Wat voor Baetis-achtige haft kan dit zijn? => Cloeon simile(?)

Gestart door Rayan Majoor, oktober 17, 2017, 16:39:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/145117066
onzeker Baetis spec. gezien op 2017-07-09 France - Petit-Noir
Foto's:














bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

frankneijts

In elk geval een Cloeon mannetje imago, ik denk simile..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rayan Majoor

Bedankt! Zou ik zelf niet hebben gedacht (met zo'n lichtgelig, vrij fel gekleurd lichaam waarbij het achterlijf voor een groot deel doorschijnend is en zonder staartdraden zou ik dat zelf niet gedacht hebben, maar ik ben dan ook zeker geen kenner wat de haften betreft... maar betere opties heb ik ook zeker niet kunnen vinden).
Ik zal hem voorlopig als C. simile invoeren!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

frankneijts

Citaat van: Rayan Majoor op oktober 24, 2017, 18:01:24 PM
Bedankt! Zou ik zelf niet hebben gedacht (met zo'n lichtgelig, vrij fel gekleurd lichaam waarbij het achterlijf voor een groot deel doorschijnend is en zonder staartdraden zou ik dat zelf niet gedacht hebben, maar ik ben dan ook zeker geen kenner wat de haften betreft... maar betere opties heb ik ook zeker niet kunnen vinden).
Ik zal hem voorlopig als C. simile invoeren!

Die staartdraden breken vaak af bij deze fragiele beestjes, zeker als ze volledig uitgegroeid (imago) zijn. Maar het ontbreken van achtervleugeltjes is kenmerkend voor het geslacht Cloeon. Gelukkig maar want z'n doorzichtig achterlijfje met wat donkerder laatste segmenten zie je bij diverse baetidae mannetjes (imago) waardoor die lastig te determineren zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik heb bij de waarneming te horen gekregen dat het een mannetje Baetis fuscatus betreft.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

frankneijts

Tja, ik dacht dat-ie geen achtervleugels had maar bljkbaar heb ik die gemist (foto 3 misschien?). Illustratief hoeveel die baetidae ook van verschillende genera op elkaar lijken .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rayan Majoor

Op foto 3 zijn inderdaad achtervleugels te zien (zie ik ook nu pas).
Ik houd me voorlopig dan ook maar met de rupsen bezig, die zijn soms al lastig genoeg  :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl