van argumenten die men aanvoert (dán blijft de database van waarneming.nl zuiver), mits die argumenten steekhoudend zijn. Dat laatste is natuurlijk niet altijd het geval. Maar in dit geval zeker wel:
- Oranje poten. Je zegt zelf 'oranje poten', en je gaat deze observatie aanpassen zodra je hoort dat een Sneeuwgans eigenlijk roze poten moet hebben. Dat heet 'naar een soort toewerken'... Bovendien: ja, je kunt op de foto inderdaad probleemloos zien dat de poten oranje zijn, en niet roze. Zonder twijfel.
- Tekening van hals en kop. als je de foto van één van de links die jij geeft (vogeldagboek) bekijkt, dan zie je dat dit een donker exemplaar is, terwijl tóch de kop wit is. Jouw exemplaar is ook donker, maar kop en hals zijn niet geheel wit.
- Het lijkt er niet op dat de vogel verlengde zwarte handpennen heeft.
Deze bezwaren zouden opzichzelfstaand al doorslaggevend zijn, maar zéker in combinatie met elkaar!

Ten slotte: je zegt dat je al tientallen jaren vogelt. Dat is een goede zaak! Waren er maar meer mensen die oog hadden voor de natuur. Maar ik hoop wel dat je, als je hierna nog tientallen jaren gegeven worden, je zult leren om ook kritisch te zijn op je eigen waaremingen: klopt het eindresultaat van mijn determinatie inderdaad met de observaties die ik vantevoren gedaan heb? Het is leuk om een Sneeuwgans op je lijstje te hebben, maar het is véél leuker om een Sneeuwgans op je lijstje te hebben staan waarvan je ook achteraf zéker weet dat het een Sneeuwgans was. Dat doe je niet door naar de Sneeuwgans toe te praten, maar door telkens kritisch te kijken, zowel naar de vogel als naar je eigen determinatie.
Groet, Rinie van Reenen

Bram Rijksen

CiteerIk wil het hier dan ook maar bij laten en verdere waarnemingen melden bij de mensen die er wel wat mee doen.
Beetje vreemde en ondankbare reactie Cootje. Je vraagt of jouw idee dat dit een Sneeuwgans is gedeeld wordt, en krijgt daarop diverse reacties die stuk voor stuk goed onderbouwd worden: duidelijk geen Sneeuwgans, en wel hierom:..
Hoe bedoel je,  "melden bij mensen die er wel wat mee doen".. Dat gebeurt nu toch?

Geen van de forumgebruikers heeft enig idee van jouw ervaring met je geloofwaardigheid en je krijgt een normale objectieve reactie.
Tientallen jaren ervaring zegt blijkbaar niet alles Cootje; je krijgt nu inhoudelijk kloppend commentaar van mensen die misschien pas recent aan het vogelen zijn geslagen, maar die wél direkt onderkennen dat dit geen Sneeuwgans is...

Als je ondanks dat dit toch een Sneeuwgans blijf vinden, is dat prima natuurlijk, maar dan is het toch ook logisch dat er in het vervolg kritischer naar jouw manier van determineren wordt gekeken? En dan zou je best wel 's gelijk kunnen hebben dat je kennelijk niet zo geloofwaardig over komt.
Maar dat ligt dan niet aan de admins van waarneming.nl of de forumgebruikers hier.

Groet,

Bram Rijksen

Jos Welbedacht

#22
En wat betreft die kritische vragen van de admins onder een waarneming,
dit gebeurt echt niet alleen bij waarnemers die niet zo bekend zijn.
Een Wielewaal in november is buitengewoon zeldzaam, en zo'n waarneming zonder beschrijving is wat mij betreft nutteloos en onwaarschijnlijk.  :o  
Ook vind ik dat iedereen een beschrijving moet geven van een Sneeuwgans, zoals "Blauwe fase" of "Witte fase". Vooral bij blauwe fase is het nodig om verder te vragen. Als ik op het internet een Sneeuwgans zie verschijnen uit mijn omgeving zonder dat er iets bijgeschreven staat ga ik er van uit dat het een hybride is.

Ik bedoel dus: Als je met een vage beschrijving komt (of deze gewoon weg laat) vraag je om kritiek van een admin.  :wacko:    



 
     
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Alcedo atthis

Citeer??????

http://www.vogeldagboek.nl/Vogeldagboek/2001/Okt01_29.html

The goose in this link seems to be emperor x snow or ross goose rather than snow goose !?!!
greetings,
Jörn Lehmhus