Wat voor steursoort is dit?

Gestart door flatfisher, oktober 17, 2017, 14:12:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

flatfisher

Helaas is de foto minder duidelijk dan gedacht. Ik twijfel tussen een Siberische steur of een Sterlet. Ik vind de vinnen wit omzoomd genoeg om te zeggen dat dit een sterlet is, maar ben er niet zeker van, heb er nog nooit één eerder gezien, laat staan in mijn handen gehad. Ook de lichtere kleur van de buik t.o.v de rug doet mij denken dat het niet om een Siberische steur gaat. Duidelijk is dat het hier om een exoot gaat, want dit soort vissen horen natuurlijk niet in poldersloten thuis  :( . Met 93 cm is de vis wel vrij fors voor een sterlet, naar ik begrepen heb. Ik heb ook nog een andere steur gehaakt, dat was overduidelijk een Russische steur (Gueldenstadtii), maar die heb ik helaas niet kunnen landen. Deze vis was ruim over de meter. Het lijkt erop dat iemand in de buurt zijn vijver heeft geleegd.

tekenaar

toch denk ik dat dot ook gueldenstaedtii is: de soort is nogal variabel in kleurpatroon en er wordt voor tuinvijvers geselecteerd op de meest contrastrijke, lichtgekleurde exemplaren. Donkerdere exemplaren worden op jongere leeftijd goedkoop verkocht.

De korte neus is karakteristiek voor gueldenstaedtii (waarbij ik alleen de gangbare vijversoorten in overweging neem + sturio & oyxrhynchus).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

flatfisher

#2
Pfft, dit is lastiger dan ik dacht. Zie bijgevoegde foto, ik ben beenplaten gaan tellen, dat sluit in ieder geval de sterlet uit, maar met 43 beenplaten op de flank zou het inderdaad een gueldenstaedtii kunnen zijn (24-44 beenplaten), of eventueel een siberische steur (32-59 beenplaten). Ook het aantal beenplaten op de rug (12 stuks) biedt geen uitsluitsel.
Het meest harde kenmerk is dan inderdaad de wat stompe neus die op een gueldenstadtii wijst.


flatfisher

Ik heb nog een aanvulling! Min of meer logisch dat ik na het avontuur van dinsdag, woensdag ook nog even mijn geluk beproefde. En warempel, het lukte me nog ook om de steur te vangen die ik de dag ervoor gemist had. Waarbij mijn eerste inschatting die ik met een redelijke portie adrenaline maakte wel bleek te kloppen: 112 cm. Zie ook: https://waarneming.nl/waarneming/view/145151494. Tot zover het visserslatijn, de rest daarvan zou op een sportvisforum thuishoren.

Waar het mij hier om gaat is de juiste determinatie van de betreffende vis. En als jullie de twee foto's naast elkaar zien, dan hoop ik dat ik niet de enige ben die in eerste instantie denkt dat het om twee verschillende soorten gaat. Zeker de grootste, die heeft van die overduidelijk witte (lichtgekleurde) beenplaten dat de naam diamantsteur geen nadere toelichting nodig heeft! Bedenk ook dat ik die eerst haakte en daarna de grijzere steur wist te vangen. Toen was ik er dus van overtuigd dat die grijze een andere soort moest zijn, maar welke?

Via Edo Goverse kreeg ik een determinatietabel voor steuren en aan de hand daarvan en de foto's die ik gemaakt heb kom ik dus ook tot de inmiddels bekende conclusie dat het in beide gevallen om een Acipenser gueldenstaedtii gaat, ook wel Russische - of diamantsteur genoemd. Er blijken een behoorlijk aantal rassen/vormen van deze soort te zijn die qua uiterlijk behoorlijk verschillen.

Zo zie je maar weer, maiskorrels op een haak prikken is één ding, steuren determineren is toch iets anders, weer wat geleerd en iedereen bedankt voor de steun, informatie en eventueel opgebracht geduld!

Rob Koelman

Even nieuwsgierig...  ;)

Wat is er met de steuren gebeurd nadat deze gevangen waren?
Met vriendelijke groet, Rob

flatfisher

Citaat van: Rob Koelman op oktober 19, 2017, 15:29:59 PM
Even nieuwsgierig...  ;)

Wat is er met de steuren gebeurd nadat deze gevangen waren?
Die heb ik weer in hetzelfde water teruggezet. Leek me het enige juiste om te doen, maar ik sta open voor suggesties en discussie, wellicht een ander topic?

Rob Koelman

#6
Citaat van: Rob Koelman op oktober 19, 2017, 15:29:59 PMEven nieuwsgierig...  ;)

Wat is er met de steuren gebeurd nadat deze gevangen waren?

Citaat van: flatfisher op oktober 19, 2017, 16:29:08 PMDie heb ik weer in hetzelfde water teruggezet. Leek me het enige juiste om te doen, maar ik sta open voor suggesties en discussie, wellicht een ander topic?

Lastig, gaat tenslotte om exoten die illegaal zijn uitgezet.

Ik maak uit jouw woorden op dat er geen richtlijnen zijn voor vangsten van dit soort beesten (?).
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

Probleem is dat er geen opvangadres is voor dit soort beesten. Loslaten lijkt mij niet goed (want exoten die met de inheemse steur kunnen hybridiseren en dus toekomstige herintroducties in de weg zitten). Opeten zou een betere oplossing zijn, maar daarvoor moet je ze eerst wel determineren. Ik maak van beide gueldenstaedtii, de tweede is het meest gangbare "vijvertype".
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

flatfisher

Citaat van: Rob Koelman op oktober 19, 2017, 16:38:54 PM
Lastig, gaat tenslotte om exoten die illegaal zijn uitgezet.

Ik maak uit jouw woorden op dat er geen richtlijnen zijn voor vangsten van dit soort beesten (?).
Klopt, voor zover mij bekend zijn daar geen richtlijnen voor. Ik heb uiteraard wel een visvergunning zodat ik in het betreffende water mag vissen. In de vergunning zijn verschillende voorwaarden gesteld, onder andere over het meenemen van vis. Onder die regels zou ik twee Russische steuren hebben mogen meenemen, maar dan had ik ze wel onmiddellijk moeten doden. Zie pag 3 van dit PDF-bestand: http://ahv.mijnhengelsportvereniging.nl/files/definitief-inhoud-bewijs-van-lidmaatschap-16-17-18_25132.pdf.
Citaat van: tekenaar op oktober 19, 2017, 19:24:07 PM
Probleem is dat er geen opvangadres is voor dit soort beesten. Loslaten lijkt mij niet goed (want exoten die met de inheemse steur kunnen hybridiseren en dus toekomstige herintroducties in de weg zitten). Opeten zou een betere oplossing zijn, maar daarvoor moet je ze eerst wel determineren. Ik maak van beide gueldenstaedtii, de tweede is het meest gangbare "vijvertype".
Het loslaten van door mij gevangen vis mag ik wel, zolang ik dat doe in hetzelfde water als waar ik de vis gevangen heb. Ik mag dus niet met levende vis gaan rondlopen en in ander water uitzetten. Dat mag geen enkele sportvisser. Formeel sluit dat dus ook uit dat ik vis naar een opvangadres breng, als dat al zou bestaan, los van de praktische bezwaren hoe ik een vis van dergelijk formaat levend over grotere afstand zou moeten vervoeren.
Uiteindelijk zou ik haast moeten concluderen dat doodmaken en opeten wellicht de beste oplossing was geweest. Hiervoor is juiste determinatie natuurlijk van het grootste belang, want stel dat het per ongeluk wel Atlantische steuren waren geweest, dat is in wezen hetzelfde verhaal als voor de Amerikaanse vs Europese rivierkreeftjes. En dan zijn we weer terug on topic, welke steursoort is dit? Acipenser gueldenstdtii!

Een kleine persoonlijke opmerking, toen ik enkele dagen geleden de polder inging omdat het zo lekker weer was, had ik nooit kunnen vermoeden dat ik nog dagenlang met de gevolgen bezig zou zijn. Mede ook dankzij jullie opmerkingen ben ik veel verder op dit onderwerp ingegaan en ben ook een behoorlijk stukkie wijzer geworden, bedankt daarvoor!

tekenaar

even een vraagje: ga je de waarnemingen ook invoeren? Dan hebben we weer wat meer vastgelegd over het voorkomen van exotische steuren in Nederland.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

migratorius

Citaat van: tekenaar op oktober 20, 2017, 09:19:51 AM
even een vraagje: ga je de waarnemingen ook invoeren?
Wel blijven opletten hè, haha! Zie hier.

JanHein

flatfisher

 :lol: Inderdaad, ik had beide waarnemingen reeds ingevoerd. Ik heb inmiddels wel een kleine aanvulling over de herkomst van deze vissen. Ergens aan de rand van deze polder heeft iemand de sloten rond zijn woning afgezet met gaas en daar op die manier een vijver mee gecreëerd. Ooit, wanneer precies ben ik vergeten te vragen  :o , is deze afrastering beschadigt door een maaiboot waarbij een groot deel van de collectie zich over het aangrenzend polderwater heeft verspreid. Niet alleen een aantal steuren, maar ook een onbekend aantal koi. 1 En 1 maakt 2, ik heb in het verleden op dezelfde plek ook enkele kois tussen de schubkarper en brasem gevangen. Dus ben ik op zoek gegaan naar wanneer dat geweest was. In mijn facebook-geschiedenis vond ik het antwoord:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1688999861365197&set=pb.100007655970494.-2207520000.1508495319.&type=3&theater
Dat was dus 19 april 2016, bijna 1,5 jaar geleden. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat deze vis van dezelfde 'sloot-vijver' afkomstig is en dat dit maaiboot-ongelukje zich waarschijnlijk in het najaar van 2015 heeft afgespeeld. Immers, in het voorjaar zal er niet veel gemaaid worden?
Overigens, deze koi heb ik nooit bij waarneming.nl aangemeld, zoals wel meer hengelvangsten uit die tijd en daarvoor. Dat is wel iets dat ik probeer te verbeteren, zeker met dank aan die app, die vergemakkelijkt het invoeren aanzienlijk.