Lithobius op het strand, voor Matty => Lithobius lapidicola

Gestart door Frank van de Putte, oktober 18, 2017, 18:18:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Deze kleine Lithobius (~10-12mm) vond ik vanmiddag op het strand, valt er met deze foto's meer van te maken?
Ik heb hem verzameld, dus ik kan hem opsturen. Dit is wel een volwassen exemplaar toch?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145153643
Lithobius spec. gezien op 2017-10-18 Oosterscheldekering - Neeltje Jans west
Foto's:






Toelichting:
klein, 10-12mm, voor Matty Berg
bij voorbaat dank Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Dag Frank,

Ja, een volwassen exemplaar. De tergieten 9, 11, 13 hebben geen uitgestoken hoek aan de achterkant, dan val je automatisch in de categorie leuke soorten. Er zijn verschillende opties, maar daar moet ik het materiaal voor bekijken. Ik wacht je zending leuke beesten geduldig af.

Met groet,

matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Frank van de Putte

Bedankt Matty :duim: dit exemplaar heb ik alvast apart gezet, op alcohol. Maar ik zal hem nog niet versturen, wellicht kom ik de komende tijd nog meer interessante exemplaren tegen!
Dat kan wel even duren, ik zoek niet dagelijks naar duizendpoten... maar als ik ze verstuurd heb laat ik het natuurlijk even weten!

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Deze is overigens door Matty Berg gedetermineerd als Lithobius lapidicola, de eerste voor Waarneming.nl  :lol:

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl