Welke microfoon(s) gebruik jij?

Gestart door Robert Verburgt, juli 26, 2017, 14:16:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Verburgt

Hallo, ik lees vaak op dit forum en ben benieuwd welke microfoon jullie gebruiken voor de opname van geluiden in het veld en wat de bevindingen daarvan zijn?
Recent ben ik overgegaan tot de aanschaf van een Zoom H5 recorder met een Rode NTG-2 microfoon voor het opnemen van vogelgeluiden.
Wellicht dat ik in de toekomst een betere en kostbaardere microfoon aan ga schaffen maar welke?

Bij het zoeken op internet naar info over de aanschaf van geschikt materiaal voor dit doeleinde viel het mij op dat er weinig te vinden is over dit onderwerp.
Hetgeen dat er wel te vinden is vaak ook al van behoorlijk wat jaren geleden en waarschijnlijk niet meer up to date.

Voorlopig ben ik heel blij met mijn nieuwe setje.
Groet, Rob Verburgt

g_udding

Hallo Robert,
Al enkele jaren gebruik ik de volgende combinatie:
- Røde ntg-3 microfoon
- Marantz pmd-661 recorder
Voor deze microfoon is een blimp (deadcat) eigenlijk onmisbaar, zeker bij een beetje wind.
De Marantz gebruikt nogal wat stroom, maar dat heb ik opgelost door een aansluiting voor een powerbank in elkaar te knutselen, waardoor hij zeker 8 à 9 uur meegaat.

Geert Udding

twan 2

Ik heb ook een ntg2 met Sony pcm10. Daarnaast nog een tellinga parabool. Die laatste was gedateerd en heb ik omgebouwd naar een stereo paraboolmicrofoon. Beide voldoen en hebben zo hun voor en nadelen. De ene is compact, de ander maakt betere opnames op wat grotere afstand. Gr Twan

Robert Verburgt

#3
Hoi Twan en Geert,

Bedankt voor jullie reactie, ik ben inmiddels weer verder gegaan met de aanschaf van twee andere microfoons.
Dit zijn de NTG-3 en de Sennheiser ME 67.
Allebei zeer goede microfoons voor het opnemen van vogelgeluiden.

Grt, Rob
Groet, Rob Verburgt

Lowieke

Robert,

Wat beviel je niet aan de NTG-2 dat je bent overgegaan op de NTG-3 en ME-67?
Jeroen.