Onbekende pop nachtvlinder

Gestart door Hannie Luijten, oktober 18, 2017, 12:29:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Valt deze pop nog op soort te brengen? Aangetroffen in de grond.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145140548
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2017-10-16 Harfsen
Foto's:










Toelichting:
in de grond
bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Een uiltje, zou best wel eens de groente-uil kunnen zijn. Om zekerheid te krijgen moet je zulke poppen over het algemeen toch echt uitkweken (nu dus ook). Enige andere optie is door o.a. goed naar het cremaster te kijken (haartjes op de achterlijfdpunt) met een aantal andere details op de pop, maar dan wordt het een hele zoektocht waarbij je soms nog steeds niet tot een zekere determinatie kan komen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Bedankt Rayan. Ik heb nog nooit een pop uitgekweekt. Deze pop heb ik teruggelegd, dus ik denk niet dat ik hem nog terug kan vinden. Dus hij blijft onzeker.
Klopt het dat poppen van nachtvlinders er soms enkele jaren over doen om uit te komen?
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Bij heel sommige poppen (zoals nachtpauwoog, ligusterpijlstaart en wilgenhoutrups) is dat inderdaad wel vaker het geval (vooral wanneer ze vinden dat de weersomstandigheden ongunstig zijn besluiten die soorten wel vaker om een jaartje te wachten). Dat zijn echter vooral de soorten die heel groot zijn, die van moeilijk te verteren dingen eten (hout) of die heel diep onder de grond verpoppen (pijlstaarten). Bij de kleinere, 'normalere' soorten (dus bij het overgrote deel van de soorten) is dat niet het geval en komen zelfs vaak meerdere generaties per jaar voor en komen de poppen dus al na enkele weken uit. Zo gauw kan ik geen uilensoort uit Nederland bedenken die meerdere keren als pop overwintert.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

In dat geval is het wel te doen om ze uit te kweken. Twee of drie jaar in een bak dat zie ik toch niet zo zitten namelijk. Bedankt!
Groet, Hannie